سهمی که به کرمان نمی رسد/ ۱۵ درصد سهم درآمدی معادن و ۳۰۰۰ پروژه نیمه تمام

پرداخت ۱۵ درصد از درآمد معادن به کرمان یکی از بحث های داغ اقتصادی ۱۰ سال گذشته استان کرمان بوده است که هنوز محقق نشده است. به گزارش فت فتو، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر استانی به کرمان و در جلسه شورای اداری گفت: سهم معادن در مسئولیت اجتماعی طبق قانون ۱۵ درصد به […]

پرداخت ۱۵ درصد از درآمد معادن به کرمان یکی از بحث های داغ اقتصادی ۱۰ سال گذشته استان کرمان بوده است که هنوز محقق نشده است.

به گزارش فت فتو، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر استانی به کرمان و در جلسه شورای اداری گفت: سهم معادن در مسئولیت اجتماعی طبق قانون ۱۵ درصد به حساب استان واریز شود و این ثروت باید نصیب استان شود و این مسئله از جمله کارهای فوری است که باید انجام شود.

اما معنای این ۱۵ درصد چیست؟
در تبصره ۶ ماده ۱۴ اصلاح قانون معادن مصوبه ۲۲ مهر ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی، آمده است: دولت مکلف است پانزده درصد (۱۵%) از حقوق دولتی وصولی (از معادن) را به اعتبارات همان استان اضافه کند،  به طوری که تمام اعتبار یاد شده جهت ایجاد زیرساخت و رفاه و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که معدن در آن واقع شده، اختصاص یابد.

مهدی حسینی نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این خصوص گفت: در استان ۷۰۲ پروانه بهره برداری از معادن را صادر کرده ایم اما تعداد واحد فعالی که حقوق دولتی را می پردازند و فعال هستند تنها ۴۸۸ پروانه است.

وی با اشاره به اینکه استخراج سالیانه استان کرمان بیش از ۱۲۰ میلیون تن مواد معدنی است، بیان کرد: از ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی وصول حقوق دولتی در کشور طی سال گذشته،  ۱۰ هزار میلیارد تومان مربوط به استان کرمان بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۶۴ درصد حقوق دولتی کشور از طریق بهره‌برداران معادن استان کرمان تأمین و به خزانه واریز می‌شود، افزود: با این احتساب ۱۶۰۰ میلیارد تومان باید به استان برگردد اما عددی که برگشت ۳۰ میلیارد تومان بوده است که  زیر ۱ درصد برگشت شده است و دولت تخلف کرده است.

حسینی نژاد تاکید کرد: با بررسی‌های انجام شده در ۱۰ سال اخیر مشخص شد که فقط پنج صدم درصد این حقوق، به استان کرمان برمی‌گردد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: برای سال جاری نیز در بودجه، ۴۰ هزار میلیارد تومان سهم معادن در حقوق دولتی مصوب شده است که سهم استان کرمان باید ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است مکه باید حقوق دولتی را تامین کنیم.

وی ادامه داد :  براساس قانون باید سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به استان برگردد که اگر این پول به ما برگشت شود می توان طرح های توسعه استان را اجرا کرد.

پروژه های نیمه تمام

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نشست خبری خود در کرمان گفت به اندازه ۵۰ سال پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد و بر همین اساس رسالت دولت خود را تکمیل این پروژه ها می داند.طبق اعلام رسانه ها برای تکمیل تمام پروژه های نیمه تمام کشور ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

براساس اعلام سال گذشته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان بالغ بر سه هزار پروژه نیمه تمام در استان کرمان وجود دارد.

از پروژه هایی مانند سیل بند جنوب، جاده مهم محمدآباد ریگان و خوابگاه متاهلین دانشگاه های شهید باهنر و علوم پزشکی که در سفر اخیر رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفتند تا پروژه هایی مانند ساختمان جدید استانداری و تالار مرکزی کرمان که ۱۲ سال است در مراحل پایانی کار متوقف شده اند.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان با بیان اینکه برای مصوبات سفرهای هیات دولت، پروژه‌ها از قبل مورد بررسی قرار می‌گیرند، گفت: بنای دولت بر کلنگ‌زنی طرح‌های جدید نیست، الا زمانی که پروژه ضروری و یا خاصی وجود داشت باشد.

وی با بیان اینکه تاکید دولت بر تکمیل طرح‌های نیمه تمام است، خاطرنشان کرد: شرط دولت مردمی در سفرهای دور اول بر تکمیل طرح‌هایی است که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و دارای ضرورت هستند تا سریعتر مورد بهره‌برداری و استفاده مردم قرار گیرند.

انتهای پیام/




سهمی که به کرمان نمی رسد/ ۱۵ درصد سهم درآمدی معادن و ۳۰۰۰ پروژه نیمه تمام

منبع:آرمـان
? سهمی که به کرمان نمی رسد/ ۱۵ درصد سهم درآمدی معادن و ۳۰۰۰ پروژه نیمه تمام