داستان های بومی کرمان برای این شهر و کشور تولید قدرت می کند

کرمان- نویسنده جوان کرمانی گفت: پرداختن به داستان های بومی علاوه بر اینکه می تواند برای مخاطبان کرمانی و غیرکرمانی شیرین و جذاب باشد، برای شهر و کشور هم تولید قدرت خواهد کرد. نذیر کرمان- گروه استان‌ها؛ زهرا یعقوبی، متولد سال ۱۳۷۰ و اهل کرمان، کارشناسی ارشد فقه و حقوق است که طبق گفته خودش؛ […]


کرمان- نویسنده جوان کرمانی گفت: پرداختن به داستان های بومی علاوه بر اینکه می تواند برای مخاطبان کرمانی و غیرکرمانی شیرین و جذاب باشد، برای شهر و کشور هم تولید قدرت خواهد کرد.

نذیر کرمان- گروه استان‌ها؛ زهرا یعقوبی، متولد سال ۱۳۷۰ و اهل کرمان، کارشناسی ارشد فقه و حقوق است که طبق گفته خودش؛ حدود دوسال توفیق شده تا در حوزه علمیه درس بخواند و تجربه زیبای طلبگی را داشته باشد.

وی از بچگی عاشق نوشتن بوده و اولین باری که قلم به دست گرفته را هنوز به یاد دارد، قبل از اینکه مدرسه برود و خواندن و نوشتن یاد بگیرد، کتاب‌های خواهرش را جلویش می‌گذاشته و از روی متن کتاب به صورت تقلیدی می نوشته است.

یعقوبی در گفتگو با نذیر کرمان، اظهار کرد: اولین متنی که نوشتم از روی درس خانواده آقای هاشمی بود که هنوز آن صفحه و لذت کپی برداری از نوشته در خاطرم هست.

این نویسنده جوان کرمانی بیان کرد: تا زمان دبیرستان برای خودم داستان و متون شاعرانه و احساسی می‌نوشتم، اما با وارد شدن به دانشگاه در رشته فقه و حقوق، از کتاب و قلم کمی فاصله گرفتم.

وی گفت: بعد از اینکه متوجه شدم در رشته دکترای دانشگاه رضوی مشهد قبول نشدم با توصیه یکی از دوستان وارد حوزه علمیه شدم و فضای صمیمانه حوزه علمیه باعث شد دوباره به کتاب و قلم سر بزنم.

آغاز فصل جدید زندگی ام را مدیون حوزه هستم

یعقوبی یادآور شد: اساتید حوزه وقتی دست نوشته‌های من را دیدند، به شدت بنده را تشویق کردند تا وارد عرصه نویسندگی بشوم، از آن زمان فصل جدیدی از زندگی ام آغاز شد که آن را بسیار مدیون حوزه هستم.

این نویسنده کرمانی اظهار کرد: مدتی بدنبال کلاس‌های نویسندگی بودم که با شروع کرونا، برگزاری بسیاری از کلاس‌ها به صورت مجازی شد، اما در واقع کرونا این فرصت را به من داد که بتوانم از کلاس‌های نویسندگی استفاده کنم.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ با حوزه هنری انقلاب اسلامی کرمان آشنا شدم و از آن زمان فعالیتم در حوزه نویسندگی جدی تر شد.

یعقوبی سپس با اشاره به اینکه در فضای مجازی دو رمان نوشته‌ام، بیان کرد: یک رمان درباره دختری که وارد فرقه‌های عرفانی منحرف می‌شود و رمان دوم درباره دختر خواننده غربی است که با اسلام آشنا می‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه علاقه ام به سمت داستان کوتاه است اما امیدوارم این رمان‌ها نیز پس از بازنویسی، فرصت چاپ شدن پیدا کنند.

این نویسنده جوان کرمانی یادآور شد: در سال گذشته، در جشنواره داستان حماسی یک اثر نوجوان در قالب داستان کوتاه ارسال کرده بودم به نام آقا اجازه حاضر، که توانست به دور دوم راه پیدا کند.

