زیبست عفیفانه معطوف به همه جامعه است و مختص به زنان نیست/ پوشش نداشتن عاملی برای افسردگی در جوامع غربی است

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان گفت: زنان در این جوامع باید دائما روح و روانشان درگیر این مسئله باشد که چه کنند تا از زنان دیگر عقب نمانند و همسرشان توسط زنی روبوده نشود. محبوبه جوکار در گفتگو با سرویس اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان به موضوع «زیست عفیفانه» […]

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان گفت: زنان در این جوامع باید دائما روح و روانشان درگیر این مسئله باشد که چه کنند تا از زنان دیگر عقب نمانند و همسرشان توسط زنی روبوده نشود.

محبوبه جوکار در گفتگو با سرویس اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان به موضوع «زیست عفیفانه» اشاره کرد و گفت: واژه عفت را در بسیار شنیده‌ایم که در واقع قدرت نگهداری از چالش‌ها و مواردی  است که گر رعایت نشوند اسیب رسان هستند که در قالب فقط حفظ از شهوت نیست بلکه بخش از آن را در خود جای داده است.

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان ادامه داد: عفت در اصل یعنی قدرت نگهداری روان و جسم در مقابل خواهش‌های نفسانی است و دامنه گسترده‌ای دارد و شامل دیدگاه‌های مختلفی است.

وی اذعان کرد: در مباحث مالی هم بحث عفاف مالی مطرح می‌شود به طور مثال در آیه ۲۶ سوره اسرا تاکید شده است، افرادی که توانگرند و از استطاعت مالی خوبی برخوردار هستند در خصوص دریافت حق‌الزحمه و غیره خود نگهداری داشته باشند و قناعت پیشه کنند و مظاهر ثروت را از خود بروز ندهند.

جوکار ادامه داد: عفت دامنه و گستره زیادی دارد که یکی از این شاخه ها در حوزه روابط زن و مرد است و اشتباهی که پیش آمده، این است که ما عفاف را منحصر کرده‌ایم به حوزه روابط اجتماعی زن و مرد که باز در این حوزه هم آن را منحصر کرده‌ایم به مقوله «پوشش و حجاب» بنابراین آسیب‌ها، چالش‌ها و مشکلاتی که امروز داریم ، بخش مهمی از آن مربوط به همین ناحیه است.

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان تاکید کرد: وقتی بحث زیست عفیفانه مطرح می‌شود، نوک پیکان به سمت حجاب گرفته می‌شود بنابراین قبل از حجاب باید زیر بنای پوشش و حجاب اصلاح شود، که اگر این اتفاق رخ دهد بعد از عفت حجاب خودش شکل می‌گیرد.

وی تاکید کرد: ما در مباحث تربیتی مقوله‌ای داریم به نام نظریه جنسی اسلام که  وقتی به این حوزه وارد می‌شویم، کاملا مشهود است که در این نظریه اسلامی نسبت به نوع صحبت کردن هم در حیطه‌های مختلف توصیه‌هایی را دارد، به طور مثال وقتی که در یک آیه از قران بیان‌ می‌شود در مواجه با نامحرم صدای خود را نازک نکنید اشاره به سبک حرف زدن دارد و حتی شوخی‌های کلامی ارتباطات مستقیم چشمی و نگاهی از روی هوس و  تبرج و غیره را نیز قران ریز به ریز مطرح می‌کند تا زنان مورد آزاد مردانی که در قلب‌هایشان مرضی هست، قرار نگیرند و زیست عفیفانه اتفاق بیافتد.

جوکار با اشاره به اینکه در رسانه ملی هم چادر و بانوی با پوشش را  عامل انواع بدبختی‌ها نشان می‌دهند که نشان از غفلت عادمدانه است، اذعان کرد: زیست عفیفانه حوزه نگاه، صحبت کردن، پوشش، مسائل تربیتی نسبت به فرزندان در خانواده را هم شامل می‌شود، اما کوتاهی در بحث حجاب و عفاف که صورت گرفته است  این که همه کسانی که در خصوص این مقوله تولیدات رسانه‌ای و غیره .. رخ داده است که چادر و پوشش مقهور نشان داده شود.

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان ادامه داد: وقتی چادر و پوشش در رسانه مضموم نشان داده می‌شود، طبیعی است که دختر جوان و نوجوان ما سعی کند از این مسیر فاصله بگیرد تا در جامعه مورد مقبولیت واقع شود در حالی که اگر ما کارکردهای زیست عفیفانه را در تمامی حوزه‌ها اموزش و ترویج دهیم و محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و حریم‌ها مطرح و رعایت شود دیگر نیازی به توصیه پوشش نخواهد بود فرد خود به خود از مرحله عفت به حجاب و پوشش می رسد.

