خنک ترین جاهای دیدنی مازندران در تابستان

به گزارش نذیر کرمان از مازندران ، مکان های خنک شمال در تابستان یکی از بهترین نقاط ایران برای گذراندن تعطیلات تابستانی است. استان‌های شمالی کشور بدلیل موقعیت جغرافیایی منحصربفرد و شرایط اقلیمی خاص نه تنها برای گردشگران داخلی، بلکه برای شهروندان کشورهای همسایه نیز به یکی از مقاصد محبوب سفر تبدیل شده است. طبیعت […]


به گزارش نذیر کرمان از مازندران ، مکان های خنک شمال در تابستان یکی از بهترین نقاط ایران برای گذراندن تعطیلات تابستانی است. استان‌های شمالی کشور بدلیل موقعیت جغرافیایی منحصربفرد و شرایط اقلیمی خاص نه تنها برای گردشگران داخلی، بلکه برای شهروندان کشورهای همسایه نیز به یکی از مقاصد محبوب سفر تبدیل شده است. طبیعت سرسبز و خیره‌کننده‌‌ی شمال ایران و نوار ساحلی طولانی این خطّه بر کرانه‌های دریای خزر، یکی از زیباترین و بکرترین اقلیم‌ها را در منطقه‌ی گرم و بیابانی خاورمیانه پدید آورده است. بنابراین قابل پیش‌بینی است که گردشگران بسیاری این منطقه را برای سفرهای تابستانی خود انتخاب کنند تا علاوه بر لذت بردن از طبیعت و آرامش شهرها و روستاهای این مناطق، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با سفرهای خارجی داشته باشند.

روستای فیل ‌بند: بخش بند پِی، شهرستان بابل، استان مازندران

فیل‌بند یکی از زیباترین روستاهای ایران است که بعنوان بام شرقی مازندران شناخته می‌شود. این روستای سرسبز در شرق رود هراز واقع شده و بهترین مسیر دسترسی به آن از جاده‌ی هراز است. قرار گرفتن در ارتفاع حدود سه هزار متری، باعث شده تا فیل‌بند روستایی برفراز ابرها باشد. زمستان های بسیار سرد این منطقه باعث می‌شود تا روستا در این فصل خالی از سکنه باشد.

هوای این روستا در نیمه‌ی اول سال و بویژه تابستان ، بسیار دلپذیر است. ابر و مه صبحگاهی که در این منطقه تشکیل می‌شود یکی از زیباترین چشم اندازهای فیل‌بند در فصل تابستان است. از جمله نقاط دیدنی این روستای مرتفع می‌توان به تپه فیل‌بند، آبشارهای زیبا و سنگ‌چال اشاره کرد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی دلنشین و دنجی برای مسافران این روستا ساخته شده است که با اقامت در آن‌ها می‌توان از چشم‌انداز وسیع و مرتفعی که به طبیعت زیبای مناطق پایین دست اِشراف دارد؛ لذت و آرامش فوق‌العاده‌ای تجربه کرد.

آلاشت: شهرستان سواد کوه، استان مازندران

با ارتفاع حدود دو هزار متر از سطح دریا، آسمان آبی پاک و خیره‌کننده و سکونتگاه عقاب‌ها؛ می‌توان بسادگی دلیل نامیده شدن این شهر زیبا با عنوان آلاشت(آشیانه‌ی عقاب) را متوجه شد. شهر آلاشت در سالهای پایانی دهه‌ی ۱۳۴۰ شمسی با عنوان محله‌ی قدیمی آلاشت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در سال ۱۳۵۲ به شهر تبدیل شد. معماری خاص و زیبای این شهر که از بناهای خشتی زیبا با سقف‌های شیب‌دار و کوچه‌های سنگ‌فرش شده شکل گرفته است؛ یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر است. طبیعت بکر و سرسبز و دسترسی آسان از طریق جاده‌ی فیروزکوه؛ آلاشت را به یکی از بهترین مکان های خنک شمال در تابستان تبدیل کرده است.

هوای دلپذیر کوهپایه‌های البرز، رودخانه‌های پر آب و خروشان، چشمه‌های جوشان و آبشارها؛ تابستان آلاشت را خیال‌انگیز و بی‌نظیر می‌کند. رصدخانه‌ی مشهور آلاشت، جمعیت کثیری از دوستداران نجوم را به این شهر می‌کشاند. تنوع گونه‌های جانوری آلاشت نیز برای دوستداران طبیعت بسیار خوشایند است. اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، سوییت‌ها و ویلاها و کمپ‌های جنگلی مهم‌ترین مکان‌ها برای اسکان در این شهر زیبا است.

