دبیر شورای فرهنگ عمومی: راهبرد ترویج گفتمان حجاب تغییر می‌کند

کرمان – فت فتو – دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: راهبردها را با هدف دسترس‌پذیری و تغییر گفتمان حجاب در کشور اجرا می‌کنیم که این راهبرد دیدگاه‌ها را از مقوله‌ای اجباری به سمت حجاب برای نجات خانواده، آرامش جامعه و عفاف هدایت می‌کند. به گزارش فت فتو، سید مجید امامی عصر یکشنبه در کارگروه […]

کرمانفت فتو – دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: راهبردها را با هدف دسترس‌پذیری و تغییر گفتمان حجاب در کشور اجرا می‌کنیم که این راهبرد دیدگاه‌ها را از مقوله‌ای اجباری به سمت حجاب برای نجات خانواده، آرامش جامعه و عفاف هدایت می‌کند.

به گزارش فت فتو، سید مجید امامی عصر یکشنبه در کارگروه مد و لباس در کرمان افزود: باید در این زمینه تولیدات توجیهی و هنری-رسانه‌ای به حدی برسد که صحبت از حجاب با انبوهی از ناکارآمدی‌ها به ذهن نرسد، بلکه آرامش خانواده و اجتماع در ذهن متبادر شود.

وی اظهارداشت: راهبرد دیگر هم درمان هوشمند و اثربخش در ناهنجاری‌های اجتماعی است لذا باید ناهنجاری ها درمان شود و معرفی به اماکن الزاما راه‌حل اصلی ما نیست؛ باید جریان مشاوره، اشتغال و راهنمایی برای این ناهنجاری‌ها ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه پیگیری راهبرد سه‌گانه‌ بر عهده کارگروه مد و لباس است که دستورالعمل آن نیازمند ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است گفت: دستورالعمل خانه های مد هنوز ابلاغ نشده لذا در این حوزه باید با تیم های حقوقی و علاقه‌مندان به بحث و تبادل نظر بنشینیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد: دستورالعمل تولید و توزیع لباس اجتماعی در حد قانون صیانت می‌تواند برای دولت مساله بسازد و در حوزه تولید و توزیع لباس فرقی بین اجتماعی، خانگی و مجلسی وجود دارد که مانع از ممنوعیت تولید برخی لباس‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: ما یک نوع لباس را ممنوع می کنیم و می گوییم بالاپوش بالاتر از زانو ممنوع است اما تولیدکنندگان می گویند این لباس برای مصرف خانگی است لذا کارمان دشوار می‌شود.

امامی با بیان اینکه برگزاری رویدادهای مد و لباس را در استان‌ها مجوز می دهیم افزود: کار هنرمند باید دیده شود لذا مجوز تولید و عرضه به موسسات مد و لباس می دهیم و برای فروش اگر اتحادیه ها همکاری نکردند، سعی می کنیم وزارت صمت را پای کار بیاوریم.

وی یادآور شد: رویکرد جایگزین ما گرفتن بهترین گالری و دعوت طرح های جدید و عرضه رایگان لباس عفیفانه است.
تمامی بیان کرد: منتظر اجرای قانون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی هستیم زیرا اکنون کیفیت و کمیت را در فروش فضای مجازی نمی توانیم تضمین کنیم اما موسسات مد و لباس می توانند به این حوزه ورود کنند.

وی افزود: راه‌اندازی انجمن طراحان مد و لباس اقدامی مناسب در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی است و در این بخش خانه های مد و لباس را حمایت می‌کنیم.

امامی با اشاره به اینکه جشنواره ای‌ در حوزه مد و لباس در کرمان برگزار می شود گفت: فقدان لباس عفیفانه و ارزان مشکل کنونی خانواده های ایرانی است.

وی تصریح کرد: هرگونه همکاری می‌توانیم با مساله لباس فرم مدارس داشته باشیم اگر پارچه خوبی ارائه کنیم می توانیم دانش آموزان را به استفاده از آن لباس ترغیب کنیم زیرا دود پارچه بی کیفیت به چشم زیست عفیفانه می رود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: هدف جمهوری اسلامی ارتقای شاخص های زیست عفیفانه است که یکی از شاخص های آن تولید لباس مناسب است.

