دریافت ۳۰۰ تومان برای هر مترمکعب برداشت غیرمجاز آب

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی جزئیات افزایش قیمت آب‌بهای مورد استفاده در بخش کشاورزی در بخش‌های منابع آب زیرزمینی،آب جاری و پایاب سدها را اعلام کرد. به گفتۀ رضا سرافرازی،بر اساس بودجه سال جاری،مبلغ حق‌النظاره برای هر مترمکعب از چاه‌های مجاز ۳۰ تومان و چا‌ه‌های غیرمجاز ۳۰۰ تومان تعیین شده […]

فردایکرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی جزئیات افزایش قیمت آب‌بهای مورد استفاده در بخش کشاورزی در بخش‌های منابع آب زیرزمینی،آب جاری و پایاب سدها را اعلام کرد.

به گفتۀ رضا سرافرازی،بر اساس بودجه سال جاری،مبلغ حق‌النظاره برای هر مترمکعب از چاه‌های مجاز ۳۰ تومان و چا‌ههای غیرمجاز ۳۰۰ تومان تعیین شده است.

وی توضیح داد:«چاه‌های غیرمجاز با وجود اینکه کنتور ندارند وزارت نیرو از میزان برداشت صورت گرفته از منابع آبی برآورد دارد و مبالغ دریافتی بر این اساس دریافت می‌شود».

سرافرازی ادامه داد:«برای استفاده از آب‌های جاری نیز با عنوان تثبیت آب‌بهای زراعی در مناطقی که دولت شبکۀ مدرن ایجاد کرده یعنی پایاب سدها،سه درصد ارزش محصول،شبکه‌های نیمه‌مدرن،دو درصد ارزش محصول و برای برداشت‌های سنتی یک درصد ارزش محصول دریافت می‌شود».

به گزارش فردایکرمان به نقل از تسنیم،وی اظهار کرد:«با وجود اینکه قانونی برای دریافت مصوبۀ مربوط به دریافت حق‌النظاره از صاحبان چاه‌ها وجود دارد اما مجلس این وزارتخانه را برای دریافت این مبلغ منع کرده بود».

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:«در بودجه سال ۱۴۰۰ با پیشنهاد وزارت نیرو در بند “ه” تبصرۀ ۸ بودجه،بندی گذاشته شد که به ازای برداشت هر مترمکعب ۲۰ تومان و از چاه‌های غیرمجاز نیز به ازای هر مترمکعب ۱۰۰ تومان توسط وزارت نیرو از بهره‌داران دریافت شود».

وی بیان کرد:«در بودجه سال جاری (۱۴۰۱) نیز برای برداشت از منابع آب زیرزمینی آمده است،مبلغ حق‌النظاره برای هر مترمکعب از چاه‌های مجاز ۳۰ تومان و چا‌ههای غیرمجاز ۳۰۰ تومان دریافت می‌شود».

سرافرازی گفت:«این منابع مالی حاصله از بهره‌برداران چاه‌ها باید برای خود دشت و تعادل‌بخشی به سفره‌های آب‌های زیرزمینی استفاده شود».

وی گفت:«در قانون تثبیت آب‌بهای زراعی و برای بهره‌برداری از منابع آب جاری با توجه به اینکه آب‌بها از بهره‌برداران بر اساس ارزش محصولات تولیدی آن‌ها و تناژ قابل برداشت در هر هکتار دریافت می‌شود و با توجه به اینکه قیمت محصولاتی مانند برنج از هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته،قیمت آب‌بهای آن‌ها نیز افزایش یافته است که توسط وزارت نیرو دریافت می‌شود»./ پ




دریافت ۳۰۰ تومان برای هر مترمکعب برداشت غیرمجاز آب

منبع:خبر کرمان
?

دریافت ۳۰۰ تومان برای هر مترمکعب برداشت غیرمجاز آب

:اخبار استان کرمان – اقتصادی