شب قدر شبی به اندازه تمام شب‌ها

کارشناس مسائل مذهبی گفت: بهترین شب سال، شب قدر است که خداوند در قرآن کریم آن را شبی پربرکت دانسته و ارزش آن را برتر از هزار ماه بیان کرده است. محسن سنجری در گفتگو با سرویس فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان» گفت: شب قدر را اگر قدر بدانیم طولانی‌ترین شب برای پرونده عمل انسان […]

کارشناس مسائل مذهبی گفت: بهترین شب سال، شب قدر است که خداوند در قرآن کریم آن را شبی پربرکت دانسته و ارزش آن را برتر از هزار ماه بیان کرده است.

محسن سنجری در گفتگو با سرویس فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان» گفت: شب قدر را اگر قدر بدانیم طولانی‌ترین شب برای پرونده عمل انسان در حیات انسان خود‌نمایی می‌کند (ليْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ) قدری در زندگی انسان که نیاز است قدرشناس آن بود.

وی بیان کرد: لیالی‌قدر گرچه ۳شب یا ۵ شب معروف است اما اصل آن یک شب است، اما این‌قدر بزرگ است که حیف است آن را در یک شب ببینیم لذا باید ۳شب عشق بازی معنوی با خدا کرد، رسول خدا دهه سوم ماه رمضان را معتکف می‌شد، و اشاره می‌کرد به روی خواب رفتگان آب بپاشید و آن‌ها را بیدار نگه دارید.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: نیاز بیداری حیات عمر دنیایی، نیاز به بیداری قدرهای ماه رمضان دارد و بهترین شب سال، شب قدر است که خداوند در قرآن‌کریم آن را شبی پربرکت دانسته و ارزش آن را برتر از هزار ماه بیان کرده است.

وی افزود: آیا به راستی برکتی بالاتر از این هست که یک شب هم‌تراز هزار ماه یعنی سی هزار شب یا ۸۳ سال و چهار ماه قرار گیرد؟

سنجری گفت: پیامبر اکرم«ص» فرمودند: «مَنْ اَحْیا لَیلَه الْقَدْرِ حُوِّلَ عَنْهُ الْعَذابُ اِلَی السَّنَه الْقابِلَه؛ کسی که شب قدر را زنده بدارد، عذاب تا سال آینده از او روی می‌گرداند».

وی تاکید کرد: امام باقر «ع» فرمودند: «هر کسی شب قدر را احیا بدارد، خداوند مهربان گناهان او را می‌آمرزد.» و شیخ عباس قمی نقل کرده است که امام باقر«ع» در شب بیست و یکم و بیست و سوم تا نیمه شب دعا می‌خواندند و آنگاه به نماز می‌پرداختند.

کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: اما از مهم‌ترین و بهترین کارها در این ایام که اثر بزرگی بر زندگی معنوی می‌گذارد از این قرار است: انفاق در راه خدا، امام زین‌العابدین «ع» نیز در طول ماه مبارک رمضان در راه خدا انفاق می‌کردند و صدقه می‌دادند، چنان که در حدیثی می‌خوانیم: «کانَ إِذا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضانَ تَصَدَّقَ فی کلِّ یوْمٍ بِدِرْهَمٍ فَیقُولُ: لَعَلّی اُصیبُ لَیلَةَ الْقَدْرِ؛ امام سجاد «ع» روش‌شان این بود که هر روز از ماه [مبارک] رمضان درهمی صدقه می‌دادند و می‌فرمودند: «شاید [با این کار صدقه] شب قدر را دریابم».

وی ادامه داد: یکی مهم‌ترین و بهترین کارها در این ایام توبه از گناهان رسول خدا در بخشی از خطبه شعبانیه فرمودند: أيها الناس، إن أنفسكم مرهونة بأعمالكم، ففكوها باستغفاركم، و ظهوركم ثقيلة من أوزاركم، فخففوا عنها بطول سجودكم.»

سنجری تصریح کرد: فقره «ظهوركم ثقيلة من أوزاركم» به این معناست که پشت همه ما از بار گناهان سنگین است و برای تخفیف آن باید استغفار کنیم.

کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: مهم‌ترین و بهترین کارها در این ایام عبادت است که یکی از باارزش‌ترین،اعمال این شب‌ها از آن یاد شده است و یکی دیگر ار این کارها ورع و پرهیزگار بودن است که از پیامبر اکرم (ص) از برترین اعمال ماه رمضان سؤال نمودند و آن‌ حضرت در پاسخ فرمود: «برترین اعمال در ماه رمضان ورع و تقوای الهی است» این روایت اگر چه اشاره به اعمال شب قدر نکرده، اما در هر صورت لیالی قدر نیز از ایام ماه رمضان بوده و می‌توان برترین عمل در شب قدر را تقوای الهی دانست که مفهومی گسترده داشته و هر عبادتی را با شرایط خاص، می‌توان مصداقی از آن برشمرد.

وی تاکید کرد: شب آمرزش گناهان یکی دیگر ار این کارهاست که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله در تفسیر سوره «قدر» فرمودند: «هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده می شود.»

سنجری تاکید کرد: مهم‌ترین و بهترین کارها در این ایام، عرضه اعمال بر حجت خدا بنا بر روایات و ظاهر آیت سوره قدر، شب قدر منحصر به زمان رسول اکرم(ص) نیست و فرشتگان در شب قدر مقدرات یک سال را نزد «ولی مطلق زمان» می‌آورند و بر او عرضه می‌کنند.

کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: این واقعیت از روز نخستین وجود داشته است و تا قیامت هم ادامه خواهد یافت و از سویی نیز بنابر روآیات زمین از نخستین روز خلقت تا آخر فنای دنیا بیحجّت نخواهد بود، چنانکه امام علی علیه‌السلام فرمودند: «شب قدر در هر سالی هست، در این شب امور همه سال (و تقدیرها و سرنوشت‌ها) فرو فرستاده می‌شود.

سنجری بیان کرد: پس از درگذشت پیامبر(ص) نیز این شب صاحبانی دارد حجت خدا در زمین در زمان حاضر وجود مقدّس و مبارک حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است و اوست که حجت خدا و وصی اوصیا و خلیفه رسول اکرم(ص) و معصوم از هر گناه و پلیدی است و لذا صاحب شب قدر است.

وی در پایان گفت: امام صادق علیه السلام در مورد قلب رمضان، فرمودند: «از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماه‌های سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماه‌ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است».

انتهای خبر/ تاج‌الدینی




شب قدر شبی به اندازه تمام شب‌ها

منبع:آرمـان
? شب قدر شبی به اندازه تمام شب‌ها