رتبه اول سفارش ساخت کارخانجات کشتی‌ سازی تانکر‌های نفتکش هستند | اخبار اصلاحات

به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از مانا، بررسی‌های کارشناسان مؤسسۀ استراتژی‌های دریایی بین‌المللی (MSI) حاکی است قرارداد سفارش ساخت کشتی‌ ها در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ میلادی، ۵۰ درصد افزایش یافته است. بر این اساس «آدام کنت»، مدیر‌عامل MSI پیش‌بینی می‌کند ادامه سال ۲۰۲۴ میلادی مانند نیمه […]


به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از مانا، بررسی‌های کارشناسان مؤسسۀ استراتژی‌های دریایی بین‌المللی (MSI) حاکی است قرارداد سفارش ساخت کشتی‌ ها در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ میلادی، ۵۰ درصد افزایش یافته است.

بر این اساس «آدام کنت»، مدیر‌عامل MSI پیش‌بینی می‌کند ادامه سال ۲۰۲۴ میلادی مانند نیمه اول آن مثبت باشد.

بر‌اساس این گزارش بیشترین سفارش ۶ ماهه اول سال جاری میلادی توسط تانکر‌های VLCC بوده است که در کارخانجات چین و کره در حال ساخت است.

ارزیابی‌های کارشناسان نشان می‌دهد یارد‌های کشتی ‌سازی کره و چین در ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده پُر از سفارشات ساخت کشتی است.

بازار سفارش کشتی‌های کانتینری در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی نیز بالا بود و در این میان تحویل کشتی‌های کانتینری به رکورد قابل توجهی در نیمه اول سال دست یافت.

آنچه در بررسی مؤسسه MSI بیشترین نمود را دارد سفارش کشتی‌های کانتینری و تانکر‌های نفتکش با قابلیت دوگانه سوز بوده که یکی از آن‌ها سوخت آمونیاک است.

به گفتۀ «آدام کنت» یارد‌های کشتی‌سازی چینی تا سال ۲۰۲۶ میلادی سفارشات فشرده‌ای دارند و به احتمال زیاد با دریافت سفارش جدید تحویل کشتی توسط یارد‌های چینی تا سال ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ میلادی ادامه خواهد یافت.

این گزارش حاکی است افزایش قیمت ساخت کشتی‌های نوساز نیز باعث شده تا یارد‌های کشتی‌سازی که در دوران کرونا با ضرر و خسارت مواجه شدند دوباره سود‌آور شده و نرخ ساخت کشتی را بالا ببرند، سرمایه گذاری در یارد‌های کشتی‌سازی هم در حال حاضر به شدت ادامه دارد.

برای نمونه صنایع کشتی‌سازی دالیان چین قصد دارد با ۱.۲۷ میلیارد دلار پروژه گسترش کارخانه را ادامه دهد، همچنین کشتی‌سازی یانگ‌زیجیانگ و صنایع سنگین Rongsheng نیز با امکانات گسترده به سرمایه گذاری جدید در بخش کشتی‌سازی روی آورده‌اند.

در پایان این گزارش آمده است بررسی‌های تحلیلگران مؤسسه MSI نشان می‌دهد طی چهار سال گذشته میانگین تولید یارد‌های چینی در نیمه اول هر سال حدود ۱۰ میلیون DWT بوده است که این رقم در نیمه اول ۲۰۲۴ میلادی به ۱۶ میلیون DWT رسیده است.

این امر حاکی از کُندی صنعت ساخت و ساز کشتی‌سازان چین در دوران کرونا دارد. انتظار می‌رود با توجه به افزایش درآمد کشتی‌سازان سفار‌ش ساخت کشتی به صورت قوی ادامه یابد و این روند تا پایان سال حفظ شود.

اما به نظر می‌رسد با توجه به احتمال حل بحران دریای سرخ و پُر شدن یارد‌های کشتی‌سازی و سفارش‌های جدید، در سال ۲۰۲۵ میلادی روند سفارش ساخت کمی کُند‌تر باشد.

در چنین شرایطی تحویل سفارش‌های جدید زمانبر و با قیمت‌های بالا خواهد بود، با توجه به اینکه کشتی‌های جدید به سوخت سبز مجهز می‌شوند ممکن است این نگرانی در بین سفارش دهندگان تقویت شود که با سفارش‌های زیاد ساخت و بالا رفتن افسار‌گسیخته نرخ‌ها، یارد‌های کشتی‌سازی مدت زمان تحویل کشتی‌ها را بدون رعایت استاندارد‌های اساسی کاهش دهند.


رتبه اول سفارش ساخت کارخانجات کشتی‌ سازی تانکر‌های نفتکش هستند

منبع: اصلاحات نیوز
? رتبه اول سفارش ساخت کارخانجات کشتی‌ سازی تانکر‌های نفتکش هستند