ذغال‌سنگ چالشی پنجاه ساله برای کرمان است

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: بعد از ۵۰ سال یکی از چالش‌های بزرگ استان بحث ذغال‌سنگ است و درحوزه سنگ‌آهن و تکمیل زنجیره‌های ارزش‌افزوده کاری نشده است. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی نذیر کرمان؛ به نقل از روابط عمومی سامان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، ششمین جلسه ارتباط موثر […]

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: بعد از ۵۰ سال یکی از چالش‌های بزرگ استان بحث ذغال‌سنگ است و درحوزه سنگ‌آهن و تکمیل زنجیره‌های ارزش‌افزوده کاری نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی نذیر کرمان؛ به نقل از روابط عمومی سامان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، ششمین جلسه ارتباط موثر بین صنایع‌کوچک و بزرگ استان صبح امروز در محل صندوق بازنشستگی مس با حضور امیر حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار، مهدی حسینی‌نژاد رئیس سازمان صمت و حسین میجانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و مدیران واحدهای معدنی و صنعتی، بزرگ،کوچک،متوسط و دانش‌بنیان استان تشکیل شد.

 مهدی حسینی‌نژاد به عنوان دبیر در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت شهادت جمعی از هم استانی‌ها و هم‌وطنان عزیزمان در حادثه دلخراش تروریستی گلزار بین‌المللی شهدای کرمان عنوان کرد: انشاالله خداوند متعال به حق این خون‌های به ناحق ریخته شده شهیدان ریشه رژیم‌غاصب و جعلی صهیونیست را از صحنه روزگار حذف کند.

 رئیس سازمان صمت استان کرمان ادامه داد: به منظور تسهیل در فرایند ارتباط صنایع کوچک، متوسط و بزرگ استان جلسات به صورت منظم و مستمر با دستور معاونت اقتصادی استاندار امیرحسن‌زاده و تأکید شخص استاندارکرمان برگزار می‌شوند که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی ادامه داد: ما در حوزه صنعت معدن استان با یک نگاه علمی  و عقبه‌ای که مربوط به حدود ۵۰ سال قبل داشتیم برای یک توسعه پایدار مطالعاتی را انجام دادیم، مهمترین شاخصه این مطالعات این بود، درحالی‌که همه استان کرمان را به عنوان بهشت معادن می‌شناسند، چرا این بهشت معادن نتوانسته در تکمیل زنجیره‌های ارزش‌افزوده رشد کند و عقب بماند.

حسینی‌نژاد اذعان کرد: حدود ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده داریم، بیش از ۸ میلیاردتن ذخیره‌های قطعی شناخته شده دراستان داریم اما این ذخیره‌های معدنی ما فقط در چهار نوع ماده معدنی مس سنگ آهن، کرومیت، ذغال‌سنگ کارشده به این پتانسیل خدادادی در راستای تکمیل زنجیره‌های ارزش‌افزوده به ثروت خدادای نگاه نکردند در حوزه مس که کارهای خوب و بزرگی شروع شده اما در سنگ آهن و کرومیت ما آنچنان فعالیتی نکردیم.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در عرصه ذغال‌سنگ علی‌رغم اینکه سال‌ها استخراج کردیم، متأسفانه بعد از ۵۰ سال یکی از چالش‌های بزرگ استان بحث ذغال سنگ است زیرا درحوزه سنگ آهن و تکمیل زنجیره‌های ارزش‌افزوده کاری نشده است.

وی مدعی شد: روی تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده تمرکز کردیم تا بتوانیم موتورهای محرکه‌ای را در استان ایجاد کنیم و برای گام بعدی که بسیار مهم‌تر است، ایجاد صنایع کوچک، متوسط و دانش‌بنیان است که ماحصل آن برسرسفره مردم می‌رود.

حسینی‌نژاد اذعان کرد: ما نیاز داشتیم، پتانسیل بزرگ خدادادی را تبدیل و به موتورهای محرکه مشابه به، ذوب آهن ایجاد و از ظرفیت بزرگ و خدادادی استان برای توسعه صنایع کوچک، متوسط و دانش‌بنیان استفاده کنیم که درحال حاضر همه تلاش‌های استان برای رسیدن به آن نقطه است.

رئیس سازمان صمت افزود: خوشبختانه اتفاقات بزرگی در در یک دهه گذشته در استان رقم خورده و رشد حدود۲۰ درصد ارزش افزوده در حوزه‌های صنعت‌، معدن و تجارت  استان اتفاق افتاده جی دی پی استان چهار درصد از کل کشور است که حدود شصت درصد آن درحوزه صنعت، معدن و تجارت است که پیش از این عمده آن درحوزه کشاورزی بود.

وی ادامه داد: زمانی کشاورزی به‌عنوان یک فعالیت و قطب در استان کرمان دنبال می‌شد و آبی که ازاستان برداشت شد، استان را دچار چالش کرد، به‌حمدالله در استان تکمیل زنجیره‌های ارزش افزوده مخصوصاً در فولاد شکل گرفته و استان درحال تبدیل شدن به قطب فولاد کشور است و یک بلوغ صنعتی برای استان درحال شکل‌گیری است.

رئیس سازمان صمت گفت: پیش از این درحوزه‌های قطعه‌سازی نیازهای استان از اصفهان و یا خارج ازکشور تأمین می‌شد اما باشکل‌گیری صنایع پایین دستی واحدهای بزرگ نیازهای خودشان را ازاستان تأمین می‌کنند و موتورهای محرکه استان شکل گرفته‌اند.

حسینی‌نژاد ادامه داد: استان کرمان درحال‌حاضر ۱۹ واحد ذوب آهن دارد  که تلاش کردیم یک آمایش سرزمینی داشته باشیم و درشهرستان‌های مختلف این صنایع تأسیس شوند حتی درشهرستان‌هایی مانند راور که ماده معدنی ندارد، یکی ازصنایع فرآوری معدنی را با کمک گل‌گهر به‌منظور رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال شهرستان راور ایجاد کردیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: موتورهای محرکه استان درپنج محور دنبال می‌شوند صنایع قطعه‌سازی ،صنایع دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده مس ،فولاد و توسعه تجارت‌الکترونیک که دنیا به سرعت برای رسیدن به آن درحال حرکت است، بنابراین برای پایدار باید به سه رکن اقتصادی، اجتماعی و محیطی توجه ویژه داشته باشیم.

انتهای خبر/ طهماسبی




ذغال‌سنگ چالشی پنجاه ساله برای کرمان است

منبع:آرمـان
? ذغال‌سنگ چالشی پنجاه ساله برای کرمان است