صادرکنندگان محصولات کشاورزی به روسیه حساس‌تر شوند

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور گفت: پایش‌ها و نمونه‌برداری‌های کشور روسیه در مورد محصولات زراعی و گلخانه‌ای دو برابر خواهد شد، بنابراین حساسیت ما باید بیشتر شود. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» در آیین آغاز دومین همایش بین‌المللی و یازدهمین همایش ملی کنترل بیولوژیک کشاورزی و منابع طبیعی در جیرفت اظهار […]

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور گفت: پایش‌ها و نمونه‌برداری‌های کشور روسیه در مورد محصولات زراعی و گلخانه‌ای دو برابر خواهد شد، بنابراین حساسیت ما باید بیشتر شود.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» در آیین آغاز دومین همایش بین‌المللی و یازدهمین همایش ملی کنترل بیولوژیک کشاورزی و منابع طبیعی در جیرفت اظهار کرد: مسئولان روسی در جلسه‌ای وبیناری که با سرویس فدرال نظارت بر دام‌پزشکی و قرنطینه گیاهی روسیه داشتیم، این سیاست جدید را اعلام کردند.

وی عنوان کرد: کشورها بررسی می‌کنند که محصولات کشاورزی وارد شده در چه کشوری با چه سم، کود و با چه اندازه‌ای تولیدشده و شناسنامه آن را  نیز مطالبه می‌کنند.

جلیلی‌مقدم افزود: علاوه بر فلفل دلمه‌، ضرورت پایش محصولات و شناسه دار شدن آنها به هشت محصول از جمله خیار، گوجه‌فرنگی و کرفس افزایش یافته است.

این مسئول تأکید کرد: این محصولات علاوه بر گواهی بهداشت گیاهی باید گواهی تطابق بگیرند که باقیمانده آفتکش‌های آن در حد مجاز است.

جلیلی‌مقدم با بیان اینکه این امور با صادرات و امنیت ملی کشور گره خورده است، یادآور شد: باید سموم پرخطر را از سبد آفت‌کش‌ها حذف کنیم.

وی با بیان اینکه ضروری است به سمت کنترل بیولوژیک برویم، اظهار کرد: بسیاری از کشورها بدون دخالت و حمایت دولت به سمت کنترل بیولوژیک رفته‌اند و با خیال راحت محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: برای وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد تکلیف شده سمومی که بر ناباروری اثر دارند را احصاء و از لیست سموم حذف کنند.

وی ادامه داد: امسال در راستای عملیات کنترل بیولوژیک استفاده از برخی الزامات آن موسوم به عوامل ماکرو، برای محصولات زراعی شامل برنج، ذرت، گوجه‌فرنگی، پنبه، سویا، نیشکر، نخود دیم، سیر و محصولات باغی از جمله مرکبات، چای، انار و توت در سطح ۱۴۲ هزار هکتار ابلاغ شده است.

جلیلی مقدم افزود: دو سال است که در دریافت یارانه‌ها مشکل داریم و امیدواریم اعتبارات یارانه‌ای که به کنترل بیولوژیک کمک می‌کند، اجرا شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تحقیقات در حوزه کنترل بیولوژیک به صورت جزیره‌ای توسط دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های تحقیقاتی جداگانه و بعضاً تکراری انجام می‌شود و باید به صورتی منسجم و نظام‌مند باشد.

جلیلی‌مقدم تاکید کرد: نتیجه تحقیقاتی هم که اجرایی نشود اتلاف انرژی و هزینه است.

انتهای خبر/ طهماسبی

منبع: نذیر کرمان




صادرکنندگان محصولات کشاورزی به روسیه حساس‌تر شوند

منبع:آرمـان
? صادرکنندگان محصولات کشاورزی به روسیه حساس‌تر شوند