خدمت بزرگ خبرنگاران به جامعه با ترویج فرهنگ ثبت رسمی | اخبار رفسنجان

به گزارش نذیر کرمان؛ سیدمهدی هاشمی در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار و خداقوت به فعالان حوزه خبر گفت: سازمان ثبت وظایف متعددی در چهار حوزه املاک، اسناد، ثبت شرکت‌ها و اجرای مفاد اسناد رسمی بر عهده دارد و گستره خدمات این سازمان، طیف عظیمی از جامعه را در بر […]


به گزارش نذیر کرمان؛ سیدمهدی هاشمی در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار و خداقوت به فعالان حوزه خبر گفت: سازمان ثبت وظایف متعددی در چهار حوزه املاک، اسناد، ثبت شرکت‌ها و اجرای مفاد اسناد رسمی بر عهده دارد و گستره خدمات این سازمان، طیف عظیمی از جامعه را در بر می‌گیرد و نقش ویژه‌ای در تحکیم روابط اقتصادی و اجتماعی آحاد جامعه دارد.

عضو شورای قضایی استان خاطرنشان کرد: هویت‌بخشی به اراضی و املاک از طریق صدور سند مالکیت حدنگار یک نیاز قطعی و فوری به شمار می‌آید که به عنوان یکی از ۱۲ برنامه پیشران استان کرمان نیز تعریف شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با بیان سیر تاریخی تصویب قوانین مربوط به ثبت رسمی اموال غیر منقول گفت: قوانین با توجه به اقتضائات اجتماعی به‌روزرسانی می‌شوند و در حوزه ثبت املاک نیز، قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول که از سوم تیرماه سال جاری لازم‌الاجرا شد، ماحصل این تطور و تکمیل‌کننده قوانین پیشین است.

عضو شورای قضایی استان کرمان اظهار کرد: بر اساس این قانون، سازمان ثبت اسناد می‌بایست ظرف یک‌سال سامانه ساماندهی اسناد عادی را راه‌اندازی کند و پس از آغاز بکار سامانه، اشخاص ۲ سال فرصت دارند نسبت به ثبت اسناد قولنامه‌ای و ادعاهای خود در سامانه اقدام و ظرف ۲ سال از ثبت مدارک، نسبت به تنظیم سند انتقال رسمی یا طرح دعاوی قضایی یا تشکیل پرونده جهت صدور سند اقدام نمایند.

وی افزود: پس از گذشت این مواعد و عدم ثبت اسناد قولنامه‌ای در سامانه، هیچ ادعایی در خصوص اراضی دولتی و عمومی و نیز ادعا علیه اشخاص ثالثی که بدون اطلاع از وجود معامله معارض، سند مالکیت حدنگار دریافت کرده‌اند، قابل استماع نیست.

هاشمی در خاتمه ضمن تاکید بر متقاضی‌محور بودن حدنگاری و صدور اسناد مالکیت گفت: تحقق اهداف قانون الزام، نیازمند پیوست فرهنگی و رسانه‌ای مطلوب است و اصحاب رسانه می‌توانند با تکیه بر مرجعیت فکری ضمن تنویر افکار عمومی و رفع گره‌های ذهنی مالکین، فرهنگ ثبت رسمی را اشاعه دهند.

انتهای پیام/

منبع: نذیر کرمان
?خدمت بزرگ خبرنگاران به جامعه با ترویج فرهنگ ثبت رسمی : اخبار استان کرمان – رفسنجان