ساماندهی ۷۳۰۰ آسیب دیده اجتماعی در طی ۲ سال تلاش شبانه روزی

محمد امین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درگفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی نذیر کرمان در راستای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران گفت: در طول دو سال گذشته، پایتخت شاهد ساماندهی گروه‌های هدف در زمینه آسیب‌های اجتماعی بوده است. وی افزود: مدیریت شهری این ماموریت را در اولویت برنامه‌های خود […]



محمد امین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درگفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی نذیر کرمان در راستای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران گفت: در طول دو سال گذشته، پایتخت شاهد ساماندهی گروه‌های هدف در زمینه آسیب‌های اجتماعی بوده است.

وی افزود: مدیریت شهری این ماموریت را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و تا به امروز در این زمینه به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده است. اکنون جوامع هدفی مانند کودکان کار، معتادان متجاهر، زباله گرد‌ها، متکدیان، کارتن خواب‌ها و دیگر آسیب دیدگانی که پیش از این از سوی بسیاری از نهاد‌های مسئول منع پذیرش می‌شدند؛ مورد ساماندهی قرار گرفته و این روند تا دسترسی به اهداف بلند مدت این مجموعه ادامه خواهد داشت.» 

شناسایی آسیب دیدگان گروه‌های هدف ادامه دارد

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در تشریح برنامه‌های اجرا شده در راستای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی از شناسایی شهروندانی می‌گوید که به عنوان جامعه هدف در این راستا معرفی شده اند: «در مجموع حدود ۷ هزار و ۳۰۰ آسیب دیده اجتماعی پایتخت در طول ۲ سال تلاش شبانه روزی طی یک طرح تکمیلی شناسایی و ساماندهی شدند.»

توکلی زاده با اشاره به اتمام اجرای یکی از گام‌های تکمیلی ساماندهی اجتماعی که به دستور شهردار تهران به مدت دو هفته در کلانشهر تهران برگزار شده است، ادامه می‌دهد: «این طرح به منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی اجرا شده و جوامع هدفی مانند معتادان متجاهر، کودکان کار، زباله‌گرد‌ها و متکدیان سطح تهران را در بر می‌گیرد.» 

غربالگری ماموریت ویژه مرکز فوریت‌های اجتماعی

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران درباره جزئیات روند اجرای این طرح می‌گوید: «متکدیان، معتادان متجاهر و کودکان کار و زباله‌گرد پس از شناسایی و جمع‌آوری توسط گشت‌های حامی شهر سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، به منظور غربالگری و ساماندهی به مرکز فوریت‌های اجتماعی شهر تهران که تحت نظارت قرارگاه اجتماعی فعالیت دارد، منتقل و براساس نوع آسیب‌های شناسایی شده، تفکیک می‌شوند.»

برخورد جدی با والدین کودکان کار

وی با بیان اینکه کودکان کار ساماندهی شده نیز به دو دسته دارای خانواده ایرانی و اتباع تفکیک می شوند، از برخورد جدی با والدینی خبر می‌دهد که این کودکان را مجبور به کار می‌کنند: «آن‌هایی که دارای خانواده هستند تحویل پدر یا مادر شده و از آنها تعهد گرفته می‌شود که در صورت فعالیت مجدد این کودکان در خیابان‌ها، به طور قانونی با والدین برخورد خواهد شد. درباره اتباع جمع‌آوری شده نیزقرارگاه اجتماعی تمامی تسهیلات را به منظور رد مرز این گروه فراهم کرده و این افراد نیز به اداره مربوطه جهت انجام اقدامات لازم برای رد مرز معرفی می‌شوند.» 

معرفی متکدیان حرفه‌ای به مراجع قضایی

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر نیز می‌گوید: «متکدیان حرفه‌ای پس از غربالگری به دستگاه قضایی معرفی شده و مابقی نیز به سایر نهاد‌ها و سازمان‌های مربوطه معرفی می‌شوند. معتادان متجاهر نیز به منظور درمان اعتیاد و طی مراحل بهبودی با توجه به شرایطی که دارند به یاورشهر‌های تخصصی تحت نظارت سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی منتقل شده و افراد بی‌خانمان نیز به گرمخانه‌ها و مددسرا‌ها ارجاع داده می‌شوند.»

