صدای تنهاترین نهنگ جهان در کرمان شنیده شد/تئاتری در دل آب | خبر کرمان

کرمان – نذیر کرمان – تئاتر فیزیکال به لحاظ فرم و اجرا سبکی خاص و کمتر دیده شده است که این روزها با عنوان تاکاتسوبو در کرمان با روایت قصه‌ای جذاب و متفاوت حول یک نهنگ ۵۲ هرتزی، علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده است. به گزارش نذیر کرمان، تئاتر شهر کرمان این روزها […]


کرمان – نذیر کرمان – تئاتر فیزیکال به لحاظ فرم و اجرا سبکی خاص و کمتر دیده شده است که این روزها با عنوان تاکاتسوبو در کرمان با روایت قصه‌ای جذاب و متفاوت حول یک نهنگ ۵۲ هرتزی، علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده است.

به گزارش نذیر کرمان، تئاتر شهر کرمان این روزها میزبان نمایشی با اجرایی با دکوری خاص و محتوایی قابل تامل است که علاقه‌مندان پر و پا قرص و کنجکاو این هنر را جذب خود کرده تا شاهد نمایشی با روایت و حال و هوا و فضایی دگرگون مواجه باشند.

تئاتر فیزیکال تاکاتسوبو به کارگردانی پوریا قلی‌پور از حدود ۲۰ روز قبل در پلاتو تئاتر شهر کرمان واقع در چهارراه طهماسب‌آباد به روی صحنه رفته است و اجرای آن پس از وقفه چند روزه به دلیل عزای عمومی و تعطیلی سالن های نمایش مجدد از سر گرفته شد.

این نمایش روایتی از مرگ نهنگ نادر ۵۲ هرتز است که گویا در ژاپن از جایگاه خاصی نزد افکارعمومی برخوردار است؛ نهنگی که صدای آن در اقیانوس و دریا به دلیل فرکانس خاص آن به صورت معمولی قابل شنیدن نیست و آن را به استعاره، تنهاترین نهنگ دنیا می‌نامند و موسیقی بسیار معروفی نیز با همین عنوان ساخته شده است.

در این تئاتر می‌بینیم که عده‌ای انسان های آزاده و مدافع محیط زیست، قاتل نهنگ را به دادگاه لاهه می‌کشانند اما در دادگاه و نیز در کشور ژاپن برای فرایند بازداشت تا محاکمه، چه مشقاتی را تحمل می کنند و چه جان هایی که از دست می رود؛ این تئاتر به بهانه نهنگ تاکاتسوبو به مسائل و نکات عاطفی بین انسان ها و ارتباط آنان با یکدیگر و دیگر پدیده های زندگی نیز می پردازد.

عکس از محمد اسلامی

قلی‌پور کارگردان تئاتر تاکاتسوبو، کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر و مدرس دانشگاه های تئاتر و سینما در کرمان و تهران است که می گوید حدود ۳۰ اجرای عمومی و چهار اجرای بین المللی در کشور های ارمنستان، هند، ترکیه و قبرس تاکنون به روی صحنه برده است.

وی که پژوهشگر در حوزه حرکات موزون و تئاتر فیزیکال نیز شناخته می شود، تئاتر فیزیکال تاکاتسوبو را در کرمان درحالی به روی صحنه برده که دارای دکوری بزرگ با ویژگی هایی خاص و متمایز است؛ تئاتر در استخر آبی که در صحنه آن ساخته شده اجرا می شود تا تماشاگران شاهد کار متفاوت و بزرگی در حوزه نمایش کرمان باشند.

دکوری خاص که برای آن هزینه بسیار شده و چندنوبت آبرسانی با تانکر از جمله آنهاست.

کارگردان تاکاتسوبو به بهانه ماجرای مشهور مربوط به نهنگ نادر در ژاپن، به مقوله مهم حفاظت از محیط زیست و تلاش برای برخورد با شکارچیان و برهم زنندگان طبیعت دارد، همچنین گریزی به ارتباط انسان و طبیعت، آزادی و آزادی‌خواهی انسان ها در برابر ظلم و بی عدالتی می زند؛ وقتی در تئاتر، دادگاه به عدالت حکم نمی‌کند، نشان می دهد که در این کشاکش درونی یک انسان آزاده، چکار باید کرد.

