خروج کرمان از بن‌بست هوایی | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان ـ اسما پورزنگی‌آبادی: همۀ کسانی که در فرودگاه جمع شده بودند برای اولین‌بار بود که این هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را در آسمان شهر کرمان می‌دیدند. هواپیمایی که بر روی بدنۀ آن با حروف انگلیسی نام شرکت فلای‌دبی حک شده بود،حدود ۳۰ مسافر را از دبی مستقیما به کرمان آورده بود. پس از لندینگ […]


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/fetfet/domains/nazirkerman.ir/public_html/nazirkwp/plugins/easy-watermark/src/classes/Features/CacheBusting.php on line 155

نذیر کرمان ـ اسما پورزنگی‌آبادی: همۀ کسانی که در فرودگاه جمع شده بودند برای اولین‌بار بود که این هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را در آسمان شهر کرمان می‌دیدند. هواپیمایی که بر روی بدنۀ آن با حروف انگلیسی نام شرکت فلای‌دبی حک شده بود،حدود ۳۰ مسافر را از دبی مستقیما به کرمان آورده بود. پس از لندینگ بوئینگ،ابتدا آیین «واتر سالوت» که نوعی خوشامدگویی در صنعت هوانوردی است برگزار شد؛ به این صورت که از دو سکو در دو طرف هواپیما بر روی آن آب پاشیده شد. واتر سالوت به نوعی ابراز تمایل برای همکاری طولانی‌مدت با شرکتی که پرواز را انجام می‌دهد نیز به حساب می‌آید.

پس از این آیین،هواپیما به جمعی که برای استقبال آمده و در ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شهر کرمان منتظر بودند نزدیک شد. پلکان به سطح زمین رسید و مسافران یکی پس از دیگری پایین آمدند. ردیفی از مسئولان؛ از معاون اقتصادی استاندار و مدیرکل فرودگاه‌ها و مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گرفته تا رئیس اتاق کرمان به همراه مسعود دهقانی که برای آمدن این پرواز به آسمان کرمان از اعتبار و سرمایه‌‌اش هزینه کرده به مسافران شاخه‌ای گل رز قرمز اهدا کردند. همه از این اتفاق خرسند و بیش‌تر از خوشحالی،امیدوار شده‌اند.

یک دهه می‌شد که هرجا صحبت از رکود و رونق گردشگری کرمان بود راه‌اندازی پرواز خارجی به‌عنوان یک نیاز ضروری مطرح می‌شد و حالا این کرمان و این هم نخستین پرواز مستقیم دبی در جنوب‌ شرق ایران؛ پروازی با نرخ مناسب بلیت که طی دو روز،دوشنبه و پنجشنبه در هفته انجام می‌شود آن هم توسط شرکتی خارجی و با قابلیت سفر از دبی به ۱۵۰ فرودگاه دیگر در دنیا.

به گزارش خبرنگار نذیر کرمان،ظهر دوشنبه ۱۹ شهریورماه و پس از برگزاری مراسم استقبال از نخستین مسافران پرواز کرمان ـ دبی در فرودگاه کرمان،همه به سالن سرپوشیدۀ ترمینال فرودگاه رفتیم. در بین جمعیت مسافرانی که تازه به کرمان رسیده بودند یکی از فعالان اقتصادی استان را دیدم. دکتر بابک اسماعیلی. او هم با این پرواز از دبی به کرمان آمده بود. از او دربارۀ تجربه‌اش از این سفر پرسیدم. بسیار راضی و خوشحال بود و گفت:«راه‌اندازی این پرواز برایم بسیار خوشحال‌کننده است. از دبی از وقتی که روی باند بودیم زمان گرفتم تا به کرمان رسیدیم ۵۳ دقیقه شد! این فوق‌العاده است».

وی ادامه داد:«قبل از راه‌اندازی این پرواز،باید از دبی به تهران می‌آمدم و از فرودگاه امام به هتل می‌رفتم،یک شب اقامت می‌کردم و بعد به کرمان می‌آمدم آن هم اگر بلیت به‌موقع پیدا می‌شد. یعنی بیش از ۲۴ ساعت باید وقت صرف می‌کردم تا به کرمان برسم الان با پروازی کوتاه‌تر از یک ساعت رسیدم. این،بسیار خوب است».

