خطر کمپین‌های فضای مجازی برای عرضه پسته | اخبار کرمان و شهرستان ها

نذیر کرمان/کرمان فرماندار رفسنجان گفت: معدود افرادی در فضای مجازی کمپین‌هایی با عنوان پسته را ارزان نمی‌فروشیم راه انداختند و اکثر مردم هم در گروه‌های مختلف این کمپین‌ها را می‌بینند و پسته را به بازار عرضه نمی‌کنند و این عدم عرضه، خطر جدی برای صنعت پسته است. حسین رضایی امروز ۱۴ مهرماه در نشست تخصصی […]



نذیر کرمان/کرمان فرماندار رفسنجان گفت: معدود افرادی در فضای مجازی کمپین‌هایی با عنوان پسته را ارزان نمی‌فروشیم راه انداختند و اکثر مردم هم در گروه‌های مختلف این کمپین‌ها را می‌بینند و پسته را به بازار عرضه نمی‌کنند و این عدم عرضه، خطر جدی برای صنعت پسته است.

حسین رضایی امروز ۱۴ مهرماه در نشست تخصصی صادرات پسته در رفسنجان اظهار کرد: طبق آمار انجمن پسته ایران از ابتدای مهر تا پایان مرداد ماه معادل  ۱۴۸ هزار تن پسته خشک در پوست به مصرف رسیده که از این میزان ۲۳ هزار تن پسته در داخل ایران مصرف و ۱۲۵ هزار تن آن صادر شده و طبق برآوردها باید ۲۰ هزار تن پسته داشته باشیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد که خرده مالکان به دلیل هزینه‌ها، در همان ۶ ماه ابتدای سال پسته خود را می‌فروشند و این میزان مانده پسته انبارها، در اختیار کسانی است که به پول آن نیاز ندارند و آن را عرضه نمی‌کنند.

رضایی بیان کرد: پیش بینی انجمن پسته ایران برای محصول سال جاری  ۱۹۰ هزار تن بوده که در آبان ماه مجدد این آمار به‌روزرسانی شده و میزان تولید پسته اعلام خواهد شد.

وی گفت: امسال نسبت به سال قبل میزان کال‌چینی افزایش پیدا کرده و در رفسنجان حدود ۵۰۰۰ هکتار کال‌چینی داشتیم که جزء آمار تولید مغز سبز به شمار می‌آید.

فرماندار رفسنجان افزود: کارشناسان جهاد کشاورزی رفسنجان در پایان تیر ماه امسال میانگین درصد پوکی محصول را ۲۰ درصد اعلام کردند که به دلیل گرمای هوا در مرداد ماه به نظر می‌رسد میزان پوکی افزایش یافته و حدود ۳۰ درصد خواهد بود.

رضایی گفت: در رابطه با صادرات هم آنچه مسلم است همه اجزای صادرات دست بخش خصوصی نیست. شاید با تشکیل ستاد عالی پسته در وزارت جهاد کشاورزی همه دست‌اندرکاران اعم از بانک مرکزی، سازمان حفظ نباتات، استاندارد، سازمان توسعه تجارت و … در یک مکان جمع شده و بتوانیم اهمیت پسته را نشان دهیم تا تصمیم درست بگیرند.

به گزارش نذیر کرمان، رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران هم در این نشست گفت: در حال حاضر بازار چین به چند دلیل بازار خوبی برای پسته ایران است از جمله دلایل می‌توان به مدت زمان کوتاه ارسال بار از ایران، قیمت پایین‌تر پسته ایران در مقایسه با آمریکا و تعرفه گمرکی کمتر (حدود ۵ درصد) نسبت به آمریکا که ( ۱۳ درصد ) اشاره کرد.

محمد صالحی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تفاوت قیمت پسته خندان با پسته آمریکایی زیاد باشد؛  سال قبل قیمت هر تن پسته خندان آمریکا حدود ۷۰۰۰ دلار بود و امسال احتمال می‌رود حدود ۸۲۰۰ دلار باشد.

صالحی عنوان کرد: سال قبل حجم صادرات پسته خندان به بازارهای اروپایی خیلی کم بود، فکر می‌کنم امسال تقاضا برای پسته خندان بیشتر باشد و قرار نباشد پسته‌ها را به مغز تبدیل کرده و به صورت مغز صادر کنیم و از این حالت که مغز پسته ایران، بازار ما را حفظ کند خارج خواهیم شد.

وی با اشاره به صادرات پسته توسط شرکت خودروسازی و عدم توان رقابت صادرکننده پسته با قیمتی که آنها(خودروساز) فروختند! اظهار کرد: ما در این رابطه جلسات متعددی گذاشتیم و  مذاکره کردیم و گفتیم اگر شما می‌خواهید به کسی و شرکتی مجوز ورود کالا در ازای صادرات کالا بدهید باید کالایی باشد که خودش ساخته، نه اینکه بیاید پسته‌ای که کشاورز بابت آن خون دل خورده را صادر کند و چون سود چند برابری‌اش در کالای وارداتی است، به بازار پسته لطمه بزند.

انتهای پیام


خطر کمپین‌های فضای مجازی برای عرضه پسته

منبع: ایـسنا
? خطر کمپین‌های فضای مجازی برای عرضه پسته