دستیابی به هویت ایرانی با شعر و ادبیات امکان‌پذیر است

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: دبیر تخصصی بیست‌وهفتمین جشنواره ملی شعر رضوی با بیان این‌که شعر هنر ملی و هویت ماست، گفت: «ما ایرانی‌ها وقتی می‌خواهیم سراغ هویت‌آفرین‌ترین عنصر فرهنگ‌مان برویم باید سراغ شعر برویم و نوابغی مثل خواجو این نکته را خوب دریافته بودند و شعر این بزرگان در واقع مجمع و معبر همه‌ی […]

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: دبیر تخصصی بیست‌وهفتمین جشنواره ملی شعر رضوی با بیان این‌که شعر هنر ملی و هویت ماست، گفت: «ما ایرانی‌ها وقتی می‌خواهیم سراغ هویت‌آفرین‌ترین عنصر فرهنگ‌مان برویم باید سراغ شعر برویم و نوابغی مثل خواجو این نکته را خوب دریافته بودند و شعر این بزرگان در واقع مجمع و معبر همه‌ی عناصر فرهنگی ما، از باورها و اعتقادات گرفته تا اخلاق و عرفان و شناخت و هستی‌شناسی و فلسفه و دانش و بینش و اندیشه است».

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، دکتر حامد حسینخانی، یکشنبه سوم بهمن‌ماه، در مراسم اختتامیه‌ی بیست‌وهفتمین جشنواره ملی شعر رضوی که با حضور مهمانان کشوری و استانی در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن با اشاره به سابقه‌ی جشنواره، بیان کرد: «خیلی از کسانی که در جلسه حضور دارند به تاریخ و فرازوفرودهای این جشنواره واقف هستند، پیشکسوتانی که در سالیان دور بنیان‌گذار این جشنواره بودند و تلاش کردند و استعدادهای خوبی در این سال‌ها در عرصه‌ی شعر و ادبیات از بستر این جشنواره شناسایی شدند، برآمدند و بالیدند».

وی ادامه داد: «یاد می‌کنم از برخی از این بزرگواران مثل زنده‌یاد فخرمهدوی، زنده‌یاد استاد حمید مظهری و سایه‌ی پیشکسوتان بزرگواری که هستند مانند استاد شعله، استاد گلابزاده، استاد گلبانگ، استاد خضرایی، جناب آقای افضلی و جناب آقای منصوریان همچنان مستدام باد. همه در شعر و فرهنگ این دیار و سرزمین سهم داشتند».

دبیر تخصصی بیست‌وهفتمین جشنواره ملی شعر رضوی در ادامه با تقدیر از برگزارکنندگان مراسم افزود: «از همت بلند برگزارکنندگان به‌ویژه از شخص مدیرکل ارشاد جناب آقای علیزاده تشکر می‌کنم که بسیار دلسوزانه، مدبرانه و خالصانه تلاش کردند و در این دو سالی که بنده در خدمت‌شان بودم از نزدیک دیدم و همراهی کامل داشتند. هر جا که نظر تخصصی و علمی مطرح شد هم خودشان و هم معاون‌شان جناب آقای حسین‌زاده و هم دیگر همکاران‌ باتجربه و گران‌سنگ‌شان جناب آقای نجفی، جناب آقای افشاری و جناب آقای سیف‌الدینی، با روی باز پذیرفتند».

وی با بیان این‌که گروه بزرگی هستند که ماه‌ها در دبیرخانه جشنواره تلاش می‌کنند که به چنین سرانجامی برسد، گفت: «در کنار اداره کل، دوستان دیگری نیز در انجمن‌ها تلاش می‌کنند و در حوزه‌ی تصویر و نور و صدا، مانند موسسه‌ی آقای حشمتی و دوستان‌شان که از همه سپاسگزارم».

حسینخانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره‌های این‌چنینی را موضوع داوری دانست و بیان کرد: «شعر که هنر ملی ما ایرانیان است و قرن‌ها و هزاران سال با این هنر زیسته‌ایم، وقتی قرار است در عرصه‌ای داوری شود و درباره‌ی آن نظر و نقد مطرح شود و گزینش و انتخاب اتفاق بیفتد، بسیار حوزه‌ی حساس و دشواری است».

وی یادآور شد: «تلاش ما در این دو سالی که در خدمت دوستان بودم بر این بود که به بهترین شکل و شایسته‌ترین نحو، حوزه‌ی داوری را به سرانجام برسانیم که شرکت‌کنندگان به‌ویژه شاعران جوانی که با امید و انگیزه وارد این عرصه می‌شوند، اطمینان خاطر داشته باشند و بهره‌ی کامل را از اصل جشنواره و برنامه‌های جنبی جشنواره مثل کارگا‌ه‌های تخصصی ببرند».

دبیر تخصصی بیست‌وهفتمین جشنواره ملی شعر رضوی با بیان این‌که امسال هم چند بزرگوار افتخار دادند و کار داوری آثار جشنواره را پذیرفتند، خاطرنشان کرد: «در راس، غزل‌سرای بزگ معاصر، استاد محمد سلمانی قرار دارند که خیلی کرامت و بزرگواری کردند. در شرایط بسیار دشواری بودند. هم خودشان چندی پیش کسالت داشتند و هم همسر بزرگوارشان همچنان درگیر کسالتی هستند و ادامه دارد، اما بسیار وقت گذاشتند و ساعت‌ها شعرهای عزیزان را با دقت خواندند، تحلیل کردند و یادداشت نوشتند و بعد رنج این سفر را با همه‌ی این دشواری‌ها بر خودشان هموار کردند و تشریف آوردند که بسیار سپاسگزارم».

