در محصول نوردی رقیب نداریم | اخبار استان کرمان

مدیرعامل مجتمع مس شهید باهنر کرمان گفت: ما در تنوع محصول رقیب نداریم، در لوله مسی هم با کمی کار بیش‌تر، می‌توانیم رقبا را کنار بگذاریم. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» احسان نمازی‌زاده در جمع خبرنگاران، مس شهید باهنر را از نظر تنوع و سبد محصولات، بی‌نظیر خواند و اظهار کرد: […]




مدیرعامل مجتمع مس شهید باهنر کرمان گفت: ما در تنوع محصول رقیب نداریم، در لوله مسی هم با کمی کار بیش‌تر، می‌توانیم رقبا را کنار بگذاریم.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» احسان نمازی‌زاده در جمع خبرنگاران، مس شهید باهنر را از نظر تنوع و سبد محصولات، بی‌نظیر خواند و اظهار کرد: ما در محصول نوردی رقیب نداریم، در لوله مسی هم با کمی کار بیش‌تر، می‌توانیم رقبا را کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه مس شهید باهنر ارتباط ساختاری با شرکت صنایع ملی مس ندارد و به خاطر همین علی‌رغم داشتن ظرفیت، طرح‌های توسعه‌ای آن عقب افتاده است، گفت: همه وجه نقد صرف خرید مواد اولیه می شود.

مدیرعامل مجتمع مس شهید باهنر کرمان عنوان کرد: شرکت‌های معدنی و‌ صنایع معدنی عمدتا زیرمجموعه سازمان‌های توسعه‌ای مثل ایدرو و ایمیدرو بودند که به‌دلیل بدهی‌های دولت و رد دیون، به صندوق های بازنشستگی واگذار شدند که مس شهید باهنر عملا در پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای تنها شد.

وی با پرداختن به موضوعات تخصصی در این حوزه، عنوان کرد: ارزش افزوده در بالادست مس است به‌ طوری که اگر شرکتی کنسانتره تولید کند و‌ بفروشد، تولید کاتد به نفعش نیست و کاتد بفروشد به سمت پایین دست نمی‌آید به همین دلیل شرکت ملی مس از بدو‌ تأسیس در پایین‌دست سرمایه‌گذاری جدی نکرده و توسعه‌های خود را هم‌عرض انجام داده است.

نمازی‌زاده اضافه کرد: در کنار طرح تولید یک میلیون تن کاتد، خوب است توجه به صنایع پایین‌دست هم صورت پذیرد.

وی افزود: در چشم‌انداز ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد مدنظر بود که به آن نزدیک شده‌ایم، ولی چون توسعه متوازن و‌ مبتنی بر همه حلقه‌های زنجیره نبوده الان فولادی‌ها در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجهه هستند و‌ نباید شبیه این اتفاق برای مس هم رخ دهد.

مس شهید باهنر نیاز دارد که به بالادست متصل شود

وی با تاکید بر اینکه تقاضا داریم بخشی از سرمایه‌گذاری در پایین دست صورت بگیرد، بیان کرد: مس شهید باهنر نیاز دارد که به بالادست متصل شود چراکه در حال حاضر نمی‌تواند معدن بخرد و مواد اولیه‌اش را تولید کند‌.

مدیرعامل مجتمع مس شهید باهنر ابراز داشت: در حال حاضر علی‌رغم حمایت‌های خوبی که سهامدار عمده در حد وسعش انجام می‌دهد، با مشکل مالی مواجه هستیم، به همین دلیل نمی‌توانیم به طرح‌های توسعه‌ای با وسعت بزرگ فکر کنیم، مس شهید باهنر سال‌ها است که به همین صورت مانده و برخی از دستگاه‌های آن فرسوده و احتیاج به تعمیرات و‌ نگه‌داشت اساسی دارد که اگر انجام ندهیم با مشکلات اساسی مواجه می‌شویم.

نمازی‌زاده تصریح کرد: در شرکت ملی صنایع مس در دوره‌های مختلف موضوع خرید سهام ملی مس مطرح بوده اما به دلیل اینکه سودآوری‌اش در توسعه غیر متوازن در حوزه‌های هم‌عرض بوده، به این موضوع تمایلی نشان نمی‌دهد.نمازی‌زاده اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که شاید این حوزه سود کم‌تری داشته باشد اما اشتغال ایجاد می‌کند، تولید را بالاتر می‌برد و ورود به صنایع پایین‌دستی هایتک ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی عنوان کرد: در برنامه هفتم، صندوق‌های بازنشستگی ملزم شده‌اند تا بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند و به سمت سهامداری غیرمدیریتی بروند، تداوم و پیشرفت این مجموعه در گرو وصل شدن به صنایع بالادستی است.

نمازی‌زاده ابراز کرد: امروز در جلسه با مجمع نمایندگان مقرر شد، آن‌ها با وزیر صمت مکاتبه کرده تا شرکت ملی نسبت به خرید سهام مس شهید باهنر اقدام کند زیرا قیمت آن توسط تیم کارشناسی تعیین می‌شود و مشکلی از این بابت به وجود نمی‌آید.

مدیرعامل شرکت مس شهید باهنر کرمان انباشت دانش تخصصی را از مزیت‌های مس شهید باهنر خواند و بیان کرد: در کارخانه لوله مسی علی‌رغم عدم انتقال دانش فنی توسط آلمانی‌ها با تکیه بر توان داخلی، هم‌زمان در سه خط ریخته‌گری انجام می‌دهیم، قطعاتی را که باید وارد می‌کردیم را خودمان ساختیم، خودکفا شدیم و آمادگی داریم برای دیگر صنایع هم آن را تولید کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون گرده‌های صنایع دستی را تولید کردیم، هرچند برای ما سودی نداشت اما در راستای مسئولیت اجتماعی آن را انجام دادیم، اما حالا پیشنهاداتی از کشورهای همسایه و حتی برخی از استان‌های دیگر داریم.

منبع: فارس
انتهای خبر/ طهماسبی


در محصول نوردی رقیب نداریم

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? در محصول نوردی رقیب نداریم