از مختصات تئاتر فیزیکال تا پیام تاکاتسوبو

به مناسبت اجرای این تئاتر متفاوت و خاص که شهروندان را به دیدن آن پیشنهاد می کنیم با کارگردان کرمانی آن به صحبت نشستیم تا با حال و هوای نمایش و شرایط کار بیشتر آشنا شویم، قلی پور در گفت و گو با نذیر کرمان ابتدا از مختصات فرم این کار فیزیکال گفت و توضیح داد: تئاتر فیزیکال بیشتر بر روی حرکات بدن است، درام بیشتر از طریق حرکات بدن پیش می رود و بدن یک بازیگر تربیت می شود که این تربیت باعث شروع کار و اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: تئاتر فیزیکال قدمت زیادی در تاریخ تئاتر جهان دارد و برای نخستین مرتبه در کشور روسیه شکل گرفته است که نخستین کسی که این سبک تئاتر را کار کرد میرهولد بود و در ایران نیز حدود ۵۰ سال قدمت دارد.

قلی پور تصریح کرد: تئاتر فیزیکال تاکاتسوبو بر پایه نظرات سه کارگردان کتی میچل، پیناباوش و اروین پیسکاتور، (مولتی مدیا، طراحی حرکت و تئاتر مستند) شکل گرفته است.

صدای تنهاترین نهنگ جهان در کرمان شنیده شد/تئاتری در دل آب
پوریا قلی پور کارگردان تئاتر تاکاتسوبو

وی با اشاره به اینکه تئاتر فیزیکال تاکاتسوبو اثری است که به بررسی موضوعات عمیق انسانی و عاطفی می‌پردازد خاطر نشان کرد: این نمایش با استفاده از حرکات بدنی و زبان غیرکلامی، احساسات و تجربیات شخصیت‌ها را به تصویر می‌کشد.

کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر و مدرس دانشگاه اظهار داشت: این نمایش به چالش‌های زیست‌محیطی و تأثیرات منفی فعالیت‌های انسانی بر اکوسیستم‌های دریایی می‌پردازد و تماشاگران را به تفکر درباره مسئولیت‌های خود در قبال طبیعت دعوت می‌کند.

وی تاکید کرد: ما سعی کردیم با اجرای این تئاتر فیزیکال ویترین متنوعی از جریان تئاتر در کرمان داشته باشیم تا برای مخاطبان، جنس تئاتر جذاب باشد و از آن لذت ببرند که خوشبختانه توانسته مخاطب خودش را به دست بیاورد.

قلی پور گفت: حدود ۲۰ سال است که این جنس تئاتر را کار می کنم و به‌شدت به دنبال این هستیم چنین سبکی از تئاتر در کرمان و کشور اجرا شود.

فراتر از فرم

وی همچنین با اشاره به گوشه هایی از محتوا و پیام این تئاتر گفت: این نمایش به موضوع انقراض نهنگ‌ها و به‌ویژه نهنگ ۵۲ هرتزی می‌پردازد، نهنگی که به خاطر صدای خاصش شناخته شده و به عنوان نمادی از تنهایی و انزوا در دنیای حیوانات دریایی مطرح است.

کارگردان تئاتر تاکاتسوبو تصریح کرد: نهنگ ۵۲ هرتز می تواند به طور مثال نمادی از شرایط امروز منطقه غزه باشد، زیرا هر کس که مورد ظلم قرار بگیرد و صدایش به گوش کسی نرسد، چنین وضعیتی می تواند داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در این اثر فیزیکال ۲۰ نفر از هنرمندان با استفاده از ترکیبی از بازیگری، موسیقی و هنرهای بصری، داستان نهنگ ۵۲ هرتزی را روایت می‌کنند و نسبت به نوع کار استقبال خوبی داشتیم به گونه ای که به صورت میانگین هر شب ۸۰ نفر به تماشای این نمایش نشستند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در طول اجرای تئاتر بازخوردهای خوبی دریافت کردیم و ۲ جلسه تحلیل و گفت و گو با فرهاد مهندس پور از کارگردانان مشهور تئاتر کشور و یدالله آقا عباسی و سیمین امیریان از اساتید تئاتر نیز تاکنون برگزار شده است.