این فعال اقتصادی با بیان اینکه امیدورم این پرواز بماند،افزود:«قبل از این،برای رفتن به دبی،ابتدا باید به تهران می‌رفتیم،سپس هزینۀ هنگفتی را می‌پرداختیم تا از فرودگاه امام به مهرآباد برسیم اما الان با یک پرواز کوتاه‌تر از یک ساعت این مسیر را طی کردیم».

او افزود:«علاوه بر صرفه‌جویی که در وقت و هزینۀ مسافران می‌شود از این بابت هم خوشحالم که کرمان به دبی متصل شد. امارات و شهر دبی یک دروازه به سمت بسیاری از کشورهای دنیاست. اگر به دبی وصل باشی انگار به تمام دنیا وصلی. این پرواز فرصت بسیار بزرگی برای کرمان است».

او با اشاره به اینکه انجام این پروازها توسط شرکت فلای‌دبی که متعلق به دبی است یکی دیگر از مزیت‌های پرواز کرمان است،اظهار کرد:«من در این پرواز کسانی را دیدم که پاسپورت کانادا دست‌شان بود».

اسماعیلی سپس گفت:«تصورم این است که راه‌اندازی این پرواز علاوه بر کرمان برای مسافران یزد هم بسیار مفید است».

او بیان کرد:«کرمان توانمندی پزشکی خوبی دارد. بسیاری از خدمات پزشکی و زیبایی در امارات گران است. کرمان می‌تواند از این پرواز برای جذب توریست پزشکی از امارات استفاده کند».

این فعالان اقتصادی تصریح کرد:«این سفر برایم بسیار جذاب بود. امیدوارم ادامه پیدا کند و گسترش یابد».

فلای دبی

یکی دیگر از مسافران این پرواز خانم جوانی بود. او هم سفرش را بسیار خوب توصیف کرد و گفت:«خیلی لطف کردند که سفر در این مسیر را برای ما که مجبوریم مدام بین کرمان و دبی مسافرت کنیم آسان کردند. قبل از این باید به بندرعباس می‌رفتیم؛ یک روز وقت‌مان گرفته می‌شد و بسیار خسته‌کننده و هزینه‌بر بود. اما با این پرواز مستقیم سفر برایمان بسیار راحت شد. به نوبۀ خودم از همۀ کسانی که باعث این کار خوب شدند قدردانی می‌کنم».

او با بیان اینکه با این پرواز،هزینۀ سفر بین کرمان و دبی خیلی مقرون به‌صرفه شده است،افزود:«به نظر من نگرانی بابت اینکه پرواز اقتصادی نباشد وجود ندارد. مطمئن باشید مسافران روز به روز بیش‌تر خواهند شد». او سپس اظهار کرد:«خواستۀ ما این است که این پرواز را به جای دو روز در هفته به سه روز در هفته افزایش دهند».

 

*نقش آژانس‌های مسافرتی در توسعۀ پروازها

افزایش این پروازها آرزوی دور از دسترسی نیست. پویا حلوایی ـ نمایندۀ شرکت فلای‌دبی که در مراسم استقبال از پرواز دبی در فرودگاه کرمان حضور داشت در پاسخ به نذیر کرمان گفت که به مرور زمان امکان افزایش پروازها در هفته و حتی در روز نیز وجود دارد.

وی اظهار کرد:«باعث افتخار ماست که توانستیم در برقراری این پرواز در کرمان نقش داشته باشیم و از این طریق،کرمان را به ۱۵۰ ایستگاه در دنیا و ۱۲۰ کشور مختلف وصل کنیم».

وی افزود:«هماهنگی‌هایی که برای برقراری پرواز کرمان ـ دبی و اولین پرواز انجام شد خیلی خوب بود و کارها بدون هیچ مشکلی پیش رفت. مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان و همکاران ایشان بسیار همکاری خوبی با همکاران ما داشتند. امیدوارم این پیشرفت ادامه داشته باشد».