مکان های خنک شمال در تابستان

مازیچال: شهرستان کلار دشت، استان مازندران

اگر قصد سفری متفاوت و دور شدن از تمامی امکانات زندگی شهری و تکنولوژی را دارید؛ از بهشت مازیچال دیدن کنید. ییلاق مازیچال از توابع شهرستان کلاردشت است که در ارتفاع حدود سه هزار متری از سطح دریا قرار دارد. در مازیچال خبری از آب لوله‌کشی، برق، گاز، آنتن دهی تلفن و حتی جاده‌های آسفالت نیست. تنها کلبه‌های ساده و ابتدایی در این منطقه وجود دارد که محل اقامت گله‌داران است. با تمام این اوصاف، طبیعت بکر و ناب مازیچال هر گردشگری را شیفته‌ی خود می‌کند.

مناظر چشم‌نواز این منطقه در فصول بهار و پاییز وصف ناشدنی است و خنکا و سرمای تابستانی آن، بسیار نشاط بخش. مازیچال، روستایی در دل ابرها است که بسیاری از دوستداران طبیعت، بهترین خاطرات خود را مربوط به کمپ‌ها و اقامت‌های تابستانه در مازیچال می‌دانند.

مکان های خنک شمال در تابستان

روستای جواهر ده: بخش سخت سر، شهرستان رامسر، استان مازندران

جواهر ده یکی از زیباترین و پر مخاطب ‌ترین ییلاقات کشور است. این روستای زیبا در جنوب غربی شهرستان رامسر و بر مرز استان‌های مازندران و گیلان واقع است و به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی فراوان، گردشگران بسیاری را بسوی این منطقه می‌کشاند. عبور رودخانه‌ی صفا رود از این روستا در کنار دریاچه‌ی قو، آبشارهای زیبا و خیره‌کننده‌ مانند جواهر ده و صفا رود و نیز چشمه‌های پر آب از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این روستا بحساب می‌آیند. به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات دو هزار متری البرز، جواهر ده پوشش جنگلی متراکمی ندارد اما از چشم‌اندازهای بکر و گسترده‌ی دشت‌های پوشیده از گل‌های وحشی و گونه‌های گیاهی مختلف بهره می‌برد.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جواهرده بدلیل مراسم آیینی مختلف مانند کشتی گیله مردی و جشن تیرگان و نیز ساخت صنایع دستی چوبی و فلزی؛ یکی از مهم‌ترین قطب‌های جذب توریست فرهنگی و آیینی در میان ییلاقات کشور است. امکانات مناسب رفاهی و خدماتی مانند رستوران‌ها، مراکز خرید و اقامت‌گاه‌ها و کمپ‌های جنگلی؛ جواهر ده را به یکی از اصلی‌ترین مکان های خنک شمال در تابستان برای گردشگران تبدیل کرده است.

روستای جواهر ده

شهرستان سواد کوه؛ استان مازندران

شهرستان سوادکوه یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور است که با وجود دسترسی نداشتن به ساحل دریا؛ بدلیل جاذبه‌های گردشگری مختلف توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. این شهرستان متشکل از سه شهر پل سفید، آلاشت و زیرآب به مرکزیت پل سفید است. بدلیل دسترسی آسان از مسیر جاده‌ی فیروزکوه، گروه‌های طبیعت‌گردی فراوانی از کلان‌شهر تهران عازم سواد کوه می‌شوند. طبیعت بکر و زیبا که گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را شامل می‌شود، مهم‌ترین عامل شهرت و محبوبیت این منطقه است. دریاچه‌ی شورمست، دریاچه‌ی لفور، غارهای طبیعی شگفت انگیز، پارک جنگلی جوارم و آبشار شور آب از مهم‌ترین و زیباترین مناطق طبیعی سواد کوه هستند.

یکی از مشهورترین نقاط دیدنی سواد کوه، پل باشکوه و زیبای  ورسک است. همچنین مسافرخانه‌ها، اقامت‌گاه‌ها و سوییت‌های مختلفی برای اقامت در سواد کوه فراهم است. کمپ‌های جنگلی و اقامت در طبیعت بکر این منطقه از دلایل اصلی انتخاب سواد کوه بعنوان یکی از بهترین مکان های خنک شمال در تابستان است.

