رئیس‌جمهور: روابط ایران و ترکمنستان همواره سازنده و دوستانه بوده است | اخبار اصلاحات

به گزارش نذیر کرمان؛ دکتر مسعود پزشکیان در جریان سفر به ترکمنستان با حضور در همایش بین المللی ارتباط متقابل عصرها و تمدن ها، بیان کرد: در ابتدا از رئیس جمهور محترم و رهبر محترم ملی ترکمنستان برای دعوت از اینجانب و میزبانی نشست مهم فرهنگی بزرگداشت شخصیت بزرگ عاشق شهیر مختومقلی فراغی با عنوان […]


به گزارش نذیر کرمان؛ دکتر مسعود پزشکیان در جریان سفر به ترکمنستان با حضور در همایش بین المللی ارتباط متقابل عصرها و تمدن ها، بیان کرد: در ابتدا از رئیس جمهور محترم و رهبر محترم ملی ترکمنستان برای دعوت از اینجانب و میزبانی نشست مهم فرهنگی بزرگداشت شخصیت بزرگ عاشق شهیر مختومقلی فراغی با عنوان ارتباط متقابل اعصار و فرهنگ ها، زیربنای صلح و توسعه در شهر عشق آباد صمیمانه تشکر می کنم.

وی در ادامه اظهار کرد: عالیجنابان، آقایان و خانم ها، در قلمرو سیاسی و فرهنگی بزرگی که امروز ایران و ترکمنستان در قلب آن جای گرفته اند و در روزگار سلجوقیان و شاعران و تاریخ نگاران، سر حد آن را از جیحون تا فرات و گاه از کاشمر تا حلب ذکر کردند از دیرباز مردمانی با صلح و صفا زندگی می کنند که با وجود گوناگونی و تنوع در قومیت و زبان، میراث تمدنی و فرهنگی مشترکی دارند. در این قلمرو سرزمینی گسترده، ساختار فرهنگی کم و بیش واحد و منسجمی حاکم بوده است. روابط ایران و ترکمنستان همواره دوستانه و سازنده و برپایه منافع متقابل شکل گرفته است.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: با وجود اقوام گوناگون، زبان ها و گویش های مختلف و نیز برآمدن و برافتادن سلسله های حکومتی مختلف، نمودهای فرهنگی این‌ پهنه عظیم همواره از آبشخورهای یکسان سیراب شده است و از این رو جلوه های گوناگون فرهنگ، هنر و ادبیات چنان مشابهت و نزدیکی دقیقی دارد که جز با قائل شدن به زیرساخت فرهنگی واحد قابل توصیف و توجیه نیست.

وی گفت: روابط و دوستی دو ملت بزرگ ایران و ترکمنستان به عنوان دو همسایه با مرزهای طولانی همواره روابطی دوستانه، برادرانه، سازنده و مبتنی بر منافع متقابل بوده است و از روندی روبه رشد و متوازن در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار است.

وی در ادامه تاکید کرد: بخش های مهمی از تاریخ مانند ادبیات و فرهنگ مردم ایران با مردم حوزه تمدنی آسیای مرکزی از پیوستگی بالایی برخوردار است و بسان نوری است که از یک منشور تابیده و جهان پیرامون ما را غرق در شکوه و وسعت گیرای خود ساخته است. وجود دین اسلام و گسترش آئین های اسلامی از مسیر ایران به آسیای مرکزی و تبادل فرهنگی و دینی ایجاد شده در کنار قرابت زبانی میان اقوام ایرانی با قومیت های ساکن در گستره آسیای مرکزی نیز بر رونق و درخشش این غنای تمدنی مشترک افزوده است.

پزشکیان افزود: خانم ها و آقایان، قوام و پایداری روابط دوستانه میان ملت ها وام دار فعالیت ها و دغدغه های عالمان اخلاق و معنویت است. تبادل اندیشه و تعاملات فرهنگی میان‌ گروه های انسانی خارج از اراده دولت ها شکل گرفته و مرز و حصار نمی شناسد. در این میان نقش اسطوره های شعر و ادب ما همچون فردوسی و رودکی و سعدی و خیام و بسیاری دیگر از ستارگان آسمان علم و هنر در معرفی فرهنگ ناب و غنای مشرق زمین بر کسی پوشیده نیست. ادیب فرزانه و شاعر بزرگمان مختومقلی فراغی نیز مصداق بارزی از این سیر تمدنی و پرچم دار اعتلای فرهنگ و زبان ترکمن است. کسی که در طول حیات پر ثمر خویش تاثیر شایسته و مهمی را در رشد مفاهیم ارزشمند انسانی برجای گذاشته و جاذبه هنر و اشعار زیبایش گلستان ادبیات ما را معطر ساخته است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بسیاری از دلایل ماندگاری آداب، سنن و گویش های زبانی ما مدیون تلاش بسیار، بزرگانی بوده است که از جان مایه گذاشتند. اگر زبان فارسی شاعران بزرگی چون فردوسی را برای احیای خود دیده است، زبان و ادب ترکمن نیز مدیون تلاش شاعران و ادیبان بزرگی همچون مختوم قلی است که نقش بی بدیلی برای حفظ ادبیات ترکمن از خود بر جای گذاشته است. شاید بزرگ ترین دغدغه مختوم قلی حفظ کرامت انسانی در بستر حوادثی باشد که هنوز هم محیط پیرامون ما را در معرض تهدید و تاثیر خود قرار داده است.

وی در ادامه بیان کرد: توجه به معنویت، اخلاق، عدالت و آزادی، اتحاد، برابری حقوق انسان ها در کنار درک درست از مفاهیم اسلامی و عشق به اهل بین عصمت و طهارت تجلی بخش اندیشه و سامان فکری این عارف بزرگ است. دیوان اشعار و آثار برجای مانده از وی گویای دریایی از مضامین اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است که وسعت اندیشه و غنای کلمه وی را یادآور می سازد. گستره تاثیر و نفوذ ادبیات فاخر مشرق زمین زوایای بدیعی از شور و سیر به معرفت را به نمایش گذاشته است و اشعار مختوم قلی به عنوان گنجینه ای از سجایای اخلاقی نیز در همین منظومه جای دارد.


رئیس‌جمهور: روابط ایران و ترکمنستان همواره سازنده و دوستانه بوده است

منبع: نذیر کرمان
? رئیس‌جمهور: روابط ایران و ترکمنستان همواره سازنده و دوستانه بوده است