رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی برای صادرات پسته

 فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: ئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از توافق با بانک مرکزی برای رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی به‌منظور صادرات پسته خبر داد. دکتر محمدرضا پورابراهیمی گفت:«کارت‌های بازرگانی تعدادی از صادرکنندگان به دلایل مختلف ازجمله تعهدات ارزی متوقف شده که با توافقی که با رئیس کل بانک مرکزی انجام شد،کارت این افراد به‌منظور صادرات پسته […]

 فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: ئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از توافق با بانک مرکزی برای رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی به‌منظور صادرات پسته خبر داد.

دکتر محمدرضا پورابراهیمی گفت:«کارت‌های بازرگانی تعدادی از صادرکنندگان به دلایل مختلف ازجمله تعهدات ارزی متوقف شده که با توافقی که با رئیس کل بانک مرکزی انجام شد،کارت این افراد به‌منظور صادرات پسته رفع تعلیق خواهد شد».

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اضافه کرد:«در خصوص نرخ تصویب تعهدات ارزی صادرکنندگان نیز با توجه به توافق انجام شده،مقرر شد امکان تسویۀ تعهدات ارزی محصولات کشاورزی از طریق واردات خودرو،واردات قطعات لوازم خودرو و سایر محصولات که امکان واردات آن وجود دارد فراهم شود یا امکان انتقال حواله به دیگران شکل بگیرد».

وی همچنین با اشاره به مصوبۀ لزوم رعایت استانداردها برای صادرات پسته و مشکلاتی که در این زمینه برای صادرکنندگان ایجاد شده بود،افزود:«در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی برگزار گردید،مقرر شد این محدودیت برای کشورهایی که استاندارد صادرات ندارند،برداشته شود و این موضوع در حوزۀ صادرات اعمال نشود».

پورابراهیمی ادامه داد:«بر این اساس،صادرات پسته در کشورهای اروپایی بر اساس ضوابط همان کشور انجام میشود و برای کشورهایی که این استاندارد را لازم ندارند،الزامی در اخذ مجوزهای استاندارد نیست که این موضوع به حجم گستردۀ صادرات کمک می‌کند».

وی تاکید کرد:«با انجام این کار پیش‌بینی می‌شود قیمت محصول در کشور بهبود پیدا کند و افزایش یابد».

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی،پورابراهیمی این سخنان را در حاشیۀ نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل صادرات پسته،تنظیم بازار و حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان بیان کرد و گفت:«این جلسه با حضور وزیر اقتصاد و دارایی،رئیس صندوق توسعه ملی،قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی،رئیس سازمان توسعه تجارت،مدیران عامل بانک‌های کشاورزی،ملی و توسعه صادرات و استاندار کرمان برای حل مشکل تامین منابع مالی،صادرات و استانداردهای مربوط به آزمایش باقیماندۀ سموم در محل کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور نمایندگان و اعضای این کمیسیون و سایر نمایندگان و نمایندگان بخش خصوصی،انجمن پسته،اتاق بازرگانی کرمان،کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران،اتحادیه خشکبار و تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد».

وی بیان کرد:«در این نشست بعد از بیان مشکلات توسط بخش خصوصی اتاق بازرگانی و مشکلات بخش صادرات و موضوعات مربوط به فعالیت‌های حمایتی عرضۀ مدیریت بازار و صادرات پسته،چند تصمیم مهم اتخاذ شد».

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد:«تصمیم اول مربوط به تامین مالی ۶ هزار میلیارد تومانی سرمایه در گردش بود که ۵۰ درصد این تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی و ۵۰ درصد از طریق بانک‌های کشاورزی،ملی و توسعه صادرات،از شنبه هفتۀ آینده با برنامۀ زمان‌بندی‌شده اجرایی خواهد شد».

وی گفت:«تا پایان هفته عملیات تخصیص منابع برای ایجاد منابع سرمایه در گردش در بازار اختصاص پیدا میکند».

پورابراهیمی خاطرنشان کرد:«به جز ۶ هزار میلیارد تومان منابع ریالی،یک میلیارد دلار منابع ارزی متعلق به صندوق توسعه ملی نیز از طریق بانک‌های معرفی‌شده از طرف این صندوق و بانک‌های عامل معرفی‌شده از طرف صندوق اختصاص خواهد یافت که می‌تواند به تامین مالی صادرات پسته کمک کند و با توجه به این‌که صادرات نیز در قالب ارزی است ریسک تامین مالی ارزی را در بر نخواهد داشت». /پ




رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی برای صادرات پسته

منبع:خبر کرمان
?

رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی برای صادرات پسته

:اخبار استان کرمان – اقتصادی