حلوایی در پاسخ به اینکه چه مطالباتی از کرمان دارید؟ بیان کرد:«اینکه جناب آقای دهقانی مدیرعامل محترم آژانس جنوب شرق زحمت کشیدند و برای اینکه امکان‌سنجی برقراری پرواز صورت بگیرد ۶۰ صندلی را چارتر کردند،باعث شد پرواز صرفۀ اقتصادی داشته باشد و فلای‌‌دبی با خیال راحت‌تری این پرواز را راه‌اندازی کند». وی ادامه داد:«همان‌طور که بقیۀ آژانس‌ها برای انجام بهتر پروازها با فلای‌دبی همکاری می‌کنند،بهتر این است که سایر آژانس‌های کرمان نیز با آژانس جنوب شرق این همکاری را داشته باشند تا بدون هیچ مشکلی کم‌ترین تعداد صندلی‌هایی که در هر پرواز باید پر شود تکمیل شود».

حلوایی با بیان اینکه از طریق پورتال فلای‌دبی امکان صدور بلیت به صورت فردی یا گروهی وجود دارد،تاکید کرد:«همه کمک کنند تا پرواز کنونی به گونه‌ای باشد تا در مرحلۀ بعد،افزایش پروازهای کرمان را داشته باشیم به گونه‌ای که تعداد روزها را افزایش دهیم. شاید تعداد پروازها در روز هم بیش‌تر شد».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تامین این شرایط،فلای‌دبی آمادگی دارد تا تعداد پروازهای کرمان را بیش‌تر کند؟ گفت:«به مرور زمان بله». وی سپس توضیح داد:«فلای‌دبی تعدادی هواپیمای جدید بوئینگ ۷۳۷ خریداری کرده است اما در تحویل این هواپیماها مقداری تاخیر ایجاد شد. برای راه‌اندازی پرواز کرمان این شرکت مجبور شد برخی پروازهای دیگر را لغو کند. با افزایش هواپیماهای شرکت،امکان افزایش تعداد پروازها در کرمان وجود دارد».

 

فلای دبی

*مزایای اقتصادی و اجتماعی پرواز

امیر حسن‌زاده ـ معاون اقتصادی استاندار کرمان نیز در حاشیۀ مراسم استقبال از نخستین پرواز کرمان ـ دبی در جمع خبرنگاران دربارۀ راه‌اندازی این پرواز گفت:«دو ساعت بعد از معارفه‌ام در این مسئولیت بود که در اتاق بازرگانی جلسه‌ای داشتیم. در آن جلسه مطالبۀ جدی پرواز خارجی مطرح شد. گفتم برای رسیدن به این هدف نیاز به کار تیمی داریم. از همان زمان با بخش خصوصی و نهادهای دولتی پیگیری‌ها را شروع کردیم و خوشحالم که این کار تیمی به ثمر نشست».

وی با بیان اینکه پیگیری و جلسات زیادی در کرمان و تهران برای راه‌اندازی این پرواز انجام شد،افزود:«خوشبختانه ایرلاین این پرواز خارجی است و به هر مقصدی که فلای‌دبی پرواز داشته باشد مسافران کرمان می‌توانند از آن استفاده کنند و این یکی از ویژگی‌های خوب این پرواز است».

وی ادامه داد:«علاوه بر اینکه سفر به دبی و ۱۲۰ کشور دیگر در دنیا با این پرواز برای مردم کرمان آسان شد،حضور شرکت‌های قوی کرمان در نمایشگاه‌های متعدد دبی بدون اینکه وقت زیادی از آن‌ها گرفته شود و تسهیل حضور سرمایه‌گذاران در کرمان نیز رقم خورد».

معاون اقتصادی استاندار کرمان بیان کرد:«همچنین می‌توانیم از این امکان برای جابه‌جایی بار به‌صورت هوایی نیز استفاده کنیم که در حال پیگیری است البته این پرواز مسافربری است و برای حمل بار باید شرایطی مهیا شود».

حسن‌زاده با بیان اینکه به شرکت‌های بزرگ معدنی استان نامه زدیم که از این پرواز استفاده کنند،گفت:«شخصا علاوه بر نامه،پیامک هم برای مسئولان شرکت‌ها ارسال کرده‌ام و به‌طور جدی این مطالبه را داریم که از پرواز حمایت کنند».

