دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور: راه کتاب خوان کردن کودکان مدرسه است | خبر کرمان

کرمان- نذیر کرمان- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: راه کتاب خوان کردن بچه‌ها مدرسه است و ما راهی به جز آن نداریم. به گزارش نذیر کرمان، مهدی رمضانی روز دوشنبه در سفر به بردسیر استان کرمان در جمع کارکنان کتابخانه‌های این شهرستان افزود: در همین راستا سندی در شورای عالی فرهنگ عمومی کشور تصویب […]



کرمان- نذیر کرمان- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: راه کتاب خوان کردن بچه‌ها مدرسه است و ما راهی به جز آن نداریم.

به گزارش نذیر کرمان، مهدی رمضانی روز دوشنبه در سفر به بردسیر استان کرمان در جمع کارکنان کتابخانه‌های این شهرستان افزود: در همین راستا سندی در شورای عالی فرهنگ عمومی کشور تصویب و تکالیف همه دستگاه‌ها در آن مشخص شده است.

وی گفت: یک بند مهم این سند اجرای زنگ کتابخوانی در مدارس است، رسالت این برنامه ارجاع دانش‌آموز به مطالعه غیر درسی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آمارها نشان می دهد دانش آموز وقتی از ساختار خانواده خارج شده و وارد ساختار آموزشی می‌شود، کتاب نخوان‌تر می‌شود.

وی درباره بازدیدهای استانی خود گفت: اعتقاد دارم برای پویایی شبکه کتابخانه‌های کشور باید حساسیت‌ها را به آن جلب کرد که بخشی از این حساسیت با حضور در شهرها و نقاط مختلف کشور حاصل می‌شود.

رمضانی گفت: کرمان اولین استان مورد بازدید نبوده و قبلا به استانهای اصفهان، مرکزی و مازندران سفر کردم. پس از استان کرمان به استان سیستان و بلوچستان می‌روم.

وی ادامه داد: بر خلاف تصور، کتابخانه فقط امانت کتاب و سالن مطالعه نیست، بلکه جزو معدود اماکنی است که جمعیت جوان هر منطقه ای در آن گرد هم می آیند.

وی گفت: سند ملی خواندن در شورای عالی فرهنگ عمومی کشور تصویب شده که سند غیرقابل انجامی نیست و همه دستگاه‌ها تکلیفشان در آن مشخص شده و یک بند مهم آن زنگ کتابخوانی در مدارس و ارجاع دانش آموز به مطالعه غیر درسی است.

رمضانی درباره فضای مجازی و کتاب الکترونیک اظهارداشت: دور نشر در دنیا هنوز بر کتاب مکتوب استوار است و هنوز ۸۰ درصد بازار نشر دنیا را کتاب مکتوب و چاپی تشکیل می دهد و در ایران نیز رقمی بیش از این است.

وی گفت: روند ارجاع دادن به کتاب را باید اصلاح کرد. این امر در دولت قبل پیگیری شده و در دولت فعلی هم موافقت نامه ای بین وزارتخانه های ارشاد و آموزش و پرورش برای زنگ کتاب خواندن امضا شده و در شهرستان بردسیر نیز می توان این طرح را شروع کرد که در حال حاضر استان یزد به صورت پایلوت اجرای این طرح را شروع کرده است.

وی ادامه داد: در زنگ کتابخوانی مهم نرم‌افزار است و فضا و سخت افزار باید ابزاری برای پیشبرد نرم‌افزار شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: البته در سخت‌افزار هم ما وظایفمان را انجام می‌دهیم و میز و صندلی های فرسوده و کهنه را تعویض و به غنی سازی کتابها و کتابخانه ها کمک خواهیم کرد.

فضای فیزیکی کتابخانه مرکزی توسعه دوبرابری داشته است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان نیز در این سفر بیان کرد: شهرستان بردسیر دارای چهار کتابخانه است و کتابخانه شهید صدر کتابخانه مرکزی آن است.

احمد وفایی خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر فضای فیزیکی کتابخانه مرکزی توسعه دوبرابری داشته و همچنین اداره کتابخانه‌های شهرستان نیز بازسازی و بهسازی شده است.

وی افزود: بیش از ۸۰ هزار جلد کتاب در این کتابخانه‌ها وجود دارد، در یک سال گذشته حدود ۴۰ هزار جلد کتاب به امانت گرفته شده است که با توجه به جمعیت، رقم خوبی است.

وضعیت معیشتی کارکنان کتابخانه‌ها پیگیری شود

رییس اداره کتابخانه‌های شهرستان بردسیر نیز در این سفر از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواست درباره وضعیت معیشتی و حقوق کارکنان کتابخانه‌ها پیگیری و رسیدگی کند.

علی جاوید افزود: بسیاری از نیروهای کتابخانه به دلیل حقوق کم استعفا می‌دهند و نهاد کتابخانه‌ها همواره با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

وی با گلایه مندی از شهرداری های شهرستان بیان کرد: شهرداری ها با ما همکاری نمی‌کنند. آنها مطابق قانون موظف به پرداخت نیم درصد درآمد خود به کتابخانه ها هستند ولی متاسفانه شهرداری امسال فقط ۲۰ میلیون تومان به حساب کتابخانه ها واریز کرده که این رقم قادر به برگزاری یک رویداد فرهنگی هم نیست.

ظرفیت‌های مدیریتی شهرستان بردسیر استفاده شود

نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن برشمردن ویژگیهای فرهنگی و تاریخی شهرستان بردسیر گفت: بردسیر نخبگان و فرهیختگان زیادی در طول تاریخ داشته و یک شهر با قدمت چندین هزار ساله است.

محمد معتمدی زاده افزود: امروزه خوشبختانه بردسیر از موهبت حضور شرکت‌های صنعتی برخوردار است. لذا با رایزنی با صنایع موجود از جمله شرکت گهرزمین در جهت تقویت نهاد کتابخانه ها و اشاعه امر کتابخوانی بهره خواهیم گرفت.

وی از دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور خواست از ظرفیت‌های مدیریتی شهرستان بردسیر استفاده شود و در ادامه گفت: با توجه به اینکه حقوق کارکنان کتابخانه‌ها بسیار پایین است مجلس و دولت باید از آنها حمایت کنند.

معتمدی زاده با اشاره به اینکه مطابق قانون شهرداری‌ها باید نیم درصد درآمد خود را به کتابخانه‌ها اختصاص دهند، قول مساعد داد پرداخت شهرداری‌های شهرستان بردسیر به نهاد کتابخانه‌ها را با جدیت پیگیری کند.

بردسیر در فاصله ۵۵ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور: راه کتاب خوان کردن کودکان مدرسه است

منبع: نذیر کرمان
? دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور: راه کتاب خوان کردن کودکان مدرسه است