شور حسینی با آئین‌های سنتی در رودبار جنوب

سوگواری‌های حسینی برای سیدالشهدا (ع) و یارانش در دهه نخست ماه محرم در رودبار جنوب را می‌توان عشقی خواند که هرگز در طول زمان رنگ نمی بازد. به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه تحلیلی خبری «نذیر کرمان»؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد عزاداری‌های مردم این خطه در قالب هیأت‌های سینه زنی، زنجیرزنی، دمام‌زنی و واحدزنی در نقاط مختلف […]


سوگواری‌های حسینی برای سیدالشهدا (ع) و یارانش در دهه نخست ماه محرم در رودبار جنوب را می‌توان عشقی خواند که هرگز در طول زمان رنگ نمی بازد.

به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه تحلیلی خبری «نذیر کرمان»؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد عزاداری‌های مردم این خطه در قالب هیأت‌های سینه زنی، زنجیرزنی، دمام‌زنی و واحدزنی در نقاط مختلف در شهرستان رودبار جنوب سالیان درازی سابقه برپایی دارد و هر سال بر شور حسینی در این آئین‌ها افزوده می‌شود.

هر چند دهه نخست ماه محرم در جای جای ایران اسلامی و هر کوی و برزنی تجلی عشق و ارادت هموطنان به حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش است اما برخی مناطق به‌دلیل داشتن ویژگی‌های خاص مورد توجه بیشتری است براساس مستندات موجود از اهالی سوگواری‌های ماه محرم در این سرزمین از نظر تنوع، سنت و قدمت پازل کاملی از شور حسینی است.

 در روز عاشورا، شهرستان رودبار جنوب و روستا‌های آن همانند دیگر نقاط ایران در غم و اندوه شهادت امام حسین (ع) و یاران وفادارش فرو رفته و مردم این شهرستان با برگزاری مراسم سوگواری، عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می‌دهند. 

مراسم عزاداری در رودبار جنوب

مصلای رودبار جنوب از صبح زود شاهد حضور گسترده مردم می‌شود. دسته‌های عزاداری با نوای نوحه‌ها و ذکر مصیبت‌های کربلا، فضای شهر را غمگین و حزن‌آلود می‌کنند. خیابان‌های اصلی شهر مملو از عزاداران شد که با نظم و انضباط خاصی به سوگواری می‌پرداختند و در پایان نماز ظهر عاشورا را در مصلی بزرگ این شهر به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر افشارمنش اقامه کردند.

در رودبار جنوب، مراسم عزاداری عاشورا با رسم و رسوم خاصی همراه است که نشان از فرهنگ غنی و دیرینه این منطقه دارد. از جمله این رسم‌ها، می‌توان به شبیه‌خوانی (تعزیه) اشاره کرد که در آن داستان عاشورا به صورت نمایشی بازگو می‌شود. این مراسم در روستای فیروزآباد با شور و حرارت خاصی برگزار می‌شود و مردم با لباس‌های سنتی به اجرای آن می‌پردازند.

برپایی موکب‌ها و سفره‌های نذری


در نقاط مختلف شهر رودبار جنوب، موکب‌های پذیرایی و سفره‌های نذری برپا شده و مردم با توزیع غذای نذری و خدمات‌رسانی به عزاداران، ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند. این موکب‌ها به صورت شبانه‌روزی فعالیت داشته و فضای معنوی خاصی را در شهر و روستا‌ها ایجاد می‌کنند.

سوگواری در روستاها


مراسم عزاداری در روستا‌های شهرستان رودبار جنوب نیز با شور و حرارت خاصی برگزار می‌شود. مردم این مناطق با حضور گسترده در مراسم، عشق و ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان داده و با نظم و انضباط خاصی به سوگواری می‌پردازند.


عزاداری عاشورای حسینی در رودبار جنوب و روستا‌ها با شور و حرارت خاصی برگزار شده و مردم این شهرستان با رعایت رسوم و سنت‌های دیرینه، عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند. این مراسم نشان‌دهنده پیوند عمیق مردم با فرهنگ عاشورایی و ارادت بی‌پایان آنان به اهل بیت (ع) است. هر ساله، با شکوه‌تر از سال قبل، مردم این دیار به استقبال عاشورا می‌روند و یاد و خاطره‌ شهدای کربلا را زنده نگه می‌دارند.

منبع:رودبار ما

انتهای خبر/پورحیدر


شور حسینی با آئین‌های سنتی در رودبار جنوب

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? شور حسینی با آئین‌های سنتی در رودبار جنوب