وی سپس اظهار کرد:«علاوه بر مزایای اقتصادی،جنبۀ اجتماعی این پرواز نیز بسیار مهم است. در این مدت تماس‌هایی از کرمانی‌های خارج از ایران داشتیم که گفتند به خاطر راه‌اندازی پرواز به‌راحتی می‌توانند به دیدار خانواده و بستگان خود بیایند. برای شخص من این وجه از کار خیلی لذت‌بخش است».

حسن‌زاده که به آیندۀ این پرواز بسیار خوش‌بین است،در پاسخ به این پرسش نذیر کرمان که برای اقتصادی بودن پرواز چه برنامه‌ای در استان وجود دارد،توضیح داد:«شرکت‌های استان را تشویق می‌کنیم تا چه به‌عنوان بازدیدکننده و چه شرکت‌کننده در نمایشگاه‌هایی که در دبی برگزار می‌شود حضور داشته باشند و همین،باعث رفت‌وآمد بیش‌تر و در نتیجه اقتصادی بودن پرواز کرمان ـ دبی خواهد شد».

وی در پاسخ به این پرسش نذیر کرمان که آیا فکر نمی‌کنید با توصیه و پیشنهاد و تشویق کردن نمی‌توان چنین برنامه‌ای را رقم زد و نیاز است تقویم نمایشگاهی استان تدوین شود تا شرکت‌ها این موضوع را جدی بگیرند؟ گفت:«این بخش از کار را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم. به‌عنوان مثال مصوب کرده‌ایم تا انجمن غذایی استان در نمایشگاه گلفود دبی که بزرگ‌ترین نمایشگاه حوزۀ غذایی دنیاست شرکت کند و این کار در دست انجام است».

وی تصریح کرد:«در کل اما معتقدم در اقتصاد کار دستوری جواب نمی‌دهد و باید همه چیز براساس معادلۀ برد ـ برد باشد». حسن‌زاده اضافه کرد:«اگر اطلاع‌رسانی خوبی صورت بگیرد حتم دارم بنگاه‌های اقتصادی استان از ظرفیت این پرواز به‌خوبی استفاده خواهند کرد. شما فعالان رسانه‌ای نیز به این موضوع کمک کنید».

معاون اقتصادی استاندار کرمان در پاسخ به این پرسش نذیر کرمان که آژانس جنوب شرق که چارترکنندۀ اصلی این پرواز است را به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی خصوصی چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت:«تلاش‌های مدیرعامل آژانس جای قدردانی دارد. همین که ریسک آن را پذیرفتند و ۶۰ صندلی را چارتر کردند به شرکت فلای‌دبی برای راه‌اندازی این پرواز اطمینان خاطر داده شد».

 

*تاثیر پرواز بر گردشگری

سعید شاهرخی ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه اتصال کرمان به ۱۵۰ نقطۀ دنیا از طریق این پرواز بر گردشگری تاثیر بسزایی خواهد داشت،گفت:«برنامه‌هایی جدی برای انجام اقدامات کمّی و کیفی در حوزۀ گردشگری داریم».

وی در این خصوص به افزایش ظرفیت اقامتی شهر کرمان،برنامه‌ریزی برای معرفی ظرفیت‌های استان و آموزش دست‌اندرکاران حوزۀ گردشگری اشاره کرد.

 

فلای دبی

*تاثیر پرواز بر رشد اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معاون و کشاورزی کرمان نیز در حاشیۀ مراسم انجام نخستین پرواز دبی ـ کرمان در جمع خبرنگاران تصریح کرد:«کرمان باید به یک مقصد گردشگری بین‌المللی تبدیل شود».

سیدمهدی طبیب‌زاده با بیان اینکه در همایش کرمان‌آیدکس ۲۰۲۴ از سازمان هواپیمایی کشور و دست‌اندرکاران مربوطه دعوت شد تا شرایط برقراری این پرواز را بررسی کنند،اظهار کرد:«پس از پیگیری و جلسات متعدد بالاخره مدیران ایرانی شرکت هواپیمایی فلای‌دبی باوجود درخواست سایر استان‌ها،با برقراری این پرواز در کرمان موافقت کردند».

وی افزود:«راه‌اندازی این پرواز کار بسیار بزرگی بود و امیدواریم به‌عنوان یکی از دستاوردهای کرمان آیدکس ۲۰۲۴ به یادگار بماند».

وی سپس با اشاره به تاثیر این پرواز بر افزایش تورهای ورودی گردشگران به استان گفت:«با برقراری این پرواز مستقیم،کرمان یک مقصد جدی گردشگری خواهد شد که هدف ما نیز همین است».

رئیس اتاق کرمان همچنین اظهار کرد:«برای سهولت حضور کارشناسان خارجی و سرمایه‌گذاران به کرمان نیز برقراری این پرواز لازم بود».

طبیب‌زاده افزود:«کرمانی‌های زیادی در خارج از کشور ساکن هستند و همچنین شرکت‌های کرمانی که در دبی دفتر دارند،در نبود این پرواز با مشکل روبه‌رو بودند که خوشبختانه اکنون رفت‌وآمدشان تسهیل شده است».  

وی با بیان اینکه امیدوارم این پرواز پایدار بماند تا بتوانیم به اهداف خود در توسعه گردشگری و اقتصادی برسیم،یادآور شد:«دبی به دلایل متعدد یک بارانداز یا یک مرکز صادرات و واردات مجدد کشور و از کشورهای بزرگ شریک تجاری ایران است و باید از این فرصت استفاده کرد». وی تصریح کرد:«رشد اقتصادی کرمان در نتیجۀ برقراری این پرواز کاملا روشن است».  

 

*تاکید بر حمایت از پرواز

محمدرضا بهرامی ـ فعال گردشگری و عضو هیات رئیسه اتاق کرمان نیز در حاشیۀ مراسم استقبال از پرواز کرمان ـ دبی در گفت‌وگو با نذیر کرمان با قدردانی از همۀ کسانی که این اتفاق را در استان رقم زدند،تصریح کرد:«کرمان با این پرواز به کریدور هوایی دنیا وصل شد».

وی افزود:«انتظار می‌رود همۀ فعالان بخش خصوصی،شرکت‌های معدنی،بنگاه‌های اقتصادی و همۀ مردم و رسانه‌ها کمک کنند تا این پرواز تداوم داشته باشد».

وی ادامه داد:«استمرار این پرواز علاوه بر اشتغال‌زایی در استان،آرزویی که سال‌ها داشتیم تا گردشگری را توسعه بدهیم را نیز محقق خواهد کرد».

وی با بیان اینکه پیش از این گردشگران برای ورود به کرمان باید ابتدا به فرودگاه‌های برخی از استان‌های دیگر می‌رفتند،اظهار کرد:«اما این پرواز مستقیم،مسیر سفر گردشگران به کرمان را تسهیل کرده است».

بهرامی در پاسخ به این پرسش که خودتان در اتاق برای حمایت از تداوم این پرواز چه برنامه‌هایی دارید؟ گفت:«اولین کاری که شروع کردیم تولید محتوا برای اطلاع‌رسانی در کرمان و استان‌های یزد و خراسان‌جنوبی و سیستان‌وبلوچستان است تا مسافران این استان‌ها نیز بتوانند از این امکان بهره‌مند شوند». وی اظهار کرد:«همچنین در تلاشیم تا با اطلاع‌رسانی گسترده،مسافران خارج از کرمان را نیز از این پرواز باخبر کنیم تا به‌راحتی بتوانند به کرمان سفر کنند».

فلای دبی

*آرزوی افزایش پروازها

علی جزینی‌زاده ـ مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان نیز با ابراز خرسندی از راه‌انداری این پرواز گفت:«از استاندار محترم،معاونان ایشان،مجمع نمایندگان استان،اتاق بازرگانی،میراث‌فرهنگی و آژانس جنوب شرق و سایر کسانی که در راه‌اندازی این پرواز نقش داشتند قدردانی می‌کنم». وی افزود:«سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه بسیار کمک کرد و مجوزی که برای ما صادر شد مازاد بر مجوزهای فلای‌دبی بود».