یعقوبی بیان کرد: در جشنواره ادبی یوسف نیز به لطف خدا رتبه سوم استانی را با داستان دخیل به دست آوردم که جز ۵۰ اثری بود که در کتاب یوسف به چاپ رسید.

وی ادامه داد: موضوع داستان دخیل، پیرامون لحظاتی از زندگی شهید حسین بادپا است.

هنوز اختتامیه جشنواره سال گذشته یوسف در کرمان برگزار نشده است

یعقوبی یادآور شد: هنوز اختتامیه جشنواره یوسف در کرمان برگزار نشده و جایزه‌ای بابت آثار برگزیده دریافت نکرده‌ایم، اما امیدواریم این امر بزودی محقق شود.

وی تاکید کرد: یک داستان کودک و یک داستان نوجوان هم برای بچه‌های غزه نوشته‌ام با عنوان قائم موشک، که اخیراً هر دو به چاپ رسیده‌اند.

این بانوی جوان کرمانی اظهار کرد: در ماجرای دردناک حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، بنده جز نویسندگان حلقه قلمه بودم که به لطف خداوند توانستیم روایتی فوری از شهدا، بازماندگان شهدا و حادثه را در کانال راوینا (روایت مردم کرمان) منتشر کنیم.

photo_2024-07-20_17-35-20.jpg

یعقوبی از همکاری خود با سایت رادیو میقات نیز خبرداد و گفت: همکاری من در این سایت، در راستای نوشتن داستان‌های صوتی است.

وی گفت: یکی از علاقه‌های بنده در کنار داستان، کار کردن در حوزه انیمیشن است و به همین دلیل در حال حاضر با یک شرکت انیمیشن سازی همکاری می‌کنم.

یعقوبی افزود: با توجه به جایگاهی که انیمیشن در تربیت کودک و نوجوان نسل ما دارد، امیدوارم شاهد تولید انیمیشن‌های اصیل ایرانی باشیم که در کل دنیا معرف فرهنگ و داشته‌های ما باشند.

این نویسنده کرمانی در رابطه با اهمیت جشنواره‌هایی مانند یوسف در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، تصریح کرد: اعتقاد من بر این است که کتاب‌ها و داستان‌هایی که برای تولیدشان بسیار زحمت کشیده شده است بایستی به طریقی به دست مخاطب اصلی که مردم هستند، برسد.

وی تاکید کرد: در این صورت در ترویج فرهنگ کتابخوانی بسیار اثرگذار خواهد بود اما اینکه اثری جایزه بگیرد، چاپ شود و صرفاً در اختیار عده محدودی قرار بگیرد فایده چندانی ندارد.

بسیاری از مردم از قصه‌ها و قهرمانان خود بی اطلاع هستند

یعقوبی با تاکید بر اینکه قصه خیلی از این داستان‌ها در دل مردم اتفاق افتاده است، گفت: اما وقتی نگاه می‌کنیم بسیاری از مردم از این قصه‌ها بی اطلاع هستند.

برگزیده جشنواره یوسف خاطرنشان کرد: در دل این داستان‌ها، روایت‌هایی هست که ناخواسته جهاد تبیین را هم دربر می‌گیرد و اگر این اتفاق محقق شود، قطعاً امر رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر جهاد تبیین را هم انجام داده‌ایم.

photo_2024-07-20_17-36-43.jpg

وی گفت: در دل این داستان‌ها، قهرمان‌هایی هست که نیاز جامعه نوجوان و جوان کشور ما را تأمین می‌کند اما متأسفانه جوانان ما، حتی قشر فرهنگی و تحصیل کرده از این آثار و قهرمان‌ها بی اطلاع اند.

این نویسنده جوان گفت: متأسفانه جوانان ما اکنون سراغ الگوهای غربی می‌روند که هیچ تناسبی با روحیه ایرانی ما ندارند.

یعقوبی در پاسخ به این سوال که در فضای کنونی جامعه چگونه می‌توان افراد را به سمت کتابخوانی سوق داد؟ بیان کرد: قطعاً راه‌های زیادی وجود دارد، از مدارس گرفته تا ادارات دولتی، کسبه و….

