نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
کرمان (نذیر کرمان) – به مناسبت هفته سوادآموزی، نذیر کرمان گفتوگویی با جواد نادری، چهره موفق سوادآموزی استان کرمان، انجام داده است. نادری که خود از سوادآموزان موفق است، در این گفتگو به نقش اساسی سواد در تغییر سرنوشت افراد و تأثیر آن بر هویت فردی و اجتماعی میپردازد. جواد نادری، چهره موفق سوادآموزی استان […]
کرمان (نذیر کرمان) – به مناسبت هفته سوادآموزی، نذیر کرمان گفتوگویی با جواد نادری، چهره موفق سوادآموزی استان کرمان، انجام داده است. نادری که خود از سوادآموزان موفق است، در این گفتگو به نقش اساسی سواد در تغییر سرنوشت افراد و تأثیر آن بر هویت فردی و اجتماعی میپردازد.
جواد نادری، چهره موفق سوادآموزی استان کرمان، سوادآموزی را نقطه آغاز عدالت آموزشی میداند و معتقد است که سواد، تنها توانایی خواندن و نوشتن نیست بلکه ابزاری برای بازسازی هویت فردی و اجتماعی انسان است. وی تأکید دارد که نهضت سوادآموزی میتواند سرنوشت افراد محروم از آموزش را تغییر دهد و فاصلههای آموزشی را به فرصتهای رشد تبدیل کند.
نادری که تا سن ۱۳ سالگی از حضور در مدرسه محروم بود، با ورود به نهضت سوادآموزی، مسیر علمی خود را آغاز کرد و امروز به یکی از فعالان برجسته حوزه آموزشی و رسانهای آموزش و پرورش استان کرمان تبدیل شده است. او در گفتوگویی مفصل از تجربیات خود در مسیر سوادآموزی و تغییرات بنیادینی که آموزش میتواند در زندگی افراد ایجاد کند، سخن میگوید.
وی توضیح میدهد: « در سن ۱۳ سالگی، در حالی که بهدلیل شرایط زندگی از آموزش رسمی بازمانده بود، توسط معلمان روستای خود به نامهای امالبنین و صدیقه امیرمحمدی شناسایی شد و به دورههای سوادآموزی وارد شد.آن روزها معلمان روستای ما بهطور همزمان کلاسهای سوادآموزی برای بزرگترهای روستا برگزار میکردند. این فرصت برای من یک انقلاب واقعی بود. من توانستم پنج پایه تحصیلی را در مدت چهار ماه پشت سر بگذارم.»
نادری اضافه میکند: «پس از این دورهها، تحصیل را در مقطع متوسطه ادامه دادم و سپس با رتبه خوبی در کنکور سراسری وارد دانشگاه شهید باهنر کرمان شدم. دانشگاه برای من علاوه بر یک فرصت تحصیلی، بستری برای رشد و مشارکت در فعالیتهای علمی و فرهنگی بود.»
او با اشاره به دوران تدریس خود در مناطق روستایی میگوید: «بعد از فارغالتحصیلی، بهعنوان معلم وارد آموزش و پرورش شهرستان قلعهگنج شدم. در ابتدا در روستای جهلدر به تدریس پرداختم و بعدها مسئولیتهای مدیریتی را در مدارس روستایی پذیرفتم. در این دوران، تمام تلاش خود را برای ارتقاء کیفیت آموزش در مناطق محروم به کار بردم.»
نادری درباره دستاوردهای خود میگوید: «مهمترین دستاورد من ارتقای جایگاه مدرسه هجرت اردوگاه و مدرسه متوسطه دوم روستای جهلدر بود. این اقدامات منجر به بهبود چشمگیر شاخصهای آموزشی شد، بهطوری که توانستیم جایگاهمان را در ارزیابیهای آموزشی ۲۵ پله بالا بیاوریم.»
وی همچنین از دریافت چندین عنوان از جمله معلم نمونه شهرستان و جهادگر برتر استان در حوزه جهاد آموزشی خبر میدهد و میافزاید: «این عناوین تنها نتیجه تلاش جمعی در مدارس روستایی است که به همراه همکارانم در این مسیر حرکت کردیم.»
هماکنون، جواد نادری بهعنوان کارشناس روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان قلعهگنج مشغول به فعالیت است و در این سمت تلاش میکند تا با بهرهگیری از تجربیات خود در حوزه آموزش، ارتباط مؤثری میان آموزش و پرورش و جامعه برقرار کند و کیفیت اطلاعرسانی را ارتقا دهد.
وی در پایان پیامی به کسانی که هنوز از آموزش محروم هستند، میدهد: «هیچگاه برای شروع دیر نیست. سوادآموزی میتواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد و فرصتهای جدیدی برای پیشرفت فراهم آورد. با اراده و تلاش، هر کسی میتواند به هدف خود برسد.»
نذیر کرمان
کرمان
هفته سواد آموزی
روایت مسیر آموزشی
منبع: پــانا ? سوادآموزی؛ نقطه آغاز عدالت آموزشی، روایت مسیر آموزشی