وی با بیان اینکه امیدوارم این پرواز استمرار یابد و افزایش پروازها را هم داشته باشیم،اظهار کرد:«کرمان همان‌طورکه پهناورترین استان کشور است بزرگ‌ترین پهنۀ هوانوردی کشور را نیز دارد و هم‌اکنون پنج فرودگاه داریم».

جزینی‌زاده سپس بیان کرد:«به‌زودی شاهد برقراری مجدد پروازهای فرودگاه سیرجان خواهیم بود. باند فرودگاه بم و دیوار حفاظتی فوردگاه جیرفت هم در حال انجام است. امیدواریم بتوانیم خدمات را در مجموعۀ فرودگاه‌های استان توسعه دهیم».

 

*استقبال خوب از پرواز اول

مسعود دهقانی ـ مدیرعامل آژانس جنوب شرق و از فعالان باسابقۀ گردشگری استان کرمان نیز در سخنانی با بیان اینکه آنقدر از راه‌اندازی این پرواز خوشحالم که نمی‌دانم چطور این حسم را بیان کنم،گفت:«ما وظیفۀ خود را انجام دادیم و اکنون که کرمان از بن‌بست هوایی خارج شده نوبت مردم کرمان،فعالان اقتصادی،همکارانم در بخش گردشگری و همۀ گروه‌ها در بخش خصوصی و بخش دولتی است تا با استقبال و حمایت از این پرواز به تداوم و توسعۀ آن کمک کنند».

وی افزود:«خوشبختانه استقبال مردم از پرواز اول بسیار خوب بود. مسئولان شرکت فلای‌دبی می‌گویند آمار پرواز اول کرمان در بین همۀ ایستگاه‌هایی که تاکنون در ایران افتتاح کرده‌اند بی‌سابقه بوده است».

وی ادامه داد:«امیدوارم همین وضعیت ادامه پیدا کند تا جایی که پروازها افزایش یابد و روزانه شود».

دهقانی از همۀ مسئولان استانی و کشوری اعم از محمدمهدی فداکار ـ استاندار کرمان،حسن‌زاده ـ معاون اقتصادی استاندار،شهباز حسن‌پور ـ  نماینده کرمان و راور در مجلس،مدیرکل فرودگاه‌های استان،طبیب‌زاده ـ رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی کرمان،شاهرخی ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی استان و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری قدردانی کرد که کمک کردند تا انتظار ۱۰ سالۀ فعالان گردشگری کرمان به پایان برسد.

گفتی است در مراسم استقبال از نخستین پرواز کرمان ـ دبی استاندار کرمان به‌دلیل کسالت حضور نداشت. همۀ حاضرین و دست‌اندرکاران از حمایت و پیگیری‌های محمدمهدی فداکار استاندار کرمان برای راه‌اندازی این پرواز قدردانی کردند.

فلای دبی

به گزارش نذیر کرمان،پرواز مستقیم کرمان ـ دبی از روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه رسما آغاز شد. از این پس،در روزهای دوشنبه و پنجشنبۀ هرهفته پروازها صورت می‌گیرد.

کسانی که قصد تهیۀ بلیت دارند می‌توانند به سایت اینترنتی jsktik.ir مراجعه کنند.

امکان تهیۀ بلیت به صورت حضوری و از طریق دفاتر آژانس هواپیمایی جنوب شرق در شهر کرمان به نشانی «خیابان امام خمینی،بلوار پیروزی نبش کوچه ۲» و «بلوار جمهوری،نبش والفجر شمالی» نیز فراهم است.

 ساعت کار این دو دفتر از ۸ صبح تا ۱۴ و از ۱۷ تا ۱۹ عصر است. برای دریافت بلیت و یا کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با شماره پنج رقمی ۳۵۳۶۳ با کد (۰۳۴) تماس بگیرید.

همچنین،امکان تهیۀ بلیت کرمان ـ دبی از سایر دفاتر خدمات مسافرتی در استان و سایت‌های اینترنتی معتبر که عرضۀ بلیت دارند نیز فراهم است./ الف




خروج کرمان از بن‌بست هوایی

منبع:خبر کرمان
?خروج کرمان از بن‌بست هوایی :اخبار استان کرمان – اقتصادی