زبان شعر حافظ الگویی جامع برای شاعران | اخبار استان کرمان

شاعر کرمانی گفت: هر شاعری می‌تواند مجموعه شعری و زبان شعری خود را مانند زبان شعری حافظ آماده کند تا بتواند مخاطبان خود را مجذوب کند. مهدی منتظری در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ ضمن گرامیداشت روز بزرگداشت حافظ شیرازی گفت: خواجه شمس‌الدین محمد‌بن‌بهاءالدین محمدحافظ شیرازی مشهور به لسان‌الغیب است و […]




شاعر کرمانی گفت: هر شاعری می‌تواند مجموعه شعری و زبان شعری خود را مانند زبان شعری حافظ آماده کند تا بتواند مخاطبان خود را مجذوب کند.

مهدی منتظری در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ ضمن گرامیداشت روز بزرگداشت حافظ شیرازی گفت: خواجه شمس‌الدین محمد‌بن‌بهاءالدین محمدحافظ شیرازی مشهور به لسان‌الغیب است و به وی ترجمان‌الاسرار، لسان‌العرفا و ناظم‌الاولیا نیز می‌گویند.

این شاعر کرمانی ادامه داد: حافظ شاعری متبحر عزیز، ارزشمند و حافظ قرآن بود و بسیاری از ادبیات و ابیات شعری او، ترجمان همان مفاهیم قرآنی‌ست. یعنی در واقع شعر حافظ مضامین عرفانی، اخلاقی و عاشقانه دارد که شعرهای عرفانی‌ و اخلاقی‌اش بیش‌تر مبتنی بر قرآن است و از درون آیات قرآنی آن‌ها را کشف کرده است.

وی بیان کرد: حافظ شیرازی دارای دیوان بسیار ارزشمندی است که بنا بر نظر مشهور، ۵۰۰ غزل دارد که الهام ۵۰ ساله زندگی اوست و این مجموعه ارزشمند و هنرمندانه می‌تواند در زندگی همه هنرمندان مؤثر باشد. به این معنی که تمام هنرمندان و شاعران ما می‌توانند حافظ بلندمرتبه را به‌ عنوان الگوی مجسم در مقابل چشمان خود قرار دهند و از همه کارهای ادیبانه، فاخر و نظم وی بهره‌برداری کامل کنند.

منتظری با بیان اینکه درون‌مایه شعر حافظ به‌گونه‌ای است که موسیقی‌دان، شاعران و ادیبان می‌تواند از مجموعه گفته‌های حافظ استفاده بهینه را ببرد، اظهار کرد: برخی از اشعار وی ممکن است چندپهلو باشد و برخی مفاهیم آن را درک نکنند، بنابراین در این مسیر مرشد راهی را می‌خواهند که تمام زمینه‌های شعری نهفته در این اشعار را توجیه و باز کند تا خدای نکرده کسی گرفتار گمراهی نشود.

این شاعر کرمانی تأکید کرد: شعر حافظ می‌تواند برگ ارزشمندی برای الگوپذیری شاعران باشد و هر شاعری می‌تواند در مجموعه شعری و زبان شعری خود را مانند زبان شعری حافظ مجذوب کند و همان‌‌گونه که شعر حافظ از قرن هشتم ماندگار مانده و تاکنون نمود زیبایی و جذابیت خود را نشان داده، شاعران و هنرمندان می‌توانند از این سبک شعری و سیاق ارزشمند حافظ بهره بگیرند و بتوانند دنیای خاصی را به روی مخاطبان خود باز کنند و هر روز شعرشان قوی‌تر از روز دیگر باشد.

وی با بیان اینکه شاعران زبان شعر امروز را با زبان شعر حافظ مقایسه کنند، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که درون مایه شعر حافظ، درون مایه قوی، هنری و ارزشمند بوده است، شاعران هم می‌توانند به‌تبع این شاعر عزیز خودشان را در این مسیر قرار دهند و به مخاطبان خود شعر با کیفیت و پخته عرضه کنند.

انتهای خبر/م


زبان شعر حافظ الگویی جامع برای شاعران

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? زبان شعر حافظ الگویی جامع برای شاعران