خشک شدن نیمی از چاه‌های استان

فردای کرمان – گروه اقتصاد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به میزان آب سدهای استان،گفت:«سد جیرفت ۳۷ درصد،سد نسا ۴۸ درصد،سد شهید سلیمانی (بافت) ۵۰ درصد و سد تنگوئیه سیرجان ۲۶ درصد پُرشدگی دارند». علی رشیدی افزود:«میزان ذخیرۀ آب پشت سد تنگوئیه،زنگ خطری برای سیرجان است و اگر آبفا نتواند خط انتقال […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به میزان آب سدهای استان،گفت:«سد جیرفت ۳۷ درصد،سد نسا ۴۸ درصد،سد شهید سلیمانی (بافت) ۵۰ درصد و سد تنگوئیه سیرجان ۲۶ درصد پُرشدگی دارند».

علی رشیدی افزود:«میزان ذخیرۀ آب پشت سد تنگوئیه،زنگ خطری برای سیرجان است و اگر آبفا نتواند خط انتقال آب به تصفیه‌خانه را انجام دهد با مشکل مواجه است و از همین جا اخطار می‌دهیم که سریعتر این کار انجام شود».

وی ادامه داد:«از ۹۷۰ حلقه چاه مشاهده‌ای در سطح استان،۴۲۱ مورد آن خشک شده است یعنی وضعیت آب زیرزمینی بسیار شکننده است و وضعیت استان کرمان حتی از استان اصفهان که ۵۶ حلقه چاه آن خشک شد بدتر است».

رشیدی از کاهش ۶۲ سانتیمتری سطح ایستابی سفره‌های زیرزمینی استان خبر داد و اضافه کرد:«بیشترین افت سطح آب را در ارزوئیه داریم».

به گزارش فت فتو به نقل از ایسنا کرمان،وی یازدهم آبان‌ماه در جلسۀ سازگاری با کم‌آبی استان کرمان،بیان کرد:«با وجود آن‌که ۴۱ روز از سال آبی جاری را گذرانده‌ایم،متوسط بارندگی کشور در این بازه ۴.۷ میلیمتر بوده اما در استان کرمان صفر است».

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان اظهار کرد:«طبق پیش‌بینی‌ها،استان کرمان وضعیت مناسبی ندارد و پاییز خشکی در حال گذراندن است و باید منتظر بارندگی‌های زمستان بود تا شاید سایۀ خشکسالی از این استان برداشته شود در غیر این صورت با چالش آب‌های سطحی و زیرزمینی روبهرو خواهیم بود».

وی با بیان این‌که تقریبا ۹۷ درصد منابع آبی استان کرمان به سفره‌های زیرزمینی وصل است و این چالش استان است،گفت:«با توجه به اینکه آب‌های زیرزمینی دیده نمی‌شوند؛ همه تصور می‌کنند که آب‌های زیرزمینی ناتمام هستند».

رشیدی یادآور شد:«در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰، حدود ۹۲۳ میلیون کسری مخزن و طی ۱۰ ساله ۷.۶ میلیارد مترمکعب کسری مخزن داشتیم که راهی جز نظامند کردن مصرف آب در کشور و استان نداریم».

وی خاطرنشان کرد:«اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی بسیار مهم بوده و در همین راستا نیز اجرای الگوی کشت نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است».

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به آماربرداری‌های سه ساله که دوسوم منابع آب استان را مشخص کرده است،اظهار کرد:«بر اساس آمار جدید،حدود ۲۲ هزار و ۸۱۴ حلقه چاه مجاز،۸ هزار و ۷۸۱ چاه غیرمجاز،هزار و ۹۹۳ دهنه چشمه و دو هزار و ۳۹۱ رشته قنات در سطح استان داریم». /پ




خشک شدن نیمی از چاه‌های استان

منبع:خبر کرمان
?

خشک شدن نیمی از چاه‌های استان

:اخبار استان کرمان – اقتصادی