وی با اشاره به ساخت استخر آب برای اجرای این نمایش گفت: این تئاتر به دلیل دکور و شرایط خاص محیطی در سالن تئاتر شهر کرمان اجرا می شود، البته مجبور شدیم تغییراتی در سالن نمایش انجام بدهیم.

قلی پور تاکید کرد: دکور این نمایش سنگین ترین و گران ترین دکور تاریخ نمایش در کرمان است و برای ساخت دکور آن سه میلیارد ریال هزینه کرده ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه نقدهایی به جریان مدیریتی تئاتر کرمان داریم افزود: جریان تئاتر در استان آنطور که باید رشد نداشته است و انتظار بیشتری از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن نمایش استان برای حمایت از جامعه تئاتر کرمان داریم.

این کارگردان و مدرس تئاتر در عین حال خاطرنشان کرد: به لحاظ دریافت مجوز برای کار مشکلی نداشتیم و روال صدور مجوز به خوبی انجام شده است.

وی تاکید کرد: این تئاتر در جشنواره تئاتر استان کرمان شرکت می کند که پیش بینی می کنیم و امیدواریم بتواند به مراحل کشوری نیز راه پیدا کند.

صدای تنهاترین نهنگ جهان در کرمان شنیده شد/تئاتری در دل آب
نمای دیگری از تئاتر

قلی پور همزمان نویسندگی، طراحی و کارگردانی تئاتر را به تهیه کنندگی حسین ‌ایرانمنش انجام داده است.

بازیگران این تئاتر شامل اسامی زیر است: حسام ‌الدین ‌ایرانمنش، سید ‌امید ‌عطایی، حامد ‌اسماعیلی ‌نژاد، کیمیا ‌داداش ‌زاده، آزاده ‌امراللهی، غزل ‌نژادسجادی، مهشید ‌فانی ‌ملکی، دینا ‌سهرابی، صالحه ‌سعید، بیتا ‌شجاعی، یگانه ‌غنی ‌پور، علی ‌کاکاپور، زهرا ‌سلطانی، ریحانه ‌عسکرپور، مبینا ‌جهان ‌پور، کوروش ‌حیاتی، غزل ‌شریعتی، پوریا ‌قلی ‌پور.

مدیر تولید: مسعود ‌سیستانی/ طراح صحنه: حسین ‌ایرانمنش، پوریا ‌قلی ‌پور/ طراح لباس: میترا ‌همایونفر / طراح نور: پوریا ‌قلی ‌پور، علیرضا ‌حسنیه، حسین ‌ایرانمنش/ مولتی مدیا: علیرضا ‌حسنیه/ طراح حرکت: پوریا ‌قلی ‌پور، سید ‌امید ‌عطایی، حامد ‌اسماعیلی ‌نژاد/ مدیر صحنه: مبینا ‌پورخالقی، محمد ‌مهرجویی/ منشی صحنه: غزل ‌شریعتی/ طراح پوسترو بروشور: سجاد ‌اشجعی، مانا محمدی قوام/ عکاس: سجاد ‌اشجعی، محسن سعادت نصری، محمد اسلامی/ ساخت ماسک: بیتا ‌شجاعی/ ساخت تیزر: مهدی ملکی/ مدیر رسانه ای: علیرضا سهرابی/ گروه رسانه: محمد عربزاده/ مسئول فنی سالن: محمد رضا سجادی/ مدیر سالن تئاتر شهر: مهدی بذرافشان/ مجری طرح: گروه تولید تئاتر اورس.


صدای تنهاترین نهنگ جهان در کرمان شنیده شد/تئاتری در دل آب

منبع: نذیر کرمان
? صدای تنهاترین نهنگ جهان در کرمان شنیده شد/تئاتری در دل آب