سیاست‌گذاری برای رفع ناترازی برق از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت نیرو است | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: وزیر نیرو با بیان اینکه لازم است تا پایان برنامه هفتم توسعه به ظرفیت تولید برق کشور ۳۵ هزار مگاوات افزوده شود،گفت:«در حال حاضر ظرفیت منصوبۀ نیروگاه‌های کشور ۹۲ هزار مگاوات است که باید این رقم را به ۱۲۴ هزار مگاوات برسانیم». عباس علی‌آبادی در خصوص ضرورت توسعۀ انرژی‌های تجدیدپذیر […]

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: وزیر نیرو با بیان اینکه لازم است تا پایان برنامه هفتم توسعه به ظرفیت تولید برق کشور ۳۵ هزار مگاوات افزوده شود،گفت:«در حال حاضر ظرفیت منصوبۀ نیروگاه‌های کشور ۹۲ هزار مگاوات است که باید این رقم را به ۱۲۴ هزار مگاوات برسانیم».

عباس علی‌آبادی در خصوص ضرورت توسعۀ انرژی‌های تجدیدپذیر نیز اظهار کرد:«در حال حاضر ظرفیت منصوبۀ انرژی‌های تجدیدپذیر کشور ۱۱۶۳ مگاوات است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و تکالیف قانونی این رقم را باید به ۱۲ هزار مگاوات برسانیم».

وی با بیان اینکه راندمان نیروگاه‌های کشور در حال حاضر ۳۹ درصد است،افزود:«برنامه‌ریزی ویژه‌ای را برای ارتقای راندمان نیروگاه‌های کشور به ۴۴ درصد در دستور کار قرار می‌دهیم که شامل نوسازی نیروگاه‌های فرسوده و احداث نیروگاه‌های مدرن خواهد بود».

علی‌آبادی با تأکید بر اینکه تحقق همۀ این اهداف به حمایت‌های ویژه دولت و مجلس نیاز دارد،خاطرنشان کرد:«سیاست‌گذاری برای رفع ناترازی برق و بهبود محیط کسب و کار این صنعت و افزایش رقابت‌پذیری با مشارکت بخش خصوصی و مردم از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت نیرو در بخش برق است».

وزیر نیرو اضافه کرد:«پرداخت بدهی بانک‌ها و سرمایه‌گذاران در کنار جذاب کردن محیط اقتصادی صنعت برق و اصلاح ساختار اقتصادی این صنعت از دیگر برنامه‌هایی است که وزارت نیرو در دولت جدید پیگیری خواهد کرد».

به گزارش نذیر کرمان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو،وی در آئین تکریم و معارفه وزرای نیرو دولت‌های سیزدهم و چهاردهم با تأکید بر پرداخت یارانۀ برق تنها در چارچوب الگو به مصرف‌کنندگان ادامه داد:«یکی از اقدامات مهمی که با هدف جذاب کردن محیط اقتصادی صنعت برق باید در دستور کار قرار گیرد،پرداخت یارانه برق در چارچوب الگو و الزام مشترکان پرمصرف برای تأمین برق مازاد خود از طریق بورس است».

علی‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم خوداتکا شدن صنایع در تأمین برق اشاره کرد و در این خصوص گفت:«با توجه به ناترازی موجود در صنعت برق و با هدف حل چالش تأمین برق صنایع،لازم است صنایع نسبت به تأمین برق مصرفی خود به صورت خوداتکا اقدامات لازم را انجام دهند».

وی با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش شدت مصرف از دیگر سیاست‌های مورد تأکید دولت چهاردهم است،افزود:«توسعۀ تبادل انرژی برق با کشور‌های همسایه متناسب با شرایط اقلیمی،تاکید بر ضرورت نظارت و کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی و برداشت آب از منابع آب زیرزمینی از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو خواهد بود».

علی‌آبادی اظهار کرد:«کشاورزان عزیز باید بدانند که در صورت برداشت بی‌رویۀ آب از منابع آب زیرزمینی بدون در نظر گرفتن ملاحظات اقلیمی و ظرفیت‌های اکولوژیکی،در آینده منجر به بحران‌هایی مانند فرونشست خواهد شد که عملاً قابلیت کشاورزی در بسیاری دشت‌های بزرگ کشور را از بین خواهد برد».

وی با اشاره به اینکه سرانۀ آب تجدیدپذیر کشور طی دهه‌های اخیر از ۶ هزار مترمکعب به کمتر ۱۲۰۰ مترمکعب رسیده است،اضافه کرد:«این رقم در حالی است که میانگین سرانه آب تجدیدپذیر جهان ۴ هزار متر مکعب است».

علی‌آبادی یاداور شد:«در حال حاضر ۸۶ درصد از منابع آب کشور در بخش کشاورزی،۹ درصد در بخش شرب و تنها ۳ درصد در بخش صنعت به مصرف می‌رسد و کشور با بیش از ۱۴۶ میلیارد متر مکعب کسری آب روبه‌رو است که جبران این کسری نیاز به همکاری و تعامل فرادستگاهی به ویژه با جهاد کشاورزی دارد».

وزیر نیرو در بخش دیگر سخنان خود بر ضرورت تقویت دیپلماسی آب اشاره کرد و افزود:«در دوره جدید تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها،دیپلماسی آب را تقویت کنیم تا بتوانیم نسبت به احقاق حقابه‌های قانونی کشور به ویژه در جنوب شرق کشور اقدامات مؤثری را اجرایی کنیم».

وی کاهش تلفات آب در شبکه‌های آبرسانی از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد را یکی دیگر از اهداف وزارت نیرو در دولت چهاردهم دانست و خاطرنشان کرد:«تکمیل طرح‌های آبرسانی در قالب جهاد آبرسانی و سایر پروژه‌های بزرگ آبی،اصلاح نظام حاکمیت شرکتی از دیگر برنامه‌هایی است که در دولت چهاردهم مورد تأکید است».

علی‌آبادی تأکید کرد:«حل چالش‌های صنعت آب و برق نیازمند وفاق ملی و تعامل همه جانبه وزارت نیرو با سایر دستگاه‌های دولتی و فرادولتی است که‌ امیدواریم با حمایت ویژه رئیس جمهور محترم در تحقق این مهم موفق باشیم». /پ

 




سیاست‌گذاری برای رفع ناترازی برق از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت نیرو است

منبع:خبر کرمان
?سیاست‌گذاری برای رفع ناترازی برق از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت نیرو است :اخبار استان کرمان – اقتصادی