رشد ۸ درصدی اقتصاد تنها با اتصال به اقتصاد جهانی محقق می‌شود

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن و هفتۀ صنایع کوچک و تجلیل از واحدهای برتر صنعتی و معدنی استان کرمان،روز پنج‌شنبه ششم مهرماه با حضور خالقی قائم‌مقام خانه صنعت و معدن ایران،امیر حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان،دکتر پورابراهیمی و دکتر زاهدی نمایندگان کرمان و راور در مجلس،شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان و […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: همایش بزرگداشت روز صنعت و معدن و هفتۀ صنایع کوچک و تجلیل از واحدهای برتر صنعتی و معدنی استان کرمان،روز پنج‌شنبه ششم مهرماه با حضور خالقی قائم‌مقام خانه صنعت و معدن ایران،امیر حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان،دکتر پورابراهیمی و دکتر زاهدی نمایندگان کرمان و راور در مجلس،شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان و بردسیر،طهماسبی رئیس فراکسیون معدن مجلس،حسینی‌نژاد رئیس سازمان صمت استان کرمان و میجانی رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان برگزار شد.

در این مراسم ۵۸ واحد نمونۀ معدنی و صنعتی استان کرمان تجلیل شدند.

غیبت مهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق کرمان (رئیس پارلمان بخش خصوصی) در این مراسم چشمگیر بود.

رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت استان کرمان در این مراسم با بیان این‌که برای دست یافتن به رشد هشت‌ درصدی اقتصادی که در برنامۀ هفتم توسعه مطرح شده است باید به بانک‌های جهانی وصل باشیم،گفت که مهم‌ترین عامل موفقیت در کسب‌وکار فروش است و در حال حاضر به دلیل این‌که در صادرات دچار مشکل فروش هستیم،فقط می‌توانیم کالاهایی که ارزش افزوده ندارند را بفروشیم.

بابک اسماعیلی با بیان این‌که ما باید کالاها را بفروشیم تا صرف هزینه‌های جاری شود و این کالاها غیرقابل جایگزین هستند،تاکید کرد که خام‌فروشی در صورتی خوب است که پول آن در صنایعی که به ارزش افزوده تبدیل می‌شوند،هزینه شود.

وی همچنین تاکید کرد که اگر بخواهیم به رشد ۸ درصدی در اقتصاد برسیم،باید اجازۀ واردات ماشین‌آلات و خط تولید مستعمل داده شود.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان،اسماعیلی بیان کرد:«این روزهای آمارهای زیادی می‌شنویم که اوضاع اقتصادی خوب است اما از نظر من اوضاع اقتصادی در کف جامعه خوب نیست،البته این به معنای آن نیست که ما در همین شرایط باقی می‌مانیم زیرا در کشوری زندگی می‌کنیم که امکانات زیادی دارد و می‌توانیم از وضعیت فعلی خارج شویم».

اسماعیلی ادامه داد:«مدام برنامه‌های توسعه‌ای مانند برنامۀ هفتم توسعه در کشور مطرح می‌شود که از نظر من اعداد و ارقام مطرح شده در آن کاملا غیرواقعی هستند،مانند رشد ۸ درصد اقتصادی برای کشوری که به سیستم جهانی وصل نیست».

وی توضیح داد:«رشد اقتصاد از صادرات می‌آید صادرات با اقتصاد پولی اتفاق می‌افتد،مهم‌ترین عامل موفقیت در کسب‌وکار فروش است و ما الان در صادرات دچار مشکل فروش هستیم و فقط می‌توانیم کالاهایی که ارزش افزوده ندارند را بفروشیم».

رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت استان کرمان یادآور شد:«سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا ما در کشور حتی یک کالای دارای ارزش افزوده قابل توجه،که قابلیت صادراتی داشته باشد،داریم؟».

وی با بیان این‌که ما باید کالاها را بفروشیم تا صرف هزینه‌های جاری شود و کالاهایی را می‌فروشیم که غیرقابل جایگزینی هستند،ادامه داد:«خام‌فروشی کار بدی نیست به شرط اینکه پول آن در صنایعی که در نهایت به ارزش افزوده تبدیل می‌شوند،هزینه شود».

اسماعیلی افزود:«ما در کشور از تاریخ درس نمی‌گیریم بلکه مدام آن را تکرار می‌کنیم و در تسلسل تکرار خطاها گرفتار شدیم. برنامۀ هفتم توسعه همان برنامۀ ششم است. این راه نادرست است و باید متوقف شود ما کشوری دارای افراد جوان و باسواد زیاد هستیم. گرچه بسیاری را متاسفانه به دلیل مهاجرت از دست دادیم و گنجینۀ ژنتیکی کشور در حال خالی شدن است اما نباید ژن‌های خوب را از دست داد».

وی خاطرنشان کرد:«باید از همۀ امکانات استفاده کنیم و به سمت تولید با ارزش افزوده برویم اما اگر تولید کردیم آیا می‌توانیم تولیدات‌مان را بفروشیم؟ ما از نظر بانکی به دنیا وصل نیستیم. باید از نظر اقتصادی به دنیا وصل شویم و اگر بخواهیم رشد ۸ درصدی داشته باشیم باید اجازۀ ورود ماشین‌آلات و خط تولید مستعمل داده شود».

اسماعیلی در پایان گفت:«سال گذشته از نظر اقتصادی سال سختی بود و من معتقدم سال آینده سخت‌تر خواهد بود اما همۀ ما ایستاده‌ایم و در حال کار هستیم و امیدوارم بتوانیم تاثیر خوب و کوچکی در گردش اقتصادی داشته باشیم».

وی بیان کرد:«کورسویی از امید را مشاهده می‌کنم برای این‌که الان می‌توانیم مشکلاتی که وجود دارد را بیان کنیم در حالی که پیش از این به دلیل برخورد نامناسبی که صورت می‌گرفت،قادر به گفتن مشکلات نبودیم».

لازم به ذکر است که دیگر خبرهای مربوط به این همایش متعاقبا در پایگاه خبری نذیر کرمان منتشر خواهد شد. /پ




رشد ۸ درصدی اقتصاد تنها با اتصال به اقتصاد جهانی محقق می‌شود

منبع:خبر کرمان
?

رشد ۸ درصدی اقتصاد تنها با اتصال به اقتصاد جهانی محقق می‌شود

:اخبار استان کرمان – اقتصادی