دولت یک ریال از خسارات کشاورزان کرمان را پرداخت نکرده است

فردای کرمان – گروه اقتصاد:رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد،با اشاره به نگران‌کننده بودن وضعیت کشاورزی در استان کرمان گفت که دولت به هیچ‌یک از تعهدات خود در قبال استان کرمان که امسال به دلیل سرمازدگی و سیل،خسارت زیادی دیده است عمل نکرده […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد:رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد،با اشاره به نگران‌کننده بودن وضعیت کشاورزی در استان کرمان گفت که دولت به هیچ‌یک از تعهدات خود در قبال استان کرمان که امسال به دلیل سرمازدگی و سیل،خسارت زیادی دیده است عمل نکرده و از سوی دیگر بانک‌ها نیز برای وصول مطالبات خود،کشاورزان را تحت فشار قرار داده‌اند.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان این‌که بزرگ‌ترین چالش ما در استان کرمان خسارت‌های بخش کشاورزی و تسهیلات این بخش است،افزود:«سرمازدگی هفتم و هشتم فروردین‌ماه امسال،خسارت‌های زیادی به کشاورزی استان کرمان وارد کرد و بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان تنها به محصول پسته خسارت زد و در جنوب و شرق استان نیز شاهد این خسارات بودیم و خسارت سیل نیز بر این مشکلات افزود».

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به خسارت سیل در راور،شهربابک،رفسنجان و بخشی از کرمان،ادامه داد:«انتظار داشتیم در خصوص خسارت‌های ناشی از حوادث،اقدامی انجام شود که این کار صورت نگرفت و علیرغم پیگیری‌های استاندار،تا امروز منابعی به استان پرداخت نشده است».

به گزارش خبرنگار فردای کرمان،وی در ادامه با بیان این‌که در بحث خسارت‌های حوزۀ کشاورزی یکی از مشکلات، بیمه محصولات کشاورزی است،اظهار کرد:«پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزی حق طبیعی مردم است زیرا مبلغی را پرداخت کردند و در زمان خسارت باید بیمه به آن‌ها پرداخت شود اما تا امروز یک ریال از خسارت بیمه کشاورزی در استان پرداخت نشده و این بدعت است و سبب می‌شود ما سال آینده نتوانیم بیمه محصولات کشاورزی را تکرار کنیم و فرهنگ بیمه در بخش کشاورزی نیز از بین خواهد رفت».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که پرداخت بیمه کشاورزی تعهد دولت است،گفت:«خسارت حوادث در استان کرمان نه بابت سیل و نه سرمازدگی محصولات کشاورزی پرداخت نشده و خسارت‌های ناشی از بیمه محصولات کشاوزی نیز که حق قانونی کشاورزان بود انجام نشده است».

وی خاطرنشان کرد:«همچنین قرار بود وام‌هایی با نرخ چهار درصد برای هر هکتار ۵۰ میلیون تومان در قالب کشاورزکارت پرداخت شود،که عملیاتی نشده است».

پورابراهیمی ادامه داد:«با وجود همۀ این مشکلات و با وجود این‌که هیچ‌یک از تعهدات دولت انجام نشده است، فشار بانک‌ها برای وصول مطالبات از همین کشاورزان آغاز شده است و کشاورزی که دو سال محصول خود را از دست داده اکنون باید قسط وام‌ها را بپردازد».

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان این‌که ادامۀ این وضعیت در استان کرمان به‌عنوان قطب کشاورزی کشور،امکان‌پذیر نیست،گفت:«برآورد می‌شود شش هزار میلیارد تومان خسارت بیمه محصولات کشاورزی است».

وی با بیان این‌که وضعیت کشاورزی در شمال استان کرمان بسیار نگران‌کننده است،یادآور شد:«درخواست کردیم جلسۀ شورای تامین تشکیل شود تا با مصوبۀ این شورا،تا زمان ابلاغ مصوبۀ دولت بابت پرداخت خسارت بخش بیمه،خسارت ناشی از حوادث و تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی،وصول آن‌ها برای کشاورزانی که محرز هستند،به تاخیر بیفتد تا از بحران بخش کشاورزی در سال‌جاری خارج شویم».

پورابراهیمی افزود:«متوسط محصول پسته استان کمتر از ۱۰ درصد پسته‌ای است که هر سال داشتیم و این نشان می‌دهد وضعیت درآمدی و معیشتی کشاورزان این حوزه چگونه است». /پ




دولت یک ریال از خسارات کشاورزان کرمان را پرداخت نکرده است

منبع:خبر کرمان
?

دولت یک ریال از خسارات کشاورزان کرمان را پرداخت نکرده است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی