خشکسالی تامین علوفۀ دام‌های عشایر کرمان را تهدید می‌کند

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل امور عشایری استان کرمان با بیان این‌که خشکسالی‌های اخیر نزدیک به ۸۰ درصد مراتع استان را از بین برده است،گفت:«این در شرایطی است که ۸۰ درصد تامین علوفۀ دام عشایر از طریق مراتع بوده است». رضا نیکزادی با اشاره به تاثیر خشکسالی بر زندگی عشایر کرمان خاطرنشان کرد:«نزدیک ۵۰ درصد […]

فردایکرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل امور عشایری استان کرمان با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر نزدیک به ۸۰ درصد مراتع استان را از بین برده است،گفت:«این در شرایطی است که ۸۰ درصد تامین علوفۀ دام عشایر از طریق مراتع بوده است».

رضا نیکزادی با اشاره به تاثیر خشکسالی بر زندگی عشایر کرمان خاطرنشان کرد:«نزدیک ۵۰ درصد منابع آبی ما از جمله قنات‌ها،رودخانه و چشمه‌ها خشکیده‌اند یا کم آب شده‌اند و تولیدات باغی و زراعی ما به حداقل رسیده و این در حالیست که دستگاه‌های متولی برخی چاه‌های عشایر را نیز پلمب کرده‌اند».

وی همچنین با اشاره به نگرانی عشایر در خصوص فروش دام،گفت:«سالانه نزدیک به ۳۰ درصد دام عشایر بایستی به بازار عرضه شود و با توجه به خشکسالی‌ها،دستگاه‌های متولی ازجمله پشتیبانی امور دام و تشکل‌های مربوطه باید دام‌های آنان را خریداری کنند یا مبالغی به‌صورت اقساطی در اختیار عشایر قرار دهند».

نیکزادی یادآور شد:«قیمت نهاده‌ها با توجه به آزادسازی ارز ترجیحی طی ماه‌های گذشته روند افزایشی داشته و از طرفی قدرت خرید عشایر برای تامین نهادۀ مورد نیاز خود پایین آمده لذا ضرورت دارد وام‌های کم‌بهرۀ درازمدت در اختیار عشایر قرار گیرد و شرایطی ایجاد کنیم که افراد مجبور نشوند دام خود را بفروشند».

به گزارش فردایکرمان به نقل از فت فتو کرمان،وی گفت:«اداره کل عشایری تمهیداتی به منظور کاهش اثرات خشکسالی انجام داده و حدود ۶۰ هزار تن نهاده را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بین عشایر توزیع کرده‌ایم».

مدیرکل امور عشایری استان کرمان اظهار کرد:«برای جایگزین منابع آبی،ناوگان آبرسانی سیار را به ۲ برابر رساندیم و اکنون ۲۲ دستگاه آبرسانی در شمال استان کرمان فعالیت آبرسانی سیار را انجام می‌دهند».

وی اضافه کرد:«ایجاد شبکه آب در مناطق عشایری از اتفاقات خوبی بود که طی این سال‌ها در کنار اثرات خشکسالی در مناطق عشایرنشین استان کرمان داشتیم و در این زمینه نزدیک به ۱۵ پروژۀ آبرسانی اجرا شد؛ همچنین شبکه‌های ایجاد شده از سال گذشته جایگزین آبرسانی سیار شده‌اند که تاکنون نزدیک ۵۸۰ خانوار زیر پوشش آب شرب و بهداشتی قرار گرفته‌اند».

نیکزادی افزود:«بزرگترین مانع تولید در حوزۀ عشایری کمبود بارندگی است که متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم و استمرار دارد».

وی ادامه داد:«برای اینکه از شرایط خشکسالی گذر و همچنان خانوارها را در مناطق عشایری ماندگار کنیم باید خدمات‌دهی به عشایر را بالا ببریم و شاخص‌های برخورداری را در این مناطق ارتقا دهیم که در انجام این مهم همۀ دستگاه‌ها باید کمک کنند».

وی گفت:«در حوزۀ پرداخت وام نیز طی سال گذشته از محل اعتبار سازمان عشایری منابعی در اختیار عشایر قرار دادیم که این روند همچنان ادامه دارد».

 

مدیرکل امور عشایری استان کرمان همچنین با اشاره به مشکل دیگر این قشر از جامعه بیان کرد:«شهریورماه امسال،نشست شورای عشایری استان کرمان با حضور رئیس این سازمان و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار کرمان برگزار شد که ۱۶ بند در موضوعات مختلف از جمله رفع مشکل پلمب چاه آب عشایر از جمله در پارک ملی خَبر مصوب شد».

وی ادامه داد:«در این زمینه یکسری مکاتبات به همت معاونت عمرانی استانداری در دستور کار است و در نشستی که قرار است برگزار شود،وضعیت چاه‌های آب عشایری استان را تعیین تکلیف می کنیم.

نیکزادی افزود:«متولی واگذاری زمین و چاه آب،منابع طبیعی و آب منطقه‌ای هستند؛ ۱۸ حلقه چاه آب در حوزۀ بافت،رابُر و اُرزوئیه این مشکلات را دارند و تداخلی در این حوزه وجود دارد که این مسایل در نشستی با حضور معاون عمرانی استاندار کرمان بررسی می‌شود و نتیجه آن به مردم اعلام خواهد شد».

وی یادآور شد:«بخشی از اعتبارات از محل سفر رئیس‌جمهور که قابل توجه نیز هست برای عشایر در نظر گرفته شده و بخشی از اعتبارات نیز مربوط به مناطق محروم و پرداخت وام است که به ادارات تخصیص داده نشده اما پیگیری برای جذب آن‌ها ادامه داد». /پ

 




خشکسالی تامین علوفۀ دام‌های عشایر کرمان را تهدید می‌کند

منبع:خبر کرمان
?

خشکسالی تامین علوفۀ دام‌های عشایر کرمان را تهدید می‌کند

:اخبار استان کرمان – اقتصادی