وی مدعی شد: وقتی مبحث زیست عفبفانه را مطرح می‌کنیم، تصور همگان این است که مخاطب اصلی ما فقط خانم‌ها هستند، در حالی که اینگونه نیست زیست عفیفانه تمام جامعه را شامل می‌شود و در دستورات دینی که مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که در کنار توصیه به زنان به مردان هم  دستور داده شده است و در مقوله نگاه باید گفت؛ که ابتدا به مردان دستور داده شده،پس مخاطب زیست عفیفانه همه جامعه است.

جوکار با بیان اینکه اگر بخواهیم زیست عفیفانه در جامعه ترویج کنیم، باید از اهل قلم و رسانه کمک گرفت، عنوان کرد: اصحاب رسانه افراد تاثیر گذاری هستند که می‌توانند با جامعیت نگاهی که دارند این مبحث را به مخاطبان خود در جامعه ارائه کنند که همین جهاد تبیین است، بنابراین اولین گام اصلاح بینش جامعه به مباحث زیست عفیفانه(حیا، عفاف و حجاب) است.

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان گفت: متاسفانه این بینش اشتباهی که جا افتاده است و دلایل مختلف به گسترش آن دامن شده و تولیدات رسانه‌ای یکی از آنهاست، تغییر کند، و دیگر دلیل شاید کم کاری افراد متخصص و کارشناس دینی است که نتوانستیم این مباحث را به جامعه بسیار خوب تبیین کنیم و در نهایت تبلیغات فراوان و گسترده دشمنان اسلام و زن مسلمان و باکرامت ایرانی است که این بینش نادرست را در جامعه ترویج ساخته است.

وی ادامه داد: دشمن با ابزارهای رسانه‌ای قدرتمند خود توانسته است بینش نادرست را به مقوله عفاف ایجاد کند، که باید این موضوع اصلاح شود و برای اصلاح این نگرش نادرست باید گام برداشت و شاید سخنرانی‌ها طولانی مدت نتواند حق مطلب را ادا کند اما کرسی‌های آزاد اندیشی، نقد و مناظره و تریبون‌های آزاد که راحت می‌توانند صحبت کنند و آسیب‌هایی که در دیدگاه‌های افراد است را شناسایی و رفع کند می‌توانند سبب تغییر نگرش شود.

مدرس حوزه علمیه در ادامه افزود: نگرش و بینش مبنای رفتار می‌شود و اگر در گذشته برنامه‌هایی پر محتوا و جذاب در دستور کار قرار می‌دادیم از گذشته  و اجازه نمی‌دادیم ماهواره و شبکه‌های مجازی تربیت و تغییر نگرش نسل جوان و نوجوان ما را بر عهده بگیرد و ما آنها را در برنامه‌های مختلف  آموزش داده بودیم الان با چالش حجاب و آسیب رفتاری در این حوزه روبه‌رو نبودیم در این عرصه همه کم کاری کردند که لازم است ورود کنند و جامعه را در تغییر نگرش هرچند با یک مقاله کوتاه هدایت کنند.
 

هویت دختر و زن مسلمان درست و دقیق به او شناسانده نشده است

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان تاکید کرد: هویت دختر و زن مسلمان درست و دقیق به او شناسانده نشده است، زیرا از مهمترین موردی که مباحث زیست عفیفانه را دچار چالش می‌کند همین نبود هویت فردی است، یعنی ما بجای اینکه کسانی را که محجبه و متدین بودند یا بانوان متدین تاثیرگذاری که در عرصه‌های مختلف  از قبل تا بعد و اکنون در انقلاب نقش داشته‌اند را بشناسانیم، کسانی را الگو کردیم که در تعارض با مبانی دینی و اعتقادی ماست.

جوکار اذعان کرد: شخصیتی مانند خانم دباغ را که هم چریک زن بود، هم محافظ امام بود و هم فرمانده سپاه غرب کشور می شود و حتی نقش راه‌اندازی سپاه در این نقطه را بر عهده داشت را هرگز معرفی نکردیم که اگر این مقوله مورد توجه قرار بگیرد و الگو سازی رخ دهد حتما جوان و نوجوان ما هویت از دست رفته خود را بدست خواهد آورد

وی تاکید کرد: حجاب باعث قدرتمند و قوی شدن زن در جامعه می‌شود، و این را از زنان تازه مسلمان شده بارها و بارها در کتب مختلف خوانده‌ایم، زیرا زیست عفیفانه یک هرم دارد که زیر بنای ان حیا و حجاب در راس ان قرار می گیرد و ترتیب آن در هرم زیست عفیفانه از پایین عفاف(حیا)، صیانت نفس، قناعت و حجاب است.

مدرس حوزه علمیه خواهران کرمان افزود: در زیست عفیفانه، زیر بنای آن یعنی حفظ حیا ابتدا باید در خانواده شکل گرفته و حفظ شود بخصوص در روابطی که بین والدین باهم، والدین با فرزندان و در اخر رابطه‌ای که بین فرزندان هست صیانت شود، به طور مثال در تربیت جنسی این است که وقتی کودک ۶ ساله شد رختخواب او را جدا کنید یا مرد نامحرم دختر ۶ ساله را نبوسد همه اینها علامتی برای حفظ  یک حریم است که همان زیست عفبفانه را رقم می‌زند.