باید دسترسی مخاطب به کتاب راحت شود

وی افزود: نکته مشترک بین همه اینها فرصت فضای مجازی است و بایستی ساز و کاری طراحی شود تا دسترسی مخاطب به کتاب راحت شود.

یعقوبی با تاکید بر اینکه قیمت کتاب‌ها در حال افزایش است، تصریح کرد: چنانچه نهادهای مرتبط، بسته‌های فرهنگی برای هر خانواده تهیه کنند، کمک بسیار زیادی به توسعه کتابخوانی خواهد کرد.

وی یادآور شد: علاوه بر آن، تشکیل جلسات حضوری در مساجد و مکان‌هایی که این امکان وجود داشته باشد، ارتباط با افراد کتاب خوان و معرفی کتاب‌های مفید در حلقه‌های کتابخوانی نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

این نویسنده کرمانی درخصوص اینکه نسل جدید تا چه حد به محتوای فرهنگی_ مذهبی و شناخت آثار هنرمندان بومی نیاز دارد؟ نیز گفت: این نیاز آنقدر زیاد است که هرچقدر در این زمینه کار شود باز هم کم است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر فیلم‌ها و سریال‌های کره‌ای به قدری در نسل نوجوان ما جذابیت ایجاد کرده است که رفتن به کره و خوردن غذای کره‌ای بخشی از رؤیای آنها را تشکیل می‌دهد.

نوجوان کشور ما برای خودش رویایی متصور نیست

یعقوبی تاکید کرد: نوجوان ما اینجا برای خودش رویایی نمی بیند، چون یاد نگرفته که می‌تواند در کشور خودش رؤیا داشته باشد و حتی برای بقیه هم رؤیا بسازد، اما امیدوارم برای این موضوع فکر جدی بشود.

وی در رابطه با انتظار از مسئولین فرهنگی کشور و استان کرمان نیز گفت: در تهران، باغ کتاب با انواع امکانات فرهنگی، هر قشری را به سوی خود جذب می‌کند اما کرمان از نظر محصولات فرهنگی بویژه کتاب در وضعیت خوبی قرار ندارد.

این نویسنده جوان کرمانی بیان کرد: بسیاری از کتاب‌هایی که مورد نیاز است و باید در کتابخانه شخصی من وجود داشته باشد، در کرمان پیدا نمی‌شود.

یعقوبی با اشاره به اینکه برای سنین کودک و نوجوان می‌توان از طریق مدارس بن کتاب اعطا کرد، افزود: با توجه به قیمت بالای کتاب‌ها، ما باید انتخاب کنیم که مثلاً در خانواده سه نفره، برای فرزندمان کتاب بگیریم یا خودم یا همسرم؟

وی سپس در رابطه با تالیفات آینده خود گفت: سعی دارم بزودی در زمینه نوجوان و دغدغه‌های این قشر بیشتر بنویسم.

یعقوبی در مورد اینکه نیاز استان کرمان به چه آثار و فعالیت‌هایی بیشتر است؟ تصریح کرد: اگر هر استانی بتواند دغدغه‌ها و منابع خودش را ببیند و نویسنده های هر استان به تولید داستان‌های بومی پرداخته و به سایر استان‌ها نیز بشناسانند، در پیشرفت شهر و کشور ما اثر زیادی خواهد گذاشت.

این نویسنده جوان بیان کرد: بنظرم باید به داستان‌های کرمانی با هدف شناساندن لهجه کرمان، آداب و رسوم، سنت‌ها، عقاید، افسانه‌ها، منابع، قهرمانان ملی، محصولات و صنایع دستی و… پرداخته شود.

یعقوبی در پایان گفت: داستان‌های بومی علاوه بر اینکه می‌تواند برای مخاطبان کرمانی و غیرکرمانی شیرین و جذاب باشد، برای شهر و کشور تولید قدرت هم خواهد کرد.

کد خبر ۶۱۷۶۲۹۴


داستان های بومی کرمان برای این شهر و کشور تولید قدرت می کند

منبع: مــهر
? داستان های بومی کرمان برای این شهر و کشور تولید قدرت می کند