سوادکوه

روستای فشکور، آلپ ایران زمین

فشکور که به آلپ ایران زمین شهرت دارد، روستایی در ارتفاعات البرز با آب‌وهوای سرد و کوهستانی است. اینجا آنقدر سرد است که پیشنهاد می‌کنم در هیچ فصلی به غیر از تابستان سفر نکنید، چرا که سرمای هوا و یخبندان شما را اذیت خواهد کرد. دقت کرده‌اید در کارتون‌های دوران کودکی مناظری تپه‌ای و سرسبز دیده می‌شد و از دودکش خانه‌ها دود بخاری‌های هیزمی بیرون می‌آمد؟ روستای فشکور نیز به همین شکل است و خاطرات دوران کودکی را برایمان تداعی می‌کند. اگر گرمای تابستان طاقت‌تان را از بین برده، روستای فشکور مقصد مناسبی برای فرار خواهد بود. این روستا در بیشتر روزهای سال غرق در مه است و سوژه‌ای جذاب برای عکاسی ایجاد می‌کند. سوژه‌ای مملو از دشت‌های پر از گل که همگی در مه غرق‌ شده‌اند. به دلیل سرمای هوا اینجا در زمستان خالی از سکنه است و حتی در شب‌های تابستان باید از بخاری هیزمی برای گرم کردن خانه‌ها استفاده کرد. با ورود به روستای فشکور، صدای آرامش بخش آبشاری که از دامنه کوه می‌ریزد، به استقبال شما می‌آید. غبار خنک از آبشار، آرامشی با طراوت از گرمای سوزان تابستان فراهم می‌کند. این دهکده توسط جنگل‌های سرسبز احاطه شده و طیف متنوعی از گیاهان و جانوران را در خود جای داده است. می‌توانید در جنگل‌ها قدم بزنید و در زیبایی‌های طبیعی منطقه غرق شوید. پروانه‌های رنگارنگ و پرواز پرندگان به جذابیت محیط اطراف می‌افزایند. لازم است بدانید ارتفاع این روستا به ۲۰۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد.

روستای فشکور مازندران، طبیعتی که نباید از دست بدهید! (+عکس)

 آبشار آب پری، آبشاری دلربا در جاده‌ای پیچ‌درپیچ

شاید آبشار آب پری را به تنهایی نتوان یک مقصد برای سفر درنظر گرفت، اما جاده رسیدن به آن مناظری بسیار زیبا دارد که تماشای آن‌ها در تابستان می‌تواند لذت‌بخش باشد. این مسیر پر از درختان بلند سربه‌فلک‌کشیده است که باعث شدند آب‎وهوای اینجا بسیار خنک و مطبوع باشد، پس شما اکسیژن خالص را تنفس خواهید کرد. این آبشار در ۱۳ کیلومتری رویان و ۵ کیلومتری شهر نور در کنار جاده قرار گرفته، جاده‌ای که پر از کافه‌ها، رستوران‌ها و مناظر سرسبز و زیبا است. این جاده‌ی پیچ‌درپیچ در دل کوهستان قرار دارد و حسی سرزنده به روحتان می‌بخشد. هوای این منطقه معمولا ۱۰ درجه از شهرهای اطراف خود خنک‌تر است، به همین دلیل مقصدی مناسب برای زدن به دل جاده در تابستان به‌شمار می‌رود. تفریحاتی که در این منطقه می‌توانید تجربه کنید شامل خوردن غذای محلی روی هیزم، نوش جان کردن آش‌های محلی و نوشیدن یک چای آتشی دبش است.

آدرس آبشار آب پری: استان مازندران، ۵ کیلومتری شهر نور، ۱۳ کیلومتری رویان

آبشار آب پری کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید ...

دودانگه و چهاردانگه، همسایگی زیبا از چندین روستا

منطقه دودانگه و چهاردانگه مقصدی خیره‌کننده در استان مازندران هستند. این مناطق توسط جنگل‌های سرسبز، رشته‌کوه‌های عظیم و رودخانه‌های پرآب احاطه شده‌اند که تجربه سفری فراموش‌نشدنی را برای شما رقم می‌زنند. اگر به دنبال تجربه‌ای پرماجرا هستید، مسیرهای پیاده‌روی در این منطقه فرصتی بی‌نظیر برای کشف زیبایی‌های طبیعی خیره‌کننده را فراهم می‌کنند. دشت‌های وسیع و سبز، چشم‌اندازی از دوردست‌ها جلوی چشمانتان نمایان می‌کنند؛ مناظری که تا چشم کار می‌کند سبز است. این منطقه در ۶۰ کیلومتری ساری قرار دارد و یکی دیدنی‌ترین جاذبه‌های شمال به شمار می‌رود.

آدرس دودانگه و چهاردانگه: استان مازندران، ۶۰ کیلومتری جنوب شهر ساری

مناطق دودانگه و چهاردانگه ساری | خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام 

 


خنک ترین جاهای دیدنی مازندران در تابستان

منبع: بــرنا
? خنک ترین جاهای دیدنی مازندران در تابستان