ساختار مشوق‌های اقتصادی کشور باید بازنگری شود

به گزارش گروه اقتصادی نذیر کرمان، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران، گفت: ساختار مشوق‌های اقتصادی فسادآمیز است و و نمی‌تواند به توسعه یا رشد تولید منجر شود؛ از این رو باید بازنگری شود. علیرضا کلاهی صمدی در نشست کمیسیون صنعت اتاق ایران، با اشاره به احداث بی‌رویه واحد‌های جدید تولیدی، ادامه داد: ساختار فسادآمیز مشوق‌های […]



به گزارش گروه اقتصادی نذیر کرمان، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران، گفت: ساختار مشوق‌های اقتصادی فسادآمیز است و و نمی‌تواند به توسعه یا رشد تولید منجر شود؛ از این رو باید بازنگری شود.

علیرضا کلاهی صمدی در نشست کمیسیون صنعت اتاق ایران، با اشاره به احداث بی‌رویه واحد‌های جدید تولیدی، ادامه داد: ساختار فسادآمیز مشوق‌های اقتصادی موجب ایجاد بی‌رویه واحد‌های تولیدی جدید شده است. در حالی که این مشوق‌ها باید به گونه‌ای تعریف شوند که تداوم تولید را سودآور کنند، اما در حال حاضر متوجه احداث واحد جدید تولیدی هستند.

او با اشاره به «برنامه راهبردی محصولات چوبی و دکوراسیون داخلی» از سوی کمیته مبلمان کمیسیون صنعت اتاق ایران، افزود: کمیسیون صنعت قرار است با جمع‌بندی نتایج کار‌های پژوهشی مختلف در چند رشته فعالیت اولویت‌دار، راهبرد و برنامه‌های مورد نظر برای توسعه آن رشته فعالیت‌ها را استخراج کرده و در قالب برنامه مشخصی به دولت و نهاد‌های مرتبط ارائه کند.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت در انتظار تولیدات چوب و مبلمان

در این نشست علی رسول‌زاده، رئیس کمیته مبلمان کمیسیون صنعت اتاق ایران، با ارائه گزارشی از برنامه راهبردی محصولات چوبی و دکوراسیون داخلی، به موضوع قطعی ثبت سفارشات از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: نتایج این اتفاق کم‌کم در بازار خود را نشان می‌دهد. در دو هفته گذشته به دلیل عدم تأمین مواد اولیه، قیمت مواد اولیه حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش برابر با ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش در قیمت تمام شده خواهد بود.

او با بیان اینکه عدم تخصیص ارز مشکل دیگر این صنعت است، افزود: متأسفانه واحد‌هایی وجود دارند که از بهمن ماه گذشته همچنان ارز مورد نیاز آنها تخصیص داده نشده است. همچنین مشکل جدی دیگر این صنف، عدم امکان ترخیص ۹۰ درصدی کالاست.

رسول‌زاده گفت: با توجه به فعالین بیش از ۳۰۰ شرکت در این حوزه، در صورت رفع این مشکلات، ما توان صادرات در حوزه MDF را نیز خواهیم داشت.

او با بیان اینکه در ایران بیش از ۱۰۰ هزار واحد صنفی تولید مبلمان وجود دارد در حالی که در کشور‌های توسعه‌یافته این رقم به چند شرکت بزرگ تولیدی محدود است، ادامه داد: ۹ درصد اشتغال صنعتی کشور به حوزه مبلمان و سلولزی اختصاص دارد. در حوزه تولیدات صفحه‌ای (MDF خام) ۳۵ هزار نفر به طور مستقیم فعالیت می‌کنند.

مهم‌ترین مسئله فضای تولید، حکمرانی مطلوب است

مهدی یاوری، رئیس انجمن تولیدکنندگان MDF ایران نیز مهم‌ترین چالش فعالان این حوزه را تهیه مواد اولیه به ویژه MDF دانست و گفت: در حالی که میزان مصرف MDF، دو هزار و ۹۰۰ میلیون مترمربع است، میزان تولید داخل تنها هزار و ۴۰۰ میلیون مترمربع است؛ بنابراین برای تأمین مواد اولیه صنایع، واردات MDF خام باید سرعت بگیرد.

او با بیان اینکه با وجود این ضرورت، بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه در این مسیر مانع‌تراشی می‌کنند، ادامه داد: مهم‌ترین مسئله ما در فضای تولید، حکمرانی مطلوب است. برای حکمرانی مطلوب در محیط اقتصادی نیازمند تعقل هستیم که با وجود رویکرد غالب در سال‌های اخیر، این امر ممکن نشده است.

یاوری با تأکید بر اینکه صنعت چوب از قوانین متناقض و گسترده و پراکندگی مراجع تصمیم‌گیری رنج می‌ببرد، بیان کرد: برای رفع این چالش باید نقش بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی در تصمیم‌گیری‌ها پررنگ شود.

سیاست وزارت صمت، تکمیل زنجیره تولید است

مونا ابروفراخ، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی و چاپ وزارت صمت نیز با بیان اینکه برای حکمرانی خوب، تنظیم گری مناسب نیاز داریم، ادامه داد: وقتی از تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در حوزه صنعت و معدن حرف می‌زنیم، نمی‌توانیم آن را چندجانبه ببینیم. قوانین تجاری باید همه‌جانبه‌نگر باشند، اما توسط یک مرجع صادر شوند تا از پراکنده‌کاری پرهیز شود.

او با تأکید بر اینکه سیاست وزارت صمت، تکمیل زنجیره است، گفت: قیمت تمام شده تولیدات ما باید کمتر از قیمت تمام شده در دنیا باشد، اما در حال حاضر چنین نیست؛ به این دلیل که زنجیره را کامل نمی‌بینیم.

انتهای پیام/


ساختار مشوق‌های اقتصادی کشور باید بازنگری شود

منبع: بــرنا
? ساختار مشوق‌های اقتصادی کشور باید بازنگری شود