ورود به حوزه آرایش بانوان 

وی اضافه کرد: کارگروه مد و لباس به حوزه آرایش بانوان هم ورود می کند تا آرایشگران ما برای آموزش آرایشگری به کشورهای همسایه نروند.

امامی خاطرنشان کرد: سنت های ایرانی را باید در آرایشگاه‌ها لحاظ کرد.

وی عنوان کرد: باید در بخش آرایش هم روی فرهنگ عمومی جامعه و هم اینکه بر آرایشگاه‌ها، اصناف و صنایع فرهنگی و طراحان کار کنیم.

امامی افزود: طراحان اگر مثلا به مصرف کنندگان ایرانی بگویند این لباس به شما نمی آید اثرگذارتر از فرهنگ سازی حاکمیت است، لذا اصناف را جدی بگیرید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به برگزاری جایزه فتوت در روز ۳۱ تیرماه سال آینده گفت: بخش استانی آن را برگزار کنید و رسته های صنفی فعال و کاسبان را در آن مطرح کنیم زیرا اصناف بهترین مروجان فرهنگ ایرانی اسلامی می توانند باشند.

گسترش پوشش اقوام سنت‌ها در مد و لباس

وی ادامه داد: نزدیک شدن لباس عروس به پوشش اقوام و سنت ها اما به‌روز و با حفظ هویت را باید جدی بگیریم و ایمان دارم که اگر تنوع فرهنگی و زیست‌بوم مناطق مختلف ازجمله کرمان دیده شود و دنیا آن را ببیند، خودمان بیشتر به آن افتخار می کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: امسال لباس اقوام و بخش سنت‌ها در جشنواره مد و لباس قوی است لذا فعالان مد و لباس در آن حتما شرکت کنند.

امامی ابراز داشت: مصوبه مجلس و دستورالعمل هیات وزیران در حوزه مد و لباس بسیار واضح و شفاف است و  یکی از دلایل اینکه کارگروه نتوانسته به اهداف خود برسد این بوده که قرار نبوده شاخص های زیست عفیفانه را در کشور ارتقا دهد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اگر مساله لباس اقوام، تنوع و مساله کسب و کارهای این حوزه، تکریم و ترغیب آموزش هنرمندان مد و لباس موجب ارتقای فرهنگ ایرانی نشود ما را به هدف خود نرسانده است.

وی عنوان کرد: حتی شاخص های میانی هم پیگیری نشده و فقط فعالیت در حوزه آموزش، نمایش و حمایت های محدود مجوزسازی و مجوزدهی ادارات را داشتیم اما دستورالعمل های آن سلیقه ای است و مصوبه کارگروه مد و لباس را ندارد.

امامی افزود: شورای فرهنگ عمومی علاوه بر حوزه های عفاف، حجاب و لباس در حوزه هایی که متولی سازمانی آنچنانی ندارند ازجمله آموزش، زبان دوم، تغییرات هویتی، بازی و اسباب بازی نیز ورود کرده و فعالیت ما فقط محدود به حجاب نیست.

وی تاکید کرد: تمامی عملیات ما از طریق معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش می رود، لذا این کارگروه در دولت سیزدهم به صورت فعال‌تر راه اندازی شد و اکنون وزرای صمت و آموزش و پرورش به صورت جدی در جلسات ما حضور می یابند و در این حوزه توافقات خوبی داشتیم که می تواند مشکلات لباس کشور را رفع کند.

به گزارش فت فتو مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این نشست گفت: این استان دارای پنج موسسه مد و لباس است که چهار مورد آنها در کرمان و یک مورد در سیرجان قرار دارد. 

محمدرضا علیزاده با بیان اینکه همچنین یک خانه مد و لباس در کرمان داریم افزود: استان کرمان هرسال یک رویداد در این حوزه برگزار می‌کند.




دبیر شورای فرهنگ عمومی: راهبرد ترویج گفتمان حجاب تغییر می‌کند

منبع: ایرنـا
? دبیر شورای فرهنگ عمومی: راهبرد ترویج گفتمان حجاب تغییر می‌کند