زندگی عقلانی در حدیث امام رضا(ع)

امام هشتم حضرت رضا(ع) به تعلیم الهی معلم کتاب و حکمت هستند و می‌خواهند زندگی ما بر مدار حکمت و عقلانیت اداره شود. گروه استان‌های فت فتو، امام هشتم حضرت رضا(ع) به تعلیم الهی معلم کتاب و حکمت هستند و می‌خواهند زندگی ما بر مدار حکمت و عقلانیت اداره شود. در حدیث از ایشان نقل […]

امام هشتم حضرت رضا(ع) به تعلیم الهی معلم کتاب و حکمت هستند و می‌خواهند زندگی ما بر مدار حکمت و عقلانیت اداره شود.

گروه استان‌های فت فتو، امام هشتم حضرت رضا(ع) به تعلیم الهی معلم کتاب و حکمت هستند و می‌خواهند زندگی ما بر مدار حکمت و عقلانیت اداره شود.

در حدیث از ایشان نقل است که فرمودند «عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر این که ۱۰ خصلت را دارا باشد»، با توضیح مختصر بیان می‌شود:

۱ـ از او امید خیر باشد

انسان خردمند خود را واسطه خیر خداوند برای خلق بداند و اهتمام داشته باشد هر توانی که دارد در راستای گره‌گشایی از زندگی بندگان خدا و پیشرفت امور مادی و معنوی جامعه به کار گیرد به‌ویژه مسئولان فرصت مسئولیت را امانت الهی دانسته و مغتنم بدانند و به مردم خدمت کنند.

۲ـ مردم از بدی او در امان باشند

منشأ بدی‌کردن پیروی از هوا و هوس است، مؤمن حکیم و عاقل فقط از خدا پیروی می‌کند و مجرای خیر و رحمت خداوند به آحاد بشر است، نه وسیله شر رساندن و در خدمت به شیاطین بودن.

۳ـ خیر اندک دیگری را بسیار شمارد

قدرشناسی از دیگران عقلانیت و حکمت است و موجب تشویق اهل خیر می‌شود مسابقه خیر و خدمت برقرار می‌شود.

۴ـ خیر بسیار خود را اندک شمارد

مؤمن حکیم، خیر خود را از الطاف خدا می‌داند و خود را به حساب نمی‌آورد. از این رو هیچ‌وقت خیررسانی را با منت و آزار باطل نمی‌کند.

۵ـ هرچه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود

نیاز نیازمندان را رحمت خدا بداند و از آن ملول نشود.

۶ـ در عمر خود از دانش‌طلبی خسته نشود

دانایی، توانایی می‌آورد و امکان خیررسانی را فراهم می‌کند.

۷ـ فقر در راه خدایش از توانگری محبوب‌تر باشد

برای غنا و بی‌نیازی به گناه متوسل نشود.

۸ـ خواری در راه خدایش از عزّت با دشمنش محبوب‌تر باشد

عزت را نزد دشمنان نداند.

۹ـ گمنامی را از بلندآوازه بودن خواهان‌تر باشد

دلبستگی به شهرت آوازه موجب انحراف می‌شود.

سپس فرمود «دهمین و چیست دهمین؟ به او گفته شد: چیست؟ فرمود «احدی را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است».

متن حدیث:

لا یَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّی تَکُونَ فیهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَیْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. یَسْتَکْثِرُ قَلیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ، وَ یَسْتَقِلُّ کَثیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا یَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَیْهِ، وَ لا یَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِی اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْغِنی. وَ الذُّلُّ فیِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْعِزِّ فی عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهی إِلَیْهِ مِنَ الشُّهْرَهِ.
ثُمَّ قالَ علیه السلام: أَلْعاشِرَهُ وَ مَا الْعاشِرَهُ؟ قیلَ لَهُ: ما هِیَ؟ قالَ علیه السلام: لا یَری أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَیْرٌ مِنّی وَ أَتْقی»

*حجت‌الاسلام امان‌الله علیمرادی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان

انتهای پیام/۴۱۰۳/




زندگی عقلانی در حدیث امام رضا(ع)

منبع:آنـــا
? زندگی عقلانی در حدیث امام رضا(ع)