شعرم گویای نیم‌قرن رنج نسل من است

فت فتو ـ گروه فرهنگ‌وهنر: آیین رونمایی از کتاب «زخمه‌ای بر زخم آخر» گزیدۀ شعرهای مهدی محبی‌کرمانی که به‌تازگی توسط نشر «مِسین» منتشر شده‌ است،در کتابفروشی ترنجستان برگزار شد. محبی‌کرمانی در این مراسم در بخشی از سخنانش گفت:«زخمه‌ای بر زخم آخر،کارنامۀ ۵۰ سال شعر من و یا به عبارتی دیگر ۵۰ سال سکوت من است». […]

فت فتو ـ گروه فرهنگ‌وهنر: آیین رونمایی از کتاب «زخمه‌ای بر زخم آخر» گزیدۀ شعرهای مهدی محبی‌کرمانی که به‌تازگی توسط نشر «مِسین» منتشر شده‌ است،در کتابفروشی ترنجستان برگزار شد.

محبی‌کرمانی در این مراسم در بخشی از سخنانش گفت:«زخمه‌ای بر زخم آخر،کارنامۀ ۵۰ سال شعر من و یا به عبارتی دیگر ۵۰ سال سکوت من است».

او با اشاره به مقدمۀ کتاب که توسط آقای میرافضلی نوشته شده است،اظهار کرد که اشعارم،گویای تمام رنج و مرارتی است که در نیم قرن گذشته نسل من کشیده است.

سیدعلی میرافضلی شاعر،پژوهشگر و مدیر نشر مسین نیز با برشمردن برخی از ویژگی‌های شعر محبی‌کرمانی گفت که عمدۀ اشعار ایشان خصلت روایت‌گونه دارد و روایت،جزئی از شخصیت ادبی ایشان است. ذاتا ایشان داستان‌پردازی هستند که شعر می‌گویند و شاعری هستند که داستان می‌گویند.

به گزارش خبرنگار فت فتو،در ابتدای این مراسم که با اجرای وحید یوسف‌زاده در کتابفروشی ترنجستان برگزار شد،محدثه توکلی مدیر این کتابفروشی با بیان اینکه کار فرهنگی بسیار سخت و دشوار است،گفت:«از دور همه فکر می‌کنند فرهنگ،رستۀ افراد بی‌دغدغه‌ای است که نگرانی دیگری ندارند که سراغ این حوزه آمده‌اند اما وقتی وارد می‌شویم آن‌قدر سختی و دشواری می‌بینیم که تازه متوجه می‌شویم چرا تعداد کتابفروشی‌ها کم است».

وی افزود:«نشر مسین دو کار ارزشمند انجام داد؛ یکی اینکه در شرایط گرانی کاغذ و صنعت چاپ شروع به‌کار کردند و دیگر اینکه آثار نویسندگان کرمانی را برای انتشار انتخاب کردند».

وی اظهارکرد:«امیدوارم نشر مسین بیش از پیش نویسندگان کرمانی را معرفی کند».

 

کارنامۀ ۵۰ سال شاعری و سکوت

در ادامه،مهدی محبی‌کرمانی شاعر،پژوهشگر و روزنامه‌نگار با بیان اینکه افتخار می‌کنم که کتاب من،اولین کتاب نشر مسین است،اظهار کرد:«من به آیندۀ این نشر باور دارم».

وی سپس «زخمه‌ای بر زخم آخر» را اثری خاص دانست و گفت:«این کتاب،کارنامۀ ۵۰ سال شعر من و یا به عبارتی دیگر،۵۰ سال سکوت من است. آقای میرافضلی مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته‌اند که گویای تمام رنج و مرارتی است که در نیم قرن گذشته نسل من کشیده است و بیش از آنچه نظرتان را به شعرم جلب کنم؛ به این مقدمۀ عالمانه جلب می‌کنم».

محبی‌کرمانی در پاسخ به این پرسش که چرا اصطلاح ۵۰ سال سکوت را استفاده می‌کنید؟ توضیح داد:«من کارم را از سال ۴۶ با قصه شروع کردم و بعد به شعر رسید و به انقلاب رسیدیم. در انقلاب اما درگیر یک رسالت تاریخی شدیم و آن،راه‌اندازی صنعت مس  در سرچشمه بود که آمریکایی‌ها روی دیوار نوشته بودند:ما برمی‌گردیم،چون شما نمی‌توانید. در آن فضای انقلابی بود که بچه‌های سرچشمه شبانه‌روز تلاش می‌کردند تا این صنعت راه بیفتد و حتی چهار،پنج روز خانواده‌شان را نمی‌دیدند».

