سازهای موسیقی نواحی منطقه پنج کشور در کرمان کوک شد+فیلم

کرمان – فت فتو – شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی منطقه پنج کشور در شبانگاه نخست خود با اجرای گروه موسیقی “اُرزوئیه زیبا” از شهر گندم و گندم‌زار و سه گروه دیگر در محل تالار فرهنگ و هنر کرمان به عنوان میزبان این جشنواره آغاز به کار کرد. دریافت ۱۰۴ MB به گزارش فت فتو، همچنین […]

کرمان – فت فتو – شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی منطقه پنج کشور در شبانگاه نخست خود با اجرای گروه موسیقی “اُرزوئیه زیبا” از شهر گندم و گندم‌زار و سه گروه دیگر در محل تالار فرهنگ و هنر کرمان به عنوان میزبان این جشنواره آغاز به کار کرد.


دریافت
۱۰۴ MB

به گزارش فت فتو، همچنین علاوه بر گروه موسیقی ارزوئیه زیبا، گروه‌هایی از خراسان (تربت جام)، یزد و سیستان بلوچستان نواهای محلی خود را در شب نخست این جشنواره طی چهارشنبه شب نواختند.

دبیر جشنواره موسیقی نواحی در این آیین با اشاره به اینکه جشنواره شانزدهم با دعوت از پیشکسوتان و ستارگان فرهنگ ایران با طرح جدیدتر به عنوان ساتراپی اجرایی می شود گفت: این جشنواره امسال در پنج منطقه کشور تقسیم بندی شده که در این مناطق برگزار می شود و هر منطقه نماینده و میزبان پنج یا ۶ استان است که اجرای این طرح به وحدت و کثرت موسیقی اقوام می‌انجامد.

محمدعلی مرآتی افزود: انتخاب مناطق میزبان بنا بر اشتراکات فرهنگی نیست زیرا در دنیایی هستیم که موسیقی فراقومیتی ایجاد شده و در این زمینه کرمان با پیشینه زیاد و میزبانی سال‌های این جشنواره اولویت میربانی داشت که منطقه پنج را در این استان برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع جشنواره وحدت در کثرت موسیقیایی است عنوان کرد: ایران تنها کشور منطقه است که رابطه ژنتیک را بین موسیقی نواحی و رسمی دارد و در کشورهای اطراف این تفکیک بیشتر ایران است.

دبیر جشنواره موسیقی نواحی با بیان اینکه دیدگاه خرد هوشمندانه اقوام این موسیقی مشترک را به وجود آورد تصریح کرد: در کرمان به عنوان ایران کوچک اقوامی داریم که بالای ۳۰۰ سال در این استان زندگی می کنند اما ممکن است خاستگاه آنان جای دیگری باشد.

وی یادآور شد: این اقوام دارای لهجه منحصر به فرد شدند، بر این منطقه تاثیر گذاشتند و تاثیر گرفتند لذا در استان کرمان به موسیقی فرا قومیتی رسیدیم که طعم و بوی فرهنگ غنی کرمان را در طول تاریخ دارد.

مرآتی ادامه داد: این طرح را به همت رییس جشنواره، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و انجمن موسیقی ایران در طول یک سال توانستیم به نتیجه برسانیم و میزبان آن مردم کرمان هستند.

وی یادآور شد: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با یک تیم اجرایی پای کار هستند و با هماهنگی ویژه می توانیم بهترین اجرا را در این استان داشته باشیم.

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۲۱ تا ۲۳ تیرماه در استان کرمان به عنوان پنجمین و آخرین منطقه این جشنواره برگزار می‌شود و اجراهای این رویداد هنری هر روز از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۲ پذیرای هنرمندان و عموم علاقه‌مندان است.




سازهای موسیقی نواحی منطقه پنج کشور در کرمان کوک شد+فیلم

منبع: ایـرنا
?سازهای موسیقی نواحی منطقه پنج کشور در کرمان کوک شد+فیلم : اخبار استان کرمان – ورزشی