صادرات استان ۴۳ درصد کاهش یافته است

فردای کرمان – گروه جامعه: نایب رئیس اتاق کرمان گفت:«صادرات استان کرمان در سه ماهۀ نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته،۶۲۶ میلیون دلار بوده که ۴۳ درصد کاهش یافته است». جلیل کاربخش افزود:«کاهش میزان صادرات در حالی اتفاق افتاده که در مدت مذکور واردات به استان ۷۴۶ میلیون دلار بوده که […]

فردای کرمان – گروه جامعه: نایب رئیس اتاق کرمان گفت:«صادرات استان کرمان در سه ماهۀ نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته،۶۲۶ میلیون دلار بوده که ۴۳ درصد کاهش یافته است».

جلیل کاربخش افزود:«کاهش میزان صادرات در حالی اتفاق افتاده که در مدت مذکور واردات به استان ۷۴۶ میلیون دلار بوده که نشان از افزایش ۶۰۶ درصدی دارد».

به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمان،وی در نشست جمعی از بازرگانان استان،فعالان انجمن ملی پسته و هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران،بیان کرد:«کاهش تولید و مشکل تامین محصول،مشکلات مربوط به تعهدات ارزی و… از جمله موارد عدم تمایل صادرکنندگان برای انجام صادرات بوده است».

کاربخش ادامه داد:«استان کرمان بهزودی میزبان رئیس‌جمهوری و هیات همراه خواهد بود و از استاندار کرمان درخواست شده مسئلۀ برگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را در نشست‌های این سفر بررسی و مصوبه‌ای برای رفع مشکلات اخذ شود».

 

جایگزینی تهاتر برای بازگشت ارز حاصل از صادرات

در ادامه این نشست رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به مشکلات صادرات خشکبار از جمله تامین محصول،فرآوری،خرید و فروش،نحوۀ انتقال پول،تحولات صادراتی،برگشت پول و حمل و نقل خاطرنشان کرد:«در سه ماه گذشته همزمان با آغاز فعالیت هیات مدیره جدید این اتحادیه،همۀ موارد را پیگیری کردیم که امیدواریم نتایج لازم رقم بخورد».

حسین جوانبخش اظهار کرد:«پیگیری‌ها در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات تا جایی پیش رفته که به نظر می‌رسد بتوان بحث تهاتر را جایگزین کرد».

وی ادامه داد:«برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری دوره‌ها و سمینارهای آموزشی برای صادرکنندگان در مسائل مختلف به ویژه مالیاتی در حال انجام است».

جوانبخش تصریح کرد:«هر چه گروه‌ها و تشکل‌های صادراتی انواع خشکبار مانند پسته،کشمش،انجیر و … به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و هم‌افزایی ایجاد کنند،بهتر می‌توان مسائل صادراتی این بخش را پیگیری و مشکلات را برطرف کرد».

 

باغداران تصورات نادرستی از صادرات و صادرکننده دارند

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان نیز در این نشست گفت:«گاهی اوقات فاصلۀ بین باغداران و صادرکنندگان زیاد می‌شود و باغداران تصورات نادرستی از صادرات و صادرکننده دارند که باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود».

سیدمحمدرضا ترابی‌موسوی خاطرنشان کرد:«گاهی اوقات برداشت‌های نادرست کشاورزان و اطلاع‌رسانی‌های اشتباه در فضای مجازی موجب عدم عرضۀ محصول و در نهایت فروش آن به قیمت پایین می‌شود که باید باغداران نسبت به این موارد بسیار آگاه باشند».

گفتنی است در این نشست جمعی از صادرکنندگان خشکبار،مشکل رفع تعهد ارزی و موضوع باقیماندۀ سموم در محصولات صادراتی را از مهم‌ترین مسائل صادرات این حوزه عنوان کردند.




صادرات استان ۴۳ درصد کاهش یافته است

منبع:خبر کرمان
?

صادرات استان ۴۳ درصد کاهش یافته است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی