دلایل عقب‌ماندگی طرح نهضت ملی مسکن در بم

فرماندار بم، با اشاره به محدودیت‌های واگذاری زمین در باغ‌شهر بم، گفت: با گذشت چندین سال از طرح نهضت ملی مسکن هنوز ساخت و سازی در بم آغاز نشده است. – اخبار استانها – محمد برزنگ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به اینکه شهر بم به عنوان باغ‌شهر ثبت جهانی شده […]

فرماندار بم، با اشاره به محدودیت‌های واگذاری زمین در باغ‌شهر بم، گفت: با گذشت چندین سال از طرح نهضت ملی مسکن هنوز ساخت و سازی در بم آغاز نشده است.

– اخبار استانها –

محمد برزنگ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به اینکه شهر بم به عنوان باغ‌شهر ثبت جهانی شده است، اظهار داشت: پس از زلزله بم نظارت زیادی بر باغات این شهر نشد و بعضی از باغات شهر بم به دلیل فوت مالکان آنها و یا عدم رسیدگی خشک شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت شهر بم حدود ۱۳۰ هزار نفر است و مردم شهر بم به زمین برای ساخت و ساز به زمین نیاز دارند، گفت: ما در شهر بم با محدودیت زمین مواجه هستیم و وقتی به مردم تاکید می‌کنیم که کاربری باغات کشاورزی خود را تغییر ندهند باید زمین جایگزینی برای آن تعیین کنیم.

فرماندار شهرستان بم، با اشاره به اینکه پیگیر تامین زمین در شهر بم هستیم، ادامه داد: در سمت جنوب شهر، ۷۳ هکتار زمین به شهر بم الحاق شده و پیگیر الحاق ۶۰۰ هکتار زمین دیگر به این شهر هستیم تا فشاری بر روی باغات وارد نشده و تغییر کاربری این اراضی انجام نشود.

وی با بیان اینکه الان پیگیر هستیم و در حال حاضر نظارت‌های خیلی خوبی برای حفظ باغ‌شهر بم وجود دارد، گفت: طرح تفصیلی شهر بم به مراحل پایانی خودش رسیده و تلاش شده این طرح طوری طراحی شود که هم باغ‌شهر بم حفظ شود و هم مردم از فضای موجود استفاده کنند.

برزنگ، بیان کرد: طرح‌هایی پیشنهاد داده شد که امیدواریم با در نظر گرفتن این پیشنهادات در طرح تفصیلی شهر بم بتوانیم این باغات را حفظ کرده و در حد امکان مقداری از این باغات را احیا کنیم.

وزارت بهداشت به تعهدات خود در قبال بیمارستان بم عمل نکرد

وی با اشاره به آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در بم، گفت: هزار و ۹۰ قطعه زمین در شهرک شهید سلیمانی بم تخصیص داده شده و قرعه‌کشی متقاضیان هم انجام شده است؛ در حال آماده‌سازی زمین برای واگذاری هستیم و هنوز ساخت‌وساز این طرح در بم آغاز نشده است.

فرماندار شهرستان بم، با بیان اینکه این تعداد زمین پاسخگوی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در بم نیست، افزود: کنار این شهرک بیش از هزار هکتار زمین دیگر وجود دارد که در صورت الحاق ۵۰۰ هکتار از این اراضی، مشکل تمام متقاضیان بم حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود گذشت چندین سال از طرح نهضت ملی مسکن هنوز ساخت و سازی در بم آغاز نشده و ما هم از این روند راضی نیستیم، بیان کرد: واقعیت این است که شهر بم از سه طرف محاصره است و امکان واگذاری زمین در این قسمت‌ها وجود ندارد.

برزنگ، با بیان اینکه شمال شهر بم کوه‌هایی وجود دارد که امکان واگذاری زمین در این منطقه وجود ندارد، افزود: در شرق شهر بم به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های میراث فرهنگی امکان واگذاری زمین نیست و طرف غرب این شهر هم رودخانه است.

وی با اشاره به اینکه تنها امکان واگذاری زمین در جنوب شهر بم وجود دارد، گفت: در قسمتی از این منطقه هم یک گسل وجود دارد و قسمت دیگر آن زون آب شرب است و باید همه این شرایط و محدودیت‌ها را در کنار هم در نظر می‌گرفتیم.

فرماندار شهرستان بم، با بیان اینکه با توجه به اینکه آب سد نسا در سفر رئیس جمهور شهید وارد شبکه شد و تا اندازه‌ای از فشارها کم شده است، ادامه داد: تاکنون ۷۳ هکتار زمین به شهر بم الحاق شده است اما با توجه به همه این شرایط با محدودیت زمین مواجه بودیم و همه اینها در کنار هم باعث عقب‌ماندگی و تاخیر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بم شده است.

انتهای پیام/۵۱۱/




دلایل عقب‌ماندگی طرح نهضت ملی مسکن در بم

منبع: تسنــیم
? دلایل عقب‌ماندگی طرح نهضت ملی مسکن در بم