صعود فرهنگ و هنر کرمان با عزم شهید جمهور

در دولت سیزدهم، شاهد اتفاقات بسیار و ارتقا حوزه فرهنگ و هنر در نقاط مختلف استان کرمان بودیم که بخشی از آن را در گزارش زیر می‌خوانید. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ ۲۸ روز از شهادت آیت‌الله شهید رئیسی و همراهان ایشان در سانحه بالگرد می‌گذرد. هفته گذشته به‌منظور گرامیداشت شهدای […]



در دولت سیزدهم، شاهد اتفاقات بسیار و ارتقا حوزه فرهنگ و هنر در نقاط مختلف استان کرمان بودیم که بخشی از آن را در گزارش زیر می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ ۲۸ روز از شهادت آیت‌الله شهید رئیسی و همراهان ایشان در سانحه بالگرد می‌گذرد. هفته گذشته به‌منظور گرامیداشت شهدای خدمت و به‌مناسبت پاسداشت خدمات هزار روز جهاد خستگی‌ناپذیر شهید جمهور آیت‌الله شهید رئیسی همایشی با عنوان «روایت خدمت» برگزار شد. روایت‌گران متعددی به تبیین و تشریح خدمات دولت سیزدهم در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری پرداختند.

استان کرمان که از آن به‌عنوان پهناورترین استان کشور یاد می‌شود، دارای آثار تاریخی متعدد است که تعدادی از آن‌ها به ثبت جهانی رسیده است و بسیاری از این ابنیه تاریخی به ثبت ملی نیز رسیده است. در دولت سیزدهم در نقاط مختلف استان کرمان علاوه بر کارهای متعدد عمران و آبادنی، اقتصادی و غیره به مقوله فرهنگ و هنر توجه شده است.

ثبت دو اثر تاریخی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان و کاروانسرای چاه کوران راور در فهرست میراث جهانی، افتتاح گهر پارک سیرجان، افتتاح هتل کاروانسرای وکیل کرمان، افتتاح هتل چهار ستاره هیوا، افتتاح موزه طلا، طرح توسعه بازسازی و راه‌اندازی مجدد کمپ کویری ماهان در شهداد، ارتقا سطح گردشگری استان کرمان با افتتاح پروژه تله کابین و پروژه بام‌ بافت، افتتاح خانه فرهنگ و هنراستان کرمان، ثبت ملی پنج شهر به‌عنوان شهرهای ملی صنایع دستی، افتتاح سینما اطلس بم، بهره‌برداری از سینما نور کرمان از جمله کارهای فرهنگی و اجتماعی دولت سیزدهم در سطح استان کرمان بوده است.

عباس عباس‌پور روایت‌گر حوزه فرهنگ و هنر این همایش گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در بسترهای مختلف مرتبط با جامعه و خانواده همانند پوشاک مد لباس و خانواده برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

این فعال حوزه فرهنگی در خصوص تشکیل انجمن مد و لباس ایرانی اسلامی اظهار کرد: طراحی و تولید پوشاک اصیل ایرانی اسلامی یکی از بخش‌های بسیار مهم و تأثیرگذار بر زندگی و جامعه است که به چشم می‌آید و هم به چشم نمی‌آید. همه کسانی که اطراف ما هستند پوشاک خاصی دارند که گاه به آن توجه نمی‌کنیم اما از اهمیت و تأثیر آن نمی‌توان آسوده عبور کرد.

وی ابراز کرد: انجمن مد و لباس ایرانی اسلامی با هدف تشویق و ترغیب طراحان برای تولید پوشاک اصیل ایرانی در راستای اعتلای فرهنگی جامعه تشکیل شد، این انجمن می‌تواند با رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت ها در حوزه طراحی و مد و لباس تأثیر فراوانی در این حوزه از خود به جا بگذارد.

عباس‌پور افزود: نخستین رویداد و نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی در استان کرمان با حضور ۱۳۰ شرکت کننده از طراحان و تولیدکنندگان برتر ۱۰ استان کشور به‌مدت سه روز در کرمان برگزار شد که استفاده شهروندان از تولید ایرانی و اسلامی پوشاک آشنایی طراحان دوخت و لباس استان با برندهای شرکت کننده و ارتباط‌گیری مغازه‌های سطح شهر با تولید کنندگان از مهم‌ترین اهداف برگزاری این برنامه معرفی شد.

این فعال حوزه فرهنگی تصریح کرد: پس‌از تشکیل انجمن مد و لباس ایرانی و پس از برگزاری اولین نمایشگاه و رویداد مد و لباس ایرانی اسلامی که همراه با کارگاه‌های آموزشی برای طراحان کرمانی بود، جای خالی سکوی ثابت فروش لباس ایرانی اسلامی بیش از پیش به چشم می‌آمد که به‌همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این سکوی ثابت نیز ایجاد شد.

وی عنوان کرد: مجردها همیشه از بعضی از حقوق محروم بوده‌اند اما این بار یک برنامه مخصوص مجردها ایجاد شد. دورهمی مجردها برای ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی به‌صورت ماهانه در کرمان برگزار شد. در این همایش علاوه بر ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی به ازدواج آسان و مسائلی که پیش از ازدواج مهم هستند نیز پرداخته می‌شد.

عباس‌پور ادامه داد: نام اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و رویدادهای فرهنگی و هنری به‌هم گره خورده است این رویدادهای بزرگ و کوچک در کنار چهره تاریخی استان کرمان چهره فرهنگی و هنری استان را نیز به‌نمایش می‌‌گذارد.

این فعال حوزه فرهنگی اظهار کرد: جشنواره موسیقی نواحی یکی از شناخته شده‌ترین رویدادهایی است که در استان کرمان برگزار می‌شود و به‌نوعی نام موسیقی نواحی با نام کرمان پیوند خورده است. جشنواره شعر رضوی دیگر جشنواره مهم کشوری است که به‌نام کرمان شناخته می‌شود، جایزه کتاب سال استان کرمان مهم‌ترین جایزه هنری در استان کرمان است که دو دوره آن در سال‌های اخیر به‌صورت منظم برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: رویداد ملی تجسمی شهید القدس با موضوع شهید سلیمانی و غزه سوگواره مسیر سرخ با موضوع حادثه تروریستی ۱۳ دی در گلزار شهدای کرمان نیز از رویدادهای هنری مهم برگزار شدۀ یک سال اخیر در استان کرمان است. جشنواره سرود مهر آوا در راور، جشن مهر سینما، جشنواره استانی موسیقی نواحی، برگزاری رویداد آموزشی تعاملی ایران یک صدا در ۱۴محله از شهرهای بم و کرمان و آموزش ۴ هزار و ۳۰۰ نفر از هنرجویان مناطق محروم در ۷۰ رشته هنری از دیگر برنامه ها و رویدادهای فرهنگی و هنری است که به‌‎همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار شده است.

انتهای خبر/م


صعود فرهنگ و هنر کرمان با عزم شهید جمهور

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? صعود فرهنگ و هنر کرمان با عزم شهید جمهور