صادرات پسته و خرما به وضعیت فرش دستباف دچار می‌شود؟ | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران از ورود صرافان و خودروسازان به صادرات پسته و خرما خبر داد و گفت:«برخی شرکت‌های خودروسازی با رانت،تعرفه‌های گمرکی را از طریق ارتباطات خود بالا بردند و تبدیل به صادرکنندۀ پسته و خرما شدند و همۀ صادرکنندگان برند و چندسالۀ ما […]

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران از ورود صرافان و خودروسازان به صادرات پسته و خرما خبر داد و گفت:«برخی شرکت‌های خودروسازی با رانت،تعرفه‌های گمرکی را از طریق ارتباطات خود بالا بردند و تبدیل به صادرکنندۀ پسته و خرما شدند و همۀ صادرکنندگان برند و چندسالۀ ما کار خود را تعطیل کرده‌اند».

محمدعلی محمدمیرزائیان یادآور شد:«شرکت‌های خودروسازی،پسته خود را یک دلار زیر قیمت صادرکنندۀ ایرانی می‌فروشند و صادرکنندۀ ما دیگر نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. بنابراین وضعیت صادرات پسته و خرما هم در حال نابودی است و احتمالا به وضعیت فرش دستباف دچار خواهند شد».

وی با بیان اینکه صادرکنندگان نمی‌توانند با خودروسازان که از رانت بهره‌مند هستند،رقابت کنند،اضافه کرد:«تعداد زیادی از صرافان هم تبدیل به صادرکنندۀ پسته و خرما شدند و این محصولات را می‌خرند و صادر می‌کنند. چراکه مشتریان را از قبل می‌شناختند».

به گزارش نذیر کرمان به نقل از ایسنا،محمدمیرزائیان در ادامه با بیان اینکه سیاست رفع تعهد ارزی،مانع صادرات محصولات کشاوری است،اظهار کرد:«اینکه صادرکنندۀ محصولات کشاورزی بر مبنای دلار آزاد ارز مورد نیاز خود را تهیه کند  و ارز حاصل از صادرات را به نرخ ارز نیمایی به واردکنندۀ خودرو،موبایل و غیره‌ بدهد امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل استفاده از کارت‌های اجاره‌ای و یک‌بار مصرف رونق گرفته است».

این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه صاحبان کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای هم از رانت واردات استفاده می‌کنند،یادآور شد:«رانت واردات،صادرکننده را نابود کرده و دولت باید یک فکر اساسی برای حل این مشکل داشته باشد».

وی گفت:«امسال حدود ۲۰۰ هزار تن پسته،۳۰۰ هزار تن کشمش و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما داریم که ۵۰۰ هزار تن از این مقدار باید صادر شود».

محمدمیرزائیان ادامه داد:« موانع صادراتی که از سال ۱۳۹۷ شروع شده باید حل شود تا صادرات رونق یابد. همچنین صادرات پسته باید برای خودروسازان ممنوع شود. باید چارچوبی تعریف شود که صادرکننده و واردکننده هر کدام کار خود را انجام دهند».

وی تاکید کرد:«چرا باید رانتی ایجاد شود که از تولید سایر کالاها به خودروساز یا واردکننده موبایل و غیره سود داده شود؟ دلار آزاد ۶۰ هزار تومانی را به قیمت ۴۶ هزار تومان به خودروساز می‌دهیم که واردات انجام دهد و خودروی ۱.۵ میلیارد تومانی را سه میلیارد تومان به مردم بفروشد». /پ




صادرات پسته و خرما به وضعیت فرش دستباف دچار می‌شود؟

منبع:خبر کرمان
?صادرات پسته و خرما به وضعیت فرش دستباف دچار می‌شود؟ :اخبار استان کرمان – اقتصادی