شرایط مجریان امر خدا | اخبار استان کرمان

امام علی (ع) در حکمت ۱۱۰ نهج‌البلاغه به شرایط مجریان امر خدا پرداخته است. به گزارش پایگاه خبری «نذیر کرمان» امام علی (ع) در  حکمت ۱۱۰ نهج‌البلاغه به شرایط مجریان امر خدا پرداخته و فرموده است؛ وَ قَالَ (علیه‌السلام): لَا یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا یُصَانِعُ وَ لَا یُضَارِعُ وَ لَا یَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ. و […]

امام علی (ع) در حکمت ۱۱۰ نهج‌البلاغه به شرایط مجریان امر خدا پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری «نذیر کرمان» امام علی (ع) در  حکمت ۱۱۰ نهج‌البلاغه به شرایط مجریان امر خدا پرداخته و فرموده است؛ وَ قَالَ (علیه‌السلام): لَا یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا یُصَانِعُ وَ لَا یُضَارِعُ وَ لَا یَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ.

و فرمود (ع): فرمان خدا را بر پاى ندارد مگر آنکه، در اجراى حق مدارا نکند و در برابر باطل فروتنى ننماید و از پى مطامع خود نرود.

مجریان فرمان خدا:

امام (علیه‌السلام) در این گفتار پربار و حکیمانه صفات کسانى را که توانایى اجراى اوامر الهى را دارند بیان مى‌کند و آن را در سه چیز خلاصه کرده، مى‌فرماید: «فرمان خدا را تنها کسى مى‌تواند اجرا کند که نه سازش‌کار باشد (و اهل رشوه) و نه تسلیم و ذلیل (در مقابل دیگران) و نه پیروى از طمع‌ها کند»؛ (لاَ یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ یُصَانِعُ، وَلاَ یُضَارِعُ، وَلاَ یَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ).

بدیهى است آنان که اهل «مصانعه» (به معناى سازش‌کارى و رشوه گرفتن) هستند هرگز نمى‌توانند حق را به حق‌دار برسانند، چرا که زورمندان اهل باطل آنها را خریدارى مى‌کنند و از حق منصرف مى‌سازند و در این میان حقوق ضعفا پایمال مى‌شود.

همچنین کسانى که ضعیف و ذلیل و ناتوانند قدرت اجراى فرمان خدا را ندارند، زیرا اجراى فرمان حق قاطعیت و شجاعت و استقلال شخصیت را مى‌طلبد و افراد زبون که به روش اهل باطل عمل مى‌کنند توان این کار را ندارند.

نیز اشخاص مبتلا به انواع طمع‌ها; طمع در مقام، مال و خواسته هاى هوس آلود هرگز نمى‌توانند مجرى فرمان خدا باشند، زیرا طمع بر سر دوراهى‌ها و چند راهى‌ها آنها را به سوى خود جذب مى‌کند و از پیمودن راه حق باز مى‌دارد.

به همین دلیل در طول تاریخ کم‌تر زمامدارى را دیده‌ایم که به طور کامل مجرى فرمان حق باشد (مگر انبیاء و اولیاء) زیرا گاه یکى از این سه نقطه ضعف و گاه همه آنها را داشته است، از این رو از پیمودن راه حق باز مانده است.

آنچه امام (علیه‌السلام) در بالا درباره موانع اجراى فرمان الهى بیان فرمود امورى است که در آیات و روایات اسلامى نیز بر آن تأکید شده است؛ از جمله درباره رشوه مى‌خوانیم پیغمبر خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: «إیّاکُم وَ الرِّشْوَهَ فَإنَّها مَحْضُ الْکُفْرِ وَ لا یَشُمُّ صاحِبُ الرِّشْوَهِ ریحَ الْجَنَّهِ; از رشوه بپرهیزید که کفر خالص است و رشوه‌گیر بوى بهشت را هرگز استشمام نمى‌کند».
کسى که رشوه مى‌گیرد در واقع پرستش درهم و دینار را بر پرستش خالق مختار مقدم مى‌شمرد و قوانینى را که براى حمایت از ضعفاى جامعه است تبدیل به وسیله حمایت از دزدان و دغل کاران و ظالمان مى‌کند.

و «مضارعه» که همان اظهار ذلت و ناتوانى در برابر زورگویان است عامل دیگرى براى زیر پا گذارد فرمان خدا و به قدرت رسیدن ظالمان است.

امیرمؤمنان على (علیه‌السلام) در خطبه همّام (خطبه ۱۹۳) مى‌فرماید: «فَمِنْ عَلامَهِ أحَدِهِمْ أنَّکَ تَرى لَهُمْ قُوَّهً فى دینِ; یکى از نشانه‌هاى پرهیزگاران این است که او را در دین (و اجراى فرمان الهى) قوى و نیرومند مى‌بینى».

در مورد طمع که مانع سوم است همین بس که در روایتى از امام امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در بحارالانوار آمده که: «ما هَدَمَ الدّینَ مِثْلُ الْبِدَعُ وَ لا أفْسَدَ الرَّجُلَ مِثْلُ الطَّمَعُ; هیچ چیز مانند بدعت‌ها دین را از بین نمى‌برد و چیزى مانند طمع انسان را فاسد نمى‌سازد».

منبع: نهج‌البلاغه
انتهای خبر/ طهماسبی
 


شرایط مجریان امر خدا

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? شرایط مجریان امر خدا