جوکار ابراز کرد: از نگاه زنان مسلمان شده حجاب بسیار زیباتر عنوان می‌شود، به طور مثال جمیله بریجیت آلمانی است که در خصوص حجاب می‌گوید: به نطر من حجاب فدرت عجیبی به زن می‌دهد گویی علامتی است که به دیگران نهیب می‌زند، من نمی خواهم خود را در معرض تماشا قرار دهم. بنابراین وقتی چنین کلماتی از زنانی که رشد یافته در فرهنک تماما غربی بیان می‌شود هم اثرگذار است و هم نشان‌ می‌دهد نسخه‌هایی که غربی‌ها برای زنان پیچیده‌اند کارساز نبوده است زیرا زیست عفیفانه نداشته است.

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان افزود: حریم مسئله‌ای که همه ما انسان‌ها دوست داریم آن را برای خود داشته باشیم و این زن و مردم و مسلمان و غیر مسلمان نمیشناسد بلکه همه خواهان حفظ حریم برای خود هستند، بنابراین چادر و حجاب هم حریمی است که به مرد اجازه نمی‌دهد وارد شود.

غرب از زنان محجبه و موفق ایرانی عصبانی است 

وی به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه دشمن از زنان متدین و محجب ایرانی عصبانی است،  تاکید کرد:  رهبر انقلاب در یک سخنرانی عنوان می‌کنند؛ «غربی‌ها سال‌هاست که می‌گویند؛ زمانی که زن از قیود اخلاقی و شرعی رها نشود نمی‌تواند پیشرفت کند و به مدارج علمی و سیاسی برسد اما زن ایرانی در بیش از ۴۰ سال گذشته توانسته است با حجاب اسلامی و چادر در میدان‌های مختلف علمی ورزشی و سیاسی و مدیریت و اقتصادی و فرهنگی حاضر شود و به موفقت‌ها و سر بلندی‌های زیادی دست یابد، موفقیت‌های زن مسلمان ایرانی باطل کننده تلاش‌های ۳۰۰ ساله غربی‌ها بوده است، به همین علت آنها از زن ایرانی عصبانی هستند واقدام به شبهه افکنی می‌کنند».

جوکار تاکید کرد: وقتی زیست عفبفانه شکل گرفت، و حیا تقویت شد، حجاب رخ داد زنان احساس قدرت می‌کنند و انقلاب اسلامی یکی از برکاتش این بود که همین حجاب و پوشش سبب شد به زنان قدرت و عزت داده است .

معاون پژوهش و تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان کرمان افزود: برخی تصور می‌کنند که چادر و پوشش و حریمی که زن مسلمان حفظ می‌کند سبب افسردگی زنان و بی دست و پا شدن آنها می‌شود، درحالی که زن در جوامع غربی مجبور است در رقابت دائمی با زنان دیگر باشد تا در جلب توجه همسرش از دیگران کم نداشته باشد، همیشه با این وحشت زندگی می‌کند که مبادا زن دیگری همسرش را برباید (شرحه برمن زن تازه مسلمان شده).

پوشش نداشتن خودش عاملی برای افسردگی است

وی اذعان کرد: پوشش نداشتن خودش عاملی برای افسردگی است چه از این جنبه که مبادا زنی در مسیر همسر زن دیگری قرار گیرد و او را به خود جلب کند، چه از جنبه دیگر زنانی که می‌خواهند هر روز یا یک پوشش و با یک  آرایش مخصوص وارد اجتماع شوند تا برای همسرانشان جذبه داشته باشند، زیرا عرصه رقابت در این موضوع بسیار جدی است و زنان زیباتری هستند که پوشش و آرایش بهتری دارند، زنان در این جوامع باید دائما روح و روانشان درگیر این مسئله باشد که چه کنند تا از زنان دیگر عقب نمانند.

جوکار در پایان خاطر نشان کرد: اگر بخواهید در مقوله زیست عفیفانه کار کنیم در ابتدا باید اصلاح بینش و نگرش رخ دهد تا منجر به اصلاح رفتار شود و بعد الگو سازی شود از زنان عفیف، متدین و محجبه‌ای که در جامعه اثر گذارند تا هویت نسل جوان امروز را به او برگرداند.

انتهای خبر/ طهماسبی 




زیبست عفیفانه معطوف به همه جامعه است و مختص به زنان نیست/ پوشش نداشتن عاملی برای افسردگی در جوامع غربی است

منبع:آرمـان
? زیبست عفیفانه معطوف به همه جامعه است و مختص به زنان نیست/ پوشش نداشتن عاملی برای افسردگی در جوامع غربی است