ساخت موزه منطقه‌ای جنوب‌شرق کشور در جیرفت

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: موزه منطقه‌ای جیرفت ۱۲ هزار متر مربع زیربنا دارد و این یک بنای عظیمی است و تنها متعلق به استان کرمان نیست بلکه موزه منطقه‌ای جنوب‌شرق کشور است.  به گزارش نذیر کرمان از کرمان، علی دارابی پیش از ظهر امروز پنجم خردادماه در بازدید از […]


قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: موزه منطقه‌ای جیرفت ۱۲ هزار متر مربع زیربنا دارد و این یک بنای عظیمی است و تنها متعلق به استان کرمان نیست بلکه موزه منطقه‌ای جنوب‌شرق کشور است.

 به گزارش نذیر کرمان از کرمان، علی دارابی پیش از ظهر امروز پنجم خردادماه در بازدید از باغ موزه هرندی، در زمینه واگذاری این باغ موزه توسط صندوق احیا و مرمت اظهار داشت: این عظمت قابل واگذاری نیست، بلکه یک منزل خارج از این باغ موزه قرار دارد که به مزایده گذاشته شده است و‌ اصلا مربوط به مجموعه باغ موزه هرندی نیست.

 وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی سفر من به استان کرمان بازدید از باغ موزه هرندی بود، گفت: به مردم استان و فعالان میراث فرهنگی اطمینان خاطر می‌دهیم که قصد واگذاری باغ موزه هرندی را نداریم و این موزه با قدرت به کار خودش ادامه می‌دهد.

 قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: قصد توسعه باغ موزه هرندی را داریم و برای این توسعه اعتباراتی از محل بودجه معاونت میراث گذاشتیم.

 دارابی عنوان کرد: در باغ موزه هرندی آثار فراوانی وجود دارد، اما برای ارائه این آثار با محدودیت جا روبه‌رو هستیم.

 قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان داشت: استان کرمان دارای آثار تاریخی فوق‌العاده زیاد، جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی متنوع و زیبایی است و از همین جهت معاونت میراث وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری برنامه‌های متنوعی برای توسعه گردشگری استان دارد.

دارابی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های وزارت میراث این است که استان کرمان جزء مقاصد اصلی گردشگری در داخل و خارج کشور قرار گیرد.

وی در ادامه در زمینه ساخت موزه منطقه‌ای جیرفت بیان کرد: موزه منطقه‌ای جیرفت ۱۲ هزار متر مربع زیربنا دارد و این یک بنای عظیمی است و تنها متعلق به استان کرمان نیست بلکه موزه منطقه‌ای جنوب‌شرق کشور است.

دارابی گفت: با طراحی‌ها و چیدمان‌هایی که صورت می‌گیرد موزه منطقه‌ای جیرفت یکی از زیباترین موزه‌های کشور خواهد شد.

 معاون میراث ‌فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: موزه منطقه‌ای جیرفت نزدیک به ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با صحبت‌هایی که با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم قرار شد، نمایندگان مجلس به‌ویژه نمایندگان استان کرمان کمک‌های ویژه‌ای به این موزه داشته باشند.

وی افزود: ساخت فاز یک، موزه منطقه‌ای جیرفت را سه ساله پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم همکاران به‌صورت جهادی کار را پیش ببرند و زودتر از برنامه پیش‌بینی شده فاز یک این موزه به بهره‌برداری برسد.

 دارابی ادامه داد: برای فاز یک موزه منطقه‌ای جیرفت در سال جاری ۲۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده‌ایم و تلاش می‌کنیم از منابع دیگر برای تسریع در ساخت این مجموعه اختصاص دهیم.

وی عنوان کرد: با آثار کشف شده در جیرفت این منطقه مرکز تمدن جهان است و این نه‌تنها اعتبار بزرگی برای کشور ما بلکه برای کل بشریت است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در سال جاری برای ساماندهی منطقه باستانی کنار صندل ۲ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است.

 به گزارش فارس، با حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، از بخش کویر لوت موزه باستان‌شناسی هرندی که اشیا آن از سوی احمد مستوفی کویرشناس معروف کشور اهدا شده است، رونمایی شد.

همچنین از کتاب الکترونیک موزه‌های استان کرمان که زیرمجموعه پنجره واحد الکترونیک دل عالم بوده و به هشت زبان زنده دنیا است، رونمایی شد و رونمایی از کاسه ابراهیم خانی با قدمت ۱۲۸۷ هجری قمری مربوط به در دوران ناصرالدین شاه قاجار و ظرف حاج آقا علی ابراهیم خانی مربوط به ۱۲۹۷ هجری قمری در موزه سیم و زر کرمان انجام شد.

 پایان پیام/۸۰۰۱۸/ب





ساخت موزه منطقه‌ای جنوب‌شرق کشور در جیرفت

منبع: فــارس
? ساخت موزه منطقه‌ای جنوب‌شرق کشور در جیرفت