دامداران نسبت به بروز اسیدوز هوشیار باشید

سرپرست شبکه دامپزشکی گنبکی گفت: دامداران گنبکی نسبت به بروز اسیدوز در دام ها بر اثر مصرف ضایعات خرما هوشیار باشند. به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ مهرنوش ملکوتی گفت:با توجه به نزدیکی آغاز برداشت محصول خرما و افزایش مصرف ضایعات خرما به‌عنوان خوراک دام، دامداران در این فصل مراقب افزایش بیماری اسیدوز باشند.   وی […]



سرپرست شبکه دامپزشکی گنبکی گفت: دامداران گنبکی نسبت به بروز اسیدوز در دام ها بر اثر مصرف ضایعات خرما هوشیار باشند.

به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ مهرنوش ملکوتی گفت:با توجه به نزدیکی آغاز برداشت محصول خرما و افزایش مصرف ضایعات خرما به‌عنوان خوراک دام، دامداران در این فصل مراقب افزایش بیماری اسیدوز باشند. 

 وی افزود: اسیدوز، یک بیماری متابولیک دام است که با مصرف مواد قندی، از قبیل: خرما، گندم، جو، سورگوم، انگور و غیره رخ می‌دهد و موجب تولید مواد اسیدی از قبیل اسید لاکتیک در شکمبه می‌شود.
 
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان گنبکی اضافه کرد: علائم بیماری اسیدوز عبارتند از: بی‌اشتهایی شدید، افسردگی و بی‌حالی، افزایش ضربان قلب و ضعف عمومی بدن، درد در بخش شکمی است که در این حالت دام از شدت درد به شکم خود لگد می‌زند. وجود اسهال همراه با موکوس از علائم شایع بیماری اسیدوز در دام است.
 
وی بیان کرد: برای پیشگیری از ابتلای دام به بیماری اسیدوز باید تغذیه دام با دانه‌های غلات در بازه‌های زمانی تعیین شده باشد و تغذیه دام باید در مقادیر کم باشد؛ یعنی در روزهای اول از مقادیر بسیار کم شروع کرده و پس از چند روز تدریجی افزایش داده و به میزان مورد نظر برسانند.

انتهای خبر/ س


دامداران نسبت به بروز اسیدوز هوشیار باشید

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? دامداران نسبت به بروز اسیدوز هوشیار باشید