ساماندهی تعاونی‌های مسکن از اولویت‌های ضروری استان است

فردای کرمان – گروه اقتصاد: نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات تعاونی‌های مسکن گفت:«چند وقت است این مجموعه‌ چالش‌هایی ایجاد کرده و به دلیل عدم اطلاع اعضاء و کسانی که این مجموعه‌ها را مدیریت می‌کنند،شاهد مشکلاتی در بخش مسکن هستیم و پرونده‌های زیادی در مراکز قضایی،بین اعضا و […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات تعاونی‌های مسکن گفت:«چند وقت است این مجموعه‌ چالش‌هایی ایجاد کرده و به دلیل عدم اطلاع اعضاء و کسانی که این مجموعه‌ها را مدیریت می‌کنند،شاهد مشکلاتی در بخش مسکن هستیم و پرونده‌های زیادی در مراکز قضایی،بین اعضا و مسئولین آن‌ها وجود دارد».

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به وعدۀ دولت سیزدهم در ایجاد یک میلیون واحد مسکونی،افزود:«یکی از تعاونی‌های پیش‌رو که در این زمینه می‌تواند کار کند تعاونی‌های مسکن هستند».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که به دلیل عدم تولید و عرضۀ مسکن در استان و کشور،تقاضای انباشتۀ بسیار زیادی در این بخش وجود دارد،ادامه داد:«سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم،مجموع واحدهایی که در سال‌های اخیر عرضه شده کمتر از ۱۰ درصد بوده و این نشان می‌دهد نیاز انباشتۀ سال‌های گذشته چه حد است،ضمن این‌که هر سال بر تقاضا در این حوزه افزوده می‌شود و لذا ضرورت ساماندهی تعاونی‌های بخش مسکن یکی از اولویت‌های ما در استان کرمان است».

وی تاکید کرد:«آسیب‌شناسی تعاونی‌های مسکن بسیار حائز اهمیت است،این کار کمک می‌کند در تعاونی‌های جدید مبتلابه نشویم و مشکلات مردم در این بخش تکرار نشود».

به گزارش خبرنگار فردای کرمان،پورابراهیمی ۱۲ شهریور ماه در هفدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر استان کرمان،با بیان این‌که در بخش تعاون ظرفیت‌های خوبی هم در قانون اساسی و هم قوانین دیگر وجود دارد،اظهار کرد:«باید یک آسیب‌شناسی در بخش تعاون کشور انجام شود. ما الان هم فرصت‌های خوبی در بخش تعاون داریم،هم تهدیدات،هم نقاط ضعف قابل توجهی داریم و هم نقاط قوت».

وی ادامه داد:«بررسی نقاط قوت و ضعف تعاونی‌ها سبب می‌شود بتوانیم راهکارهای مناسبی برای افزایش ظرفیت بخش تعاون در اقتصاد کشور فراهم کنیم».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که سهم ما در بخش تعاون پائین است و باید ارتقاء پیدا کند،یادآور شد:«تاکنون راهبردها و استراتژی‌های مناسب برای این منظور از ناحیۀ متولی اصلی که بخش دولت و وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی است،مشخص نشده است».

وی ادامه داد:«حمایت‌های سنتی و متداول به اندازۀ خود اثرگذار است که شاهد آن در استان و کشور هستیم،اما به نظر می‌رسد اولین اقدام باید تدوین اسنادی باشد که راهبردها و استراتژی‌های بخش تعاون کشور را در یک مسیر میان‌مدت و بلندمدت تعیین کند».

پورابراهیمی گفت:«یکی از اقدامات خوبی که می‌تواند انجام شود،استفاده از ظرفیت برنامۀ هفتم توسعه در بهره‌گیری از بخش تعاون است».

وی با اشاره به جلسات تدوین برنامۀ هفتم توسعه،بیان کرد:«تلاش کردیم هرجا ظرفیت بخش غیردولتی مطرح می‌شود،بتوانیم نام و حضور تعاونی و همکاری با بخش تعاون را مدنظر قرار بدهیم که در بخش‌هایی لحاظ شده و در سیاست‌ها آمده است».

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود:«پیشنهاد می‌کنم موانع مهمی که می‌تواند در قالب حکم قانونی و برنامۀ بلندمدت مدنظر قرار بگیرد،به ما ارائه شود تا بتوانیم به تدوین احکامی که مسیر تعاونی‌ها در اقتصاد کشور را متفاوت می‌کند،کمک کنیم».

وی همچنین با بیان این‌که نرخ بازدۀ تعاونی‌ها در اقتصاد کشور نسبت به عملکرد متوسط سایر بخش‌ها مناسب نیست و باید آسیب‌شناسی شود،خاطرنشان کرد:«نگاه ما در تعاونی‌ها این است که بتوانند بازده خوبی ایجاد کنند و این مزیت‌ها در درون آن‌ها هم ایجاد شود تا خود مردم در مسیر تعاونی‌ها حرکت کنند».

پورابراهیمی اظهار کرد:«در بخش تعاونی‌های کشاورزی اقدامات خوبی صورت گرفته و برای تامین منابع مالی این تعاونی‌ها آمادگی داریم».

وی ادامه داد:«ایجاد ظرفیت‌های جدید تامین منابع مالی خارج از حوزۀ بانکی برای تعاونی‌ها امکان‌پذیر است و کارگروهی در این حوزه باید شکل بگیرد».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که تامین مالی،بیمه تامین اجتماعی کارگران و کارکنان و مسائل مالیاتی،سه چالش بزرگ تعاونی‌های کشور است،یادآور شد:«تعاونی‌ها،برای افزایش سرمایه‌ و اجرای پروژه‌ها به منابع مالی نیاز دارند که اگر با محوریت اداره کل تعاون استان کرمان یک کارگروه در این زمینه تشکیل بدهیم با روش‌های جدید به راحتی می‌توان تامین مالی را انجام داد و امکان اتصال تعاونی‌ها برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه وجود دارد». /پ




ساماندهی تعاونی‌های مسکن از اولویت‌های ضروری استان است

منبع:خبر کرمان
?

ساماندهی تعاونی‌های مسکن از اولویت‌های ضروری استان است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی