در حال رایزنی برای استفاده از آب خلیج‌فارس در باغات پسته هستیم

نذیر کرمان – پروین میرزاحسینی:پروژۀ انتقال آب خلیج‌فارس که ابتدا برای تامین آب صنعت برنامه‌ریزی شده بود،در ادامه،برای آب شرب شهرهای کرمان و رفسنجان هم تعریف شد و اکنون،آن‌طور که فرماندار رفسنجان می‌گوید در حال انجام تحلیل‌های اقتصادی و رایزنی‌ هستند تا برای تامین آب باغ‌های پسته این شهرستان نیز از این آب استفاده شود. […]

نذیر کرمان – پروین میرزاحسینی:پروژۀ انتقال آب خلیج‌فارس که ابتدا برای تامین آب صنعت برنامه‌ریزی شده بود،در ادامه،برای آب شرب شهرهای کرمان و رفسنجان هم تعریف شد و اکنون،آن‌طور که فرماندار رفسنجان می‌گوید در حال انجام تحلیل‌های اقتصادی و رایزنی‌ هستند تا برای تامین آب باغ‌های پسته این شهرستان نیز از این آب استفاده شود.

البته حسین رضایی اذعان می‌کند که این آب برای کشاورزی گران است اما او خوش‌بین است که با حمایت دولت،پسته رفسنجان با آب خلیج‌فارس زنده شود. 

به گفتۀ وی،کشاورزان رفسنجانی قرار است برای این پروژه سرمایه‌گذاری کنند.

فرماندار رفسنجان هفتۀ گذشته در سمینار «سامانه مزرعه» که در محل شرکت تعاونی پسته رفسنجان برگزار شد،گفت که با تحلیلی که بر روی آب خلیج‌فارس در حال انجام است با جبران کمبود مناطق مختلف،میزان تولیدی پسته تا ۱۰ سال آینده به ۱۲۰ هزار تن خواهد رسید.

گفت‌وگوی نذیر کرمان با او را در ادامه می‌خوانید.

رضایی

*جناب فرماندار،شما هفتۀ گذشته در یک سمینار اعلام کردید که تولید پسته در رفسنجان طی ۱۰ سال آینده دو برابر خواهد شد و اشاره‌ای نیز به استفاده از آب خلیج‌فارس داشتید. لطفا در این‌خصوص بیشتر توضیح دهید.

من در آن نشست گفتم که اگر ما بتوانیم از آب خلیج‌فارس،یعنی کریدوری که برای صنعت ‌ ایجاد کردند،برای کشاورزی استفاده کنیم و به هر چاهی ۱۵ لیتر آب اضافه کنیم،یعنی ۱۵ لیتر بر ثانیه آب خلیج‌فارس با آب چاه‌های موجود مخلوط بشود،تولید ۶۰ هزار تنی فعلی راحت به ۱۲۰ هزار تن می‌رسد.

 

*آیا برنامه‌ای برای استفاده از این آب برای کشاورزی وجود دارد؟

بله. در حال انجام تحلیل‌های اقتصادی این موضوع هستیم زیرا آب بسیار گرانی از کار درمی‌آید. هزینۀ هر مترمکعب آن حدود یک‌ونیم دلار است. تحلیل‌های اقتصادی این موضوع در حال انجام است که مشخص شود به چه صورت می‌توان از آن برای کشاورزی استفاده کنیم و سهمیه‌ای بگیریم. رایزنی‌ها در حال انجام و جلسات در حال برگزاری است. قرار شده کشاورزان جلسه‌ای در تهران با آقای رزم‌حسینی داشته باشند. این‌جا هم ما جلساتی را با رئیس اندیشکده تدوین آب برگزار می‌کنیم تا ببینیم به چه صورت می‌توانیم این طرح را عملیاتی کنیم.

 

*کشاورزان قرار است برای استفاده از این آب سرمایه‌گذاری کنند؟

بله و البته یک مقداری هم باید دولت کمک کند. اگر دولت کمک کند،این طرح خیلی راحت اجرایی است. هنوز اقدامات اولیۀ استفاده از آب برای کشاورزی در حال انجام است و این‌که موضوع را مطرح کردیم،یعنی این امکان وجود دارد که از این آب برای کشاورزی هم استفاده بشود. در حال انجام برنامه‌ریزی هستیم.

 

*چقدر امکان دارد که این موضوع به نتیجه برسد؟

اگر دولت ورود و کمک کند،بالای ۷۰ درصد این کار اجرایی است. اگر این آب را بتوانیم برای کشاورزی استفاده کنیم راحت می‌توان کشاورزی استان و مخصوصا پسته‌کاری رفسنجان را زنده کنیم. سرمایه‌گذاری زیادی در این باغ‌ها شده است اما به دلیل کم‌آبی باغ‌ها در حال نابودی هستند.

 

*فقط برای رفسنجان این رایزنی‌ها در حال انجام است یا شهرهای شمالی استان هم در جلساتی که برگزار می‌شود،حضور دارند؟

خیر،فعلا فقط رفسنجان مطرح است تا ببینیم چقدر امکان‌پذیر است. خیلی باید با دولت نشست‌وبرخاست داشته باشیم. کشاورزان،بخش خصوصی و معادن باید حضور داشته باشند تا ببینیم به چه شکل می‌توان فرمول آن را پیدا و کار را عملیاتی کرد. /پ




در حال رایزنی برای استفاده از آب خلیج‌فارس در باغات پسته هستیم

منبع:خبر کرمان
?

در حال رایزنی برای استفاده از آب خلیج‌فارس در باغات پسته هستیم

:اخبار استان کرمان – اقتصادی