در نشست بررسی چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان چه گذشت؟ | اخبار کرمان و شهرستان ها

نذیر کرمان/کرمان غروب ۱۶ مهرماه نشست تخصصی بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان برگزار شد. امیر حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در این نشست با تاکید بر اینکه باید به سمت دانش حرکت کنیم، افزود: تولید ثروت یعنی دانش‌های مختلف را کنار هم قرار دهیم. وی افزود: شرکت‌ها با رویه‌های […]



نذیر کرمان/کرمان غروب ۱۶ مهرماه نشست تخصصی بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان برگزار شد.

امیر حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در این نشست با تاکید بر اینکه باید به سمت دانش حرکت کنیم، افزود: تولید ثروت یعنی دانش‌های مختلف را کنار هم قرار دهیم.

وی افزود: شرکت‌ها با رویه‌های سنتی نمی‌توانند دوام بیاورند و باید به سمت دانش‌بنیان‌ها بیایند و از علم روز بهره ببرند.

حسن زاده با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان طرح‌هایی را اجرا می‌کنند که در دنیا حرف برای گفتن دارد، تصریح کرد: چشم‌انداز خوبی برای دانش‌بنیان‌ها پیش‌بینی می‌شود و شرایط امیدوارکننده‌تر شده است.

وی بیان کرد: شرکت ملی مس اقدام به احصاء نیازهای خود کرده و بایستی طی یک ماه آینده جلسه‌ای برگزار شود و شرکت‌های دانش‌بنیان حضور داشته باشند و نیازهای مس هم ارائه شود تا اقدامات بعدی صورت بگیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: نه‌تنها در فولاد و کشاورزی استان کرمان به دانش‌بنیان‌ها نیاز دارند بلکه گردشگری استان هم با دارا بودن بیشترین آثار ثبت جهانی باید از دانش‌بنیان‌ها برای معرفی ظرفیت‌ها و جذب گردشگر در حوزه‌های مختلف مانند گردشگری معدن و سلامت استفاده کنند.

وی از توسعه اکتشاف، صنایع پایین‌دستی و مهارت به‌عنوان سه اولویت معاونت اقتصادی در استان کرمان نام برد و افزود: در این حوزه‌ها اقداماتی هم با کمک و همدلی در سراسر استان آغاز شده و مصوبه خرید شرکت‌های بزرگ از داخل استان همچنین خرید تکنولوژی و نوآوری را شامل می‌شود.

حسن زاده در ادامه با اشاره به اینکه کاری برای توسعه صنایع پایین‌دست انجام نداده‌ایم، در ادامه گفت: فعالان استان کرمان در بخش نرم‌افزار، تولید وب، اپلیکیشن و انیمیشن سرآمد هستند و تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه طرفدار شرکت خصوصی واقعی هستیم، اظهار کرد: این شرکت‌ها راه خود را پیدا کرده‌اند.

به گزارش نذیر کرمان، سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه تعصب و تعلقی برای جلوگیری از خروج پول معادن وجود ندارد، گفت: بارها و بارها پیگیری کردیم تا در شرکت‌های معدنی از محل مالیات‌ها برای دانش‌بنیان‌ها و طرح‌های کارگاهی استفاده شود، اما این شرکت‌ها نتوانسته‌اند منابع مورد نیاز برای دانش‌بنیان‌ها را تامین کنند.

وی در ادامه بیان کرد: استان کرمان راهی به غیر از تکیه بر فعالیت‌های دانش‌بنیان و گذر از اقتصاد منابع‌محور به اقتصاد دانش‌بنیان ندارد.

طبیب زاده با اشاره به اینکه کرمان دچار عقب‌ماندگی مزمن تکنولوژیکی شده و روزبه‌روز این فاصله زیاد می‌شود، تصریح کرد: آمار و ارقام نشان می‌دهد دانش‌بنیان‌ها مورد اهمیت واقع نشده و بر ضرورت آن تاکید نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان بیان کرد: کرمان، قطب معدنی شمرده می‌شود و بالاترین برداشت معدن و بیشترین ذخایر معدنی را در کشور دارد، اما زنجیره ارزش ایجاد نشده که این زنجیره باید متکی بر دانش‌بنیان باشد.

وی گفت: نبود زنجیره ارزش در معادن استان کرمان یکی از چالش‌های جدی است و کمتر از ۲۰ درصد ارزش‌افزوده را داریم و بقیه ارزش افزوده از استان خارج می‌شود بنابراین به‌شدت نیازمند تحول در دانش‌بنیان‌ها برای حضور در این بخش هستیم.

وی با اشاره به اینکه نتوانسته‌ایم از قانون جهش تولید دانش بنیان استفاده کنیم، در ادامه افزود: مدیران کرمانی در راس مسؤولیت‌های کشور بوده و هستند اما مدیران دولتی نقشی در توسعه استان نداشته‌اند و تا زمانی که اصلاح حکمرانی و ریل‌گذاری اقتصادی صورت نگیرد، این مدیریت‌ها نمی‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام


در نشست بررسی چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان چه گذشت؟

منبع: ایـسنا
? در نشست بررسی چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان چه گذشت؟