زن در متون غیردینی و جوامع غربی حق دارد اما کرامت و ارزشمندی ندارد

پژوهش‌گر حوزه و دانشگاه گفت: در تمام جوامع جهانی و انواع کنوانسیون‌های حقوق بشری زن دارای حق است اما انسان با شعور و دارای کرامت نیست. فاطمه زنداقطاعی در گفتگو با سرویس اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان در خصوص زیست عفیفانه از بُعد حقوقی و فقهی عنوان کرد: این مقوله با اینکه یک کلان موضوع […]

پژوهش‌گر حوزه و دانشگاه گفت: در تمام جوامع جهانی و انواع کنوانسیون‌های حقوق بشری زن دارای حق است اما انسان با شعور و دارای کرامت نیست.

فاطمه زنداقطاعی در گفتگو با سرویس اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان در خصوص زیست عفیفانه از بُعد حقوقی و فقهی عنوان کرد: این مقوله با اینکه یک کلان موضوع برای یک زندگی محسوب می‌شود اما می توان‌ از زاویه دید دیگری به آن نگریست.

پژوهش‌گر و مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: وقتی واژه زیست عفیفانه مطرح و بیان می‌شود بار معنایی گسترده‌ای را با خود حمل می‌کند و فقط دو مبحث حجاب و پوشش به عنوان مصادیق رفتاری را شامل نمی‌شود.

وی اذعان کرد: وقتی در باطن واژه زیست عفیفانه کنکاش شود به وضوح می‌بینیم که عفت و حیا را باید در ذات انسان‌ها جستجو کنیم و یک میل فطری و ذاتی در انسان نسبت به این امر وجود دارد اما بعدها به نسبت رفتارهای انسان‌ها در جوامع مختلف تغییر شکل گرفته است ولی هنوز میل فطری در جایگاه خود قرار دارد.

زنداقطاعی تاکید کرد: عفت از واژه  عَفَ ریشه‌گیری می‌شود و به معنای خودداری کردن است، این خودداری کردن از هرآنچه که سبب انداختن انسان به باتلاق گناه شود، و گناه همان بایدها و نبایدهایی می‌توان تعریف کرد که خداوند متعال مشخص کرده است بنابراین در زیست عفیفانه انسان‌های حق تعیین وظیفه و حدود ندارند زیرا خداوند از قبل آن را مشخص کرده‌است.

پژوهش‌گر و استاد دانشگاه آزاد اسلامی کرمان افزود: به واسطه اینکه‌ انسان به اراده خداوند متعال ساخته شده است بنابراین  حتی کنشگران و فعالان مجامع بین‌المللی حق مشخص کردن حدود و یا وظایف را ندارند  این خداوند است که به ذات هر انسان آگاه است.

وی با بیان اینکه اگر زندگی ما با مسئله دین پیوند نخورد، حتی اگر تمام انسان‌های عالم هم کنار هم بنشینند، واژه درستی از زن را نمی‌توانند تبیین کنند، گفت: هرگز انسان‌های نمی‌توانند، مشخص کنند که زن و خانواده به دنبال چه هستند و  هدفمندی و رشدتعالی زندگی در چه عنوانی قرار خواهد گرفت.

زنداقطاعی ادامه داد: متاسفانه زندگی امروز بشر با دو مقوله افراط‌گرایی همراه شده و ما را از آن زیست عفیفانه‌ای که اسلام برای ما مطرح کرده است دورساخته است، افراط‌گرایی اول «هرزه‌گری» است، و امروز بااین چالش روبه‌رو هستیم، همچون بد پوششی که با مظاهر اسلامی سازگار نیست و حتی در برخی جوامع این مورد را با مسائل انسانی و خانواده هم در تعارض می‌دانند.

محقق و مدرس حوزه علمیه فاطمیه کرمان افزود: افراط‌گرایی برخی دین‌داران نیز تیر دیگری بر پیکره جوامع است، دین‌داری که نفهمدچطوری باید براساس فقه رفتار کند دچار افراط و تفریطی می‌شود که برای خودش، فرزندانش و به طبع برجامعه اثر گذار می‌شوند،و نمونه‌های آن را می‌توان در تفکر،داعش و وهابیت دید زیرا در برخی موارد حتی زن را کالایی برای خرید و فروش مطرح می‌کنند.

وی تشریح کرد: در زیست عفیفانه چهارچوبی بزرگ و گسترده طراحی و تدوین شده است که یکی از موارد قابل طرح که مورد مطالعه بنده در بررسی اسناد زنان در جهان بوده است و شامل تمام کنوانسیون‌ها، قطعنامه‌ها و توصیه‌نامه‌هایی می شود که سازمان ملل برای زنان تعریف کرده است، و در تمام این اسناد چالشی وجود دارد و آن این است که «زن را به عنوان یک انسان ارزش‌مدار با کرامت نگاه و تعریف نکرده است بلکه فقط به او حق می‌دهد».

زنداقطاعی عنوان کرد: اگر یک انسان که دارای شعور هست را دارای حق کنید اما به او تکلیف ندهید و حد و مرز مشخص نکنید، بی‌شک دچار چالش خواهد شد ولی تمام مجامع بر این اصل که او حق دارد تمرکز کرده اما تکلیفی برای این حق ننوشته است، که نمود آن در شعار زن زندگی آزادی کاملا مشهود است.

پژوهشگر در حوزه زنان تاکید کرد: زن، زندگی آزادی شعاری است پر محتوا که هدف نهایی آن در اجرا احقاق حق است نه رشد و تعالی زن و توجه به حفظ ارزشمندی و کرامت او، بنابراین حیا و عفت موضوعی فطری است و در جوامع غربی هم شاید به وفور آزادی روابط زن و مردن را ببینیم اما یک نویسنده غربی با ظرافت این موضوع را مطرح می‌کند که؛ همه اتفاقات در محیط‌های زندگی به حیا در نگاه و … بر می‌گردد.

وی به آیه ۷۴ سوره فرقان در خصوص رعایت عفت اشاره کرد و گفت: در این آیه هدف مشخص شده است و آن زیست عفیفانه در دین است، و می‌تواند شامل روابط بین همسران باشد، خانواده، و فرزندان با یکدگر باشد که شخص می‌کند در کجا قرار دارید و هدف از این زیست رسیدن به چیست.

انتهای خبر/ طهماسبی
 




زن در متون غیردینی و جوامع غربی حق دارد اما کرامت و ارزشمندی ندارد

منبع:آرمـان
? زن در متون غیردینی و جوامع غربی حق دارد اما کرامت و ارزشمندی ندارد