وی ادامه داد: «داور دیگر ما جناب آقای دکتر قربان ولی هستند که از شاعران و استادان نامدار هستند و در عرصه‌ی پژوهش و تدریس و دانشگاه، چهره‌ی شناخته‌شده و در شعر هم صاحب نظر و جایگاه هستند. ایشان متاسفانه چند روز قبل از جشنواره نیاز به عمل جراحی پیدا کردند و نتوانستند در جمع ما باشند».

حسینخانی با بیان این‌که از داوران بزرگوار استان سه چهره‌ی شاخص کار داوری را پذیرفتند، اظهار کرد: «استاد دکتر ناصر محسنی‌نیا یکی از داورن هستند که سال‌ها در دانشگاه ادبیات پارسی و ادبیات عربی را تدریس کردند و مقالات و کتاب‌های مفصلی در هر دو حوزه دارند و در حوزه‌ی شعر معاصر هم بسیار کارهای نقد و پژوهش موثر و مفیدی به سرانجام رساندند. آدمی صاحب‌نظر و اندیشمند در حوزه‌ی شعر و ادبیات هستند. ایشان به دلیل دفاعی که یکی از دانشجویان دکتری ایشان در دانشگاهی در تهران داشتند ناچار سفر کردند و به همین دلیل در خدمت ایشان هم نیستیم».

وی ادامه داد: «جناب دکتر شهرام پارسا، نظریه‌پرداز، منتقد، شاعر، پژوهشگر و حقوق‌دان، دیگر داور جشنواره هستند که از نظر ایشان به ویژه در حوز‌ی شعر آزاد و نیمایی در عرصه‌ی داوری بهره‌ بردیم».

دبیر تخصصی بیست‌وهفتمین جشنواره ملی شعر رضوی گفت: «داور دیگر، شاعر توانمند و صاحب سبک، محسن کاشانی هستند که از محضر همه‌ی داوران سپاسگزارم».

وی تاکید کرد: «این اطمینان را به همه‌ی شرکت‌کنندگان، شاعران و دوستان جوان‌تر می‌دهم و با تمام اطمینان و یقین عرض می‌کنم که تمام تلاش ممکن برای بهترین گزینش و داوری صورت گرفته است».

حسینخانی افزود: «همه‌ی کسانی که به دبیرخانه شعر فرستادند، شاعران نازنین از موی سپیدانی چون استاد خدابخش صفادل تا جوان‌ترهایی که تازه دست به قلم گرفتند و در رودخانه‌ی خروشان شعر شناکنان پیش می‌روند، قابل احترام و تحسین هستند».

وی بیان کرد: «بحث‌های تخصصی درباره‌ی این شعرها و آن‌چه که گذشت در بیانیه‌ی هیات داوران ذکر شده است».

دبیر تخصصی بیست‌وهفتمین جشنواره ملی شعر رضوی با بیان این‌که به سنت و رسم دیرینه‌ی این جشنواره هر سال از شاعری یا شاعرانی که بزرگان معاصر یا گذشته‌ی ما بودند تجلیلی در آیین اختتامیه می‌شد، گفت: «امسال به دو دلیل، یکی این‌که دی‌ماه به نام خواجو گره خورده و ۱۷ دی‌ماه زادروز خواجو است که آن را پشت‌ سر گذاشتیم و هم این‌که این آیین اختتامیه با سالروز میلا فرخنده حضرت زهرا (س) همزمان شد و خواجو یکی از شاعران موفق در عرصه‌ی شعر آیینی است و قصیده‌ی درخشانی در مدح و منقبت بانوی دو عالم گفته است و با توجه به این‌که تاکنون به خواجو هرگز در جشنواره شعر رضوی به این شکل که الان به آن پرداختیم، پرداخته نشده بود، گفتیم که شایسته است که در این دوره از این منظر به خواجو نگاهی داشته باشیم».

وی افزود: «نماهنگی هم تهیه شده که چند تن از بزرگواران در آن سخنان تخصصی درباره‌ی شعر و شخصیت و جایگاه خواجو، در حد مقدور و زمان گفتند و همچنین در بخش موسیقی، آقای مجید حسینخانی، قطعه‌ای از آثار خواجو را در کنار قطعه‌‌ای دیگر که به امام رضا تقدیم شده، اجرا خواهند کرد».

حسینخانی در ادامه با بیان این‌که شعر هنر ملی و هویت ماست، یادآور شد: «ما ایرانی‌ها وقتی می‌خواهیم سراغ هویت‌آفرین‌ترین عنصر فرهنگ‌مان برویم باید سراغ شعر برویم و نوابغی مثل خواجو این نکته را خوب دریافته بودند و شعر این بزرگان در واقع مجمع و معبر همه‌ی عناصر فرهنگی ما، از باورها و اعتقادات گرفته تا اخلاق و عرفان و شناخت و هستی‌شناسی و فلسفه و دانش و بینش و اندیشه است و همه در زبان شعر تبدیل به یک اثر هنری زبانی شدند و با ما ایرانیان همواره زیستند و ما با آن‌ها زیستیم یعنی ما با شعرمان زندگی کردیم».

وی اظهار کرد: «امروز اگر جوان‌ترهای ما بخواهند به هویت باشکوه و پرفروغ خودمان توجه ویژه‌ای داشته باشند راهی جز برگشت به شعر و ادبیات و شناخت این حوزه و آفرینش‌گری در این حوزه نیست که یکی از اهداف مهم این جشنواره‌ها هم تقویت همین موضوع است». /پ

 

 

 




دستیابی به هویت ایرانی با شعر و ادبیات امکان‌پذیر است

منبع: خبر کرمان
?
دستیابی به هویت ایرانی با شعر و ادبیات امکان‌پذیر است

: اخبار استان کرمانفرهنگ