او ادامه داد:«غیرت سرچشمه‌ای باعث شد از همه چیز حتی شعر و داستان و حتی خواندن یک کتاب دست بکشیم. کم‌کم بعد از سال‌ ۶۰ مقداری در سرچشمه از مشکلات فارغ شدیم چرا که کارخانه راه افتاده بود».

این شاعر کرمانی اظهار کرد:«شاید بعد از انقلاب اولین نمادهای فرهنگی عمومی در سرچشمه دیده شد؛ یعنی اولین باری که آقای هوشنگ مرادی کرمانی به استان آمد به دعوت سرچشمه بود. اولین باری بود که اعضای شورای کتاب کودک به استان آمدند،به سرچشمه آمدند،این اولین‌ها آغازی برای مراحل دیگری از کار بود. در سال‌های ابتدایی دهۀ هفتاد اما اتفاقات دیگری رخ داد که منجر به بازنشستگی من در سال ۷۱ شد».

وی افزود:«پس از آن،درگیر راه‌اندازی سازمانی پیچیده شدم و هشت سال عمرم این‌گونه تلف شد. در این سال‌ها من درگیر مسائل غیرفرهنگی بودم و سکوتی که به آن اشاره کردم،از این بابت است».

محبی‌کرمانی اضافه کرد:«البته تاسفی هم ندارم و چیزی را از دست دادم چون در هر مقطعی رسالتی را احساس می‌کنیم و باید به آن عمل کنیم».

وی سپس یادآور شد:«عمدۀ شعرم در این کتاب مربوط به دورانی است که شاعرانی بودند که شعرشان بوی باروت می‌داد».

 

داستان‌گونگی از وجوه خاص شعر محبی است

 در ادامۀ این آیین،سیدعلی میرافضلی شاعر،پژوهشگر و مدیر نشر مسین دربارۀ برخی از ویژگی‌های شعر محبی‌کرمانی گفت:«در مقدمۀ کتاب سعی کردم زمینۀ اجتماعی شعرها را از دهۀ چهل که دهۀ شروع کار ایشان در کار شاعری است،تا دهۀ هشتاد که تقریبا آخرین اشعار مجموعه است توضیح دهم. شعر ایشان در دو فرم نیمایی و سپید است و بهترین اشعار آن سپید است».

وی افزود:«آنچه برداشت من است بهترین شعرهای ایشان در دهۀ هفتاد است که هم پختگی زبانی و اندیشگانی و هم انسجام و به هم پیوستگی فرم و اندیشه دارد».

وی با بیان اینکه عمدۀ اشعار ایشان خصلت روایت‌گونه دارد،ادامه داد:«روایت،جزئی از شخصیت ادبی ایشان است. ذاتا ایشان داستان‌پردازی هستند که شعر می‌گویند و شاعری هستند که داستان می‌گویند. داستان‌گونگی و روایت از وجوه خاص اشعارشان است».

 

عشق و اجتماع در شعر جوشایی بدون فاصله‌اند

میرافضلی در ادامه،با اشاره به کتاب دوم نشر مسین با عنوان:«درخت پسته کوهی به خوابم آمده است» مجموعه‌ای از اشعار «محمدعلی جوشایی» که اخیرا به پیشخوان کتابفروشی‌ها راه یافته است،اظهار کرد:«از آقای جوشایی سال‌هاست که کتابی منتشر نشده است. ایشان در انتشار کتاب بسیار برای خود سختگیری می‌کنند تا اینکه آقای دکتر رشیدی‌نژاد ایشان را از سکوت خارج کردند و دو مجموعه شعرشان آماده شد که اولین آن اکنون منتشر شده و مجموعۀ دیگر هم،اوایل سال جدید منتشر خواهد شد».

وی با بیان اینکه کاش ایشان در این جلسه حضور داشتند،افزود:«دربارۀ آقای جوشایی،فاصلۀ بین شعر و شاعر کلا از بین رفته است و انتشار کتاب ایشان جزو بخت‌یاری‌های ما بود».

میرافضلی گفت:«درست است اشعار آقای جوشایی عاشقانه است ولی عشق و اجتماع در اشعار ایشان فاصله‌ای از هم ندارد. در اشعار آقای محبی هم این ویژگی‌ها وجود دارد». / الفرونمایی2

رونمایی




شعرم گویای نیم‌قرن رنج نسل من است

منبع:خبر کرمان
?

شعرم گویای نیم‌قرن رنج نسل من است

:اخبار استان کرمانفرهنگ