شفافیت باید از مجلس آغاز شود/ با رفع ایرادات طرح شفافیت قوای سه گانه، زمینه نظارت عمومی و تامین منافع ملی فراهم می شود

احمد علی مقدم گفت: شفافیت باید از مجلس آغاز شود و به بخش‌های دیگر تسری پیدا کند. احمد علی مقدم در گفتگو با فت فتو؛ با اشاره به طرح شفافیت قوای سه‌گانه گفت: طرح شفافیت سران سه قوه، همه دستگاه‌ها، نهادها و مجموعه‌ها به جز وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی و نیروهای مسلح را موظف […]

احمد علی مقدم گفت: شفافیت باید از مجلس آغاز شود و به بخش‌های دیگر تسری پیدا کند.

احمد علی مقدم در گفتگو با فت فتو؛ با اشاره به طرح شفافیت قوای سه‌گانه گفت: طرح شفافیت سران سه قوه، همه دستگاه‌ها، نهادها و مجموعه‌ها به جز وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی و نیروهای مسلح را موظف می کند تا آنچه راجع به تصمیمات، خدمات، حقوق، برداشت‌ها و هزینه‌ها وجود دارد، در معرض دید عموم قرار دهد یکی از شعارهای تبلیغات انتخاباتی اکثر نمایندگان انقلابی مجلس این بود که عملکردها شفاف‌سازی شوند لذا این طرح هم مزایا و هم ایرادتی دارد که سبب شده تا شورای نگهبان آن را رد کند که امیدواریم هرچه سریعتر مجلس ایرادات شورای نگهبان را رفع کند تا این طرح تصویب و اجرا شود.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه مطالبه به حق مردم است که از تصمیمات و موضع گیری های قوای سه گانه و زیر مجموعه آنها آگاه شوند، افزود: اجرای این طرح سبب می شود تا سوءاستفاده‌کنندگان مشخص و از فساد و رانت خواری پیشگیری شود اما باید تصمیماتی که درون یک سازمان  انجام می‌شود دقیقا همانی باشد که در بیرون رخ می‌دهد در واقع جلب اعتماد مردم بسیار مهم است که در نهایت این طرح با جلب اعتماد ملی سبب همکاری عمومی شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه هر مسئولی در نظام اسلامی باید پاسخگوی عملکرد خود باشد، مطرح کرد: اصل طرح شفافیت قوای سه گانه بسیارخوب است زیرا اعتماد عمومی را جلب می‌کند لذا باید هر چه سریعتر ایرادات آن برطرف شود تا با ارتقای سرمایه اجتماعی و تقویت باور عمومی، اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت‌ دستگاه های متبوع به همراه مذاکرات و تصمیمات متخذه در منظر داوری عموم  مردم قرار گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه شفافیت باید از مجلس آغاز شود و به بخش‌های دیگر تسری پیدا کند، تشریح کرد: آگاهی مردم از موضع‌گیری‌های نمایندگان خود در قبال موضوعات مختلف، اتخاذ تصمیم های کارشناسانه درست، پاسخگو بودن نمایندگان و مسئولان دستگاه های مختلف در برابر مردم و پایین آمدن ضریب خطا در تصمیمات نمایندگان و مسئولان، مطالبه بحق مردم، از مهم ترین فایده های تصویب این طرح است اما مجلس  باید هرچه سریعتر با برطرف کردن خلاءهای قانونی این طرح، زمینه تحول در نظام اجتماعی کشور و تامین منافع ملی را فراهم کنند.

وی با اشاره به ایرادات این طرح و بیان اینکه طرح شفافیت قوای سه‌گانه همه مشکلات کشور را برطرف نمی کند، گفت: اگر قرار باشد تمام موارد در معرض دید همه مردم باشد پس چرا طبق این طرح، مباحث منطقه ای از آن مستثنی شده است و می گویند که ضرورت ندارد مردم در جریان قرار بگیرند و از آنجایی که تفاوتی میان موضوعات صنفی و منطقه ای مجلس و سایر دستگاه‌ها وجود ندارد که البته باید موارد اطلاعاتی و  امنیتی مستثنی باشد؛ لذا باید این موضوع دقیق‌تر نوشته شود چراکه شورای نگهبان ایرادات مفصلی به این طرح گرفته است.

مقدم تاکید کرد: عدم ذکر نام برخی نهادها و یا ناقص و اشتباه آوردن دستگاه ها در مصوبه شفافیت و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله ایرادات این طرح است و همچنین در برخی موارد این مصوبه، مشمولین شفافیت، بخش خصوصی است و آنها باید اطلاعات خود را منتشر کنند که از نظر اعضای شورای نگهبان این خلاف قانون است.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: اشکالات وارد شده از جانب شورای نگهبان به جزئیات و نحوه اجرای این مصوبه مجلس است؛ نه درباره اصل طرح، لذا اگر مجلس اشکالات این طرح را اصلاح نکند، در اجرا با مشکل بر می خورد، امیدواریم با اصلاح این ابهامات و ایرادات، شاهد تصویب یک قانون مترقی و خوب و قابل اجرا که مورد تائید شورای نگهبان و تامین کننده منافع عمومی و ملی نیز باشد باشیم.

انتهای پیام/م




شفافیت باید از مجلس آغاز شود/ با رفع ایرادات طرح شفافیت قوای سه گانه، زمینه نظارت عمومی و تامین منافع ملی فراهم می شود

منبع:آرمـان
? شفافیت باید از مجلس آغاز شود/ با رفع ایرادات طرح شفافیت قوای سه گانه، زمینه نظارت عمومی و تامین منافع ملی فراهم می شود