ردیابی آفت سوسک سرخرطومی در نخلستان‌های بم

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: مدیر جهاد کشاورزی بم با اشاره به ردیابی آفت سوسک سرخرطومی در نخلستان‌ها از کشاورزان خواست درخصوص جابه‌جایی و نقل و انتقال پاجوش نهایت دقت را داشته باشند و در صورت تمایل به کشت نخیلات،حتماً با کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی یا مرکز خدمات منطقه‌ای خود مشورت کنند. محمدعلی معقول با بیان […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: مدیر جهاد کشاورزی بم با اشاره به ردیابی آفت سوسک سرخرطومی در نخلستان‌ها از کشاورزان خواست درخصوص جابه‌جایی و نقل و انتقال پاجوش نهایت دقت را داشته باشند و در صورت تمایل به کشت نخیلات،حتماً با کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی یا مرکز خدمات منطقه‌ای خود مشورت کنند.

محمدعلی معقول با بیان این‌که شناسایی و امحای نخل‌های آلوده،مبارزۀ شیمیایی و ممنوعیت ورود پاجوش و نهال از مناطق آلوده از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از گسترش این آفت خطرناک در نخلستان‌های شهرستان است،افزود:«معمولاً خسارت این حشره به‌سادگی قابل مشاهده نیست و درختان آلوده در ظاهر کاملاً سالم و سبز هستند و نخلداران زمانی متوجه حضور این آفت می‌شوند که درخت بدون هیچ دلیل خاصی می‌افتد».

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از ایسنا کرمان،وی اظهار کرد:«طبق برآوردهای واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بم در خصوص کمین سوسک سرخرطومی حنایی به‌عنوان یکی از آفت‎‌های نخل،لازم است نخلداران بمی هوشیار باشند».

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم افزود:«سوسک سرخرطومی حنایی،مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آفت نخل محسوب می‌شود و طی چند سال گذشته موجب خسارت به نخل‌های شهرستان همجوار شده است».

وی بیان کرد:«این آفت با خوردن محتویات درون تنۀ نخل باعث نابودی کامل نخل می‌شود و مبارزه با این آفت بسیار مشکل و طاقت‌فرساست و بهترین راه مبارزه،پیشگیری از ورود آن به نخلستان است».

معقول بیان کرد:«این حشره با ایجاد تونل در درخت خرما و تغذیه از پنیر نخل،موجب خشک شدن درخت می‌شود».

وی ادامه داد:«آفت سرخرطومی خرما حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به حنایی رنگ با ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر طول،دارای خرطومی بلند و خمیده است و از جوانۀ مرکزی غلاف‌های تازه تغذیه می‌کند و در نهایت باعث خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود».

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم افزود:«برای شناسایی این آفت باید تک‌تک درختان نخلستان‌های مشکوک به آلودگی توسط کارشناسان ردیاب بررسی شود که با در نظر گرفتن سطح زیر کشت نخیلات در کشور این کنترل و مهار،هزینۀ سرسام‌آوری را به همراه دارد». /پ




ردیابی آفت سوسک سرخرطومی در نخلستان‌های بم

منبع:خبر کرمان
?

ردیابی آفت سوسک سرخرطومی در نخلستان‌های بم

:اخبار استان کرمان – اقتصادی