ظرفیت سازی برای جمع آوری معتادان متجاهر

 توکلی زاده با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ در روند ساماندهی معتادان متجاهر نبود ظرفیت مناسب برای نگهداری این افراد بوده است، ادامه می‌دهد: «در دو سال اخیر این مشکل بزرگ برطرف شد. بیش از ۱۰ هزار ظرفیت جدید ایجاد شد که از این ۱۰ هزار ظرفیت، ۷هزار و ۵۰۰ ظرفیت توسط شهرداری تهران در دو سال گذشته ایجاد شد. اگر این ظرفیت ایجاد نمی‌شد، امروز شاهد کاهش تعداد معتادان در کلانشهر تهران نبودیم.»

شناسایی و پاک سازی پلاک قرمزها

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ما در روزگاری نه چندان دور در پایتخت پاتوق‌هایی داشتیم که شاید در برخی پاتوق‌ها تا ۲هزار معتاد متجاهر نیز حضور داشتند، از پاکسازی این مکان‌ها خبر می‌دهد: «پاتوق‌های بزرگی در کلانشهر تهران وجود داشت که باعث شده بود مردم نتوانند از محیط‌های پیرامونی و محله خود استفاده کند که خوشبختانه این اماکن عمومی نیز در ۲ سال گذشته کاملا پاکسازی شدند. همچنین با پدیده خانه‌های پلاک قرمز مواجه بودیم، خانه‌هایی که محل تجمع موادفروشان، خرده فروشان، مصرف کنندگان و بزهکاران بود که هر چقدر عملیات و ساماندهی برای پاکسازی این خانه‌ها انجام می‌شد، اما فایده‌ای نداشت. در ۲ سال گذشته بیش از ۴۵۰ پلاک قرمز در پایتخت پلمب و دیوارکشی شد.»

ساماندهی منع پذیرش‌ها برای نخستین بار

 «توکلی زاده» با تأکید بر اینکه شهرداری تهران در دو سال گذشته تمام منع پذیرشی‌های پایتخت را که هیچ نهاد و ارگانی مسئولیت شان را قبول نمی‌کرد، ساماندهی کرده است ادامه می‌دهد: «آسیب دیدگان دارای زخم باز، عفونی، بانوان، کبر سن، صغر سن، ایدز، هپاتیت و… از سوی هیچ نهادی پذیرش نمی‌شدند که شهرداری تهران مسئولیت نگهداری از آنها را برعهده گرفت، به گونه‌ای که امروز مراکز “یاورشهر” ما، تمام این افراد را پذیرش می‌کند و به این شکل تا حدود زیادی از گسترش این نوع از آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران کاسته می‌شود.»

دستاورد‌های طرح ۱۵ روزه

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه در مجموع بیش از ۷ هزار نفر در طرح پانزده روزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتخت ساماندهی شدند، می‌گوید: «بعد از دو سال تلاش شبانه روزی برای ایجاد زیرساخت‌ها و بستر‌های مناسب ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تهران، شاهدیم که به وضعیت مناسبی در این حوزه رسیده ایم. چالش‌ها و موانع پیش روی کاهش آسیب‌های اجتماعی برطرف شد و شاهد وضعیت مناسبی در این حوزه هستیم که انشالله با مساعدت شهروندان عزیز تهرانی در محلات تهران، آماراین دسته از آسیب‌های اجتماعی در آینده نیز روند نزولی پیدا خواهد کرد.»

نتایج طرح ۹ گام ختربیتی

وی ادامه داد: اجرای طرح ۹ گام تربیتی؛ آموزشی و درمانی باعث کاهش حضور معتادان متجاهر در سطح شهر شده است. به گزارش متولیان سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با اجرای این برنامه‌ها پس از خروج معتادان از یاورشهر‌ها آمار بازگشت آن‌ها به دامان گریبانگیر اعتیاد کاهش چشمگیری داشته است. شناسایی و ساماندهی این قشر آسیب دیده در سطح شهر ادامه دارد و این مراکز در طول شبانه روز اقدام به پذیرش و آموزش این افراد خواهند داشت.

 دفاع از حقوق کودکانه کار

توکلی زاده گفت: صیانت از حقوق کودکان کار در اولویت برنامه‌های سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی قرار گرفته است. در طول ۲ سال گذشته شناسایی این کودکان به طور جدی پیگیری شده استو به زودی برنامه ریزی و آماده سازی بستر و مقررات و آیین نامه‌های لازم به پیشبرد این اهداف کمک خواهد کرد. برای کودکان کار بدسرپرست و بی سرپرست پرونده تهیه شده است و طبق نیاز‌های این کودکان در این حوزه برنامه ریزی‌های جدی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/


ساماندهی ۷۳۰۰ آسیب دیده اجتماعی در طی ۲ سال تلاش شبانه روزی

منبع: بــرنا
? ساماندهی ۷۳۰۰ آسیب دیده اجتماعی در طی ۲ سال تلاش شبانه روزی