صادرات پسته توسط خودروسازان! | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان – گروه اقتصاد:عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ضرورت توقف صادرات پسته توسط واحدهای خودرویی،گفت:«صادرات پسته توسط شرکت‌های خودروساز از مهرماه سال گذشته آغاز شده و در این مدت بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد محصول پسته ایران توسط این واحدها صادر شده است که تداوم این روند موجب می‌شود […]

نذیر کرمان – گروه اقتصاد:عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ضرورت توقف صادرات پسته توسط واحدهای خودرویی،گفت:«صادرات پسته توسط شرکت‌های خودروساز از مهرماه سال گذشته آغاز شده و در این مدت بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد محصول پسته ایران توسط این واحدها صادر شده است که تداوم این روند موجب می‌شود بازارهای صادراتی پسته کشور از دست برود».

مظفر محمدی اقدامات اخیر خودروسازان را عامل نابودی تدریجی بازار پسته کشور توصیف کرد و افزود:«افزایش تعرفۀ گمرکی پسته از ۶ به ۹ دلار و واردات خودرو و قطعات آن با ارز حاصل از صادرات پسته،ضربۀ سنگینی بر پیکرۀ کشاورزی است».

وی بیان کرد:«در حقیقت با پیگیری خودروسازان،تعرفۀ گمرکی پسته از ۶ به ۹ دلار افزایش یافت تا با افزایش تعهدات ارزی،بتوانند قطعات خودروی بیشتری وارد کنند؛ غافل از اینکه با این اقدام،صادرکنندگان اصلی پسته زمین‌گیر شدند».

محمدی واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات پسته در سکوت خبری را مورد انتقاد قرار داد و یادآور شد:«اقدامات خودروسازان در صادرات پسته،باعث می‌شود جایگاه این محصول صادراتی روزبه‌روز در بازار جهانی تنزل پیدا کند و صادرات این محصول استراتژیک به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده،دنبال نشود».

رئیس کمیسیون واردات اتاق کرمان ادامه داد:«بر اساس اطلاعات و تحلیل‌های موجود،شرکت‌های خودرویی،محصول پسته دسترنج کشاورزان را زیر قیمت تمام‌شده صادر می‌کنند و بازار پسته را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند؛ سود این گروه،در واردات خودرو یا قطعات آن است،چون ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد از واردات خودرو سود دارند و ضرر ۵ تا ۱۰ درصدی در صادرات پسته برای آن‌ها اهمیتی ندارد».

با بیان این‌که صادرکننده‌های اصلی پسته از گردونه خارج شدند،خاطرنشان کرد:«بخش زیادی از محصول پسته در انبارها باقی مانده است؛ چراکه شرکت‌های خودرویی به اندازۀ ظرفیتی که نیاز دارند صادر می‌کنند و مابقی پسته‌ها می‌ماند و خریداران خارجی متأثر از قیمت‌هایی که قبلاً از این شرکت‌ها خریده‌اند،حاضر نیستند به قیمت روز از صادرکنندگان اصلی پسته خرید کنند و این امر به مرور جایگاه پسته ایران در بازارهای جهانی را متزلزل می‌کند». /پ




صادرات پسته توسط خودروسازان!

منبع:خبر کرمان
?صادرات پسته توسط خودروسازان! :اخبار استان کرمان – اقتصادی