خبرنگاران در ایران امنیت شغلی و معیشتی ندارند | اخبار اصلاحات

محمد مهاجری با اشاره به روز خبرنگار و شرایط کاری و حرفه‌ای آن‌ها، به اصلاحات نیوز می‌گوید: روزنامه‌نگاران در ایران هم جایگاه معتبری دارند هم جایگاه معتبری ندارند؛ جایگاه معتبری نزد جمع بزرگی از افکار عمومی دارند، ولی در حوزه حاکمیت و بخش‌های مختلف دولت، چندان مورد قبول نیستند. روزنامه‌نگاران محدودیت‌هایی دارند که بعضی از […]


محمد مهاجری با اشاره به روز خبرنگار و شرایط کاری و حرفه‌ای آن‌ها، به اصلاحات نیوز می‌گوید: روزنامه‌نگاران در ایران هم جایگاه معتبری دارند هم جایگاه معتبری ندارند؛ جایگاه معتبری نزد جمع بزرگی از افکار عمومی دارند، ولی در حوزه حاکمیت و بخش‌های مختلف دولت، چندان مورد قبول نیستند. روزنامه‌نگاران محدودیت‌هایی دارند که بعضی از آن‌ها خودخواسته است. به هرحال با یک پدیده ای به نام سانسور در کشور مواجه هستیم که کار خود همکاران ما هم هست.

وی ادامه داد: مثلا گاهی مواقع بدون هیچ دلیلی دست به سانسور می‌زنیم؛ بدون اینکه فشاری از بیرون باشد. محدودیت‌هایی مانند عدم امنیت شغلی بیشتر از آن جهت ایجاد می‌شود که روزنامه‌نگاری در ایران شغل درآمدزایی نیست؛ اگر بخشی از اصحاب رسانه از این قاعده مستثنی هستند به این دلیل است که آنها کاری به جز رسانه انجام می‌دهند. از همین رو که رسانه‌های ما رسانه‌های پولداری نیستند، درآمد بالایی هم ندارند، در نتیجه روزنامه‌نگاران هم از یک سطح درآمدی و معیشتی پایینی برخوردار هستند و عمده عدم امنیت شغلی هم به این موضوع برمی‌گردد.

روزنامه‌نگاران در ایران هم جایگاه معتبری دارند هم جایگاه معتبری ندارند؛ جایگاه معتبری نزد جمع بزرگی از افکار عمومی دارند، ولی در حوزه حاکمیت و بخش‌های مختلف دولت، چندان مورد قبول نیستند.

او با بیان این نکته که چون رسانه‌ها درآمد پایدار ندارند، معمولا دچار ضعف اقتصادی می‌شوند، گفت: این وضعیت گاهی مواقع رسانه ها را منجر به تعدیل نیرو می‌کند. گاهی مواقع هم فشارها از بیرون است و پرونده‌ای برای خبرنگاران ایجاد می‌شود که حالا یا منجر به محکومیت او یا رسانه شده و همین مسئله یک عدم امنیت شغلی ایجاد می‌کند. وقتی خبرنگاران در ایران نه امنیت شغلی دارند و نه امنیت معیشتی، نباید انتظار روزنامه‌نگاری حرفه‌ای داشته باشیم.

مهاجری می‌گوید: با این حال معتقدم بسیاری از روزنامه نگاران کشور به لحاظ شرافت حرفه‌ای، توانمندی و … بسیار خوب عمل می‌کنند.

وقتی خبرنگاران در ایران نه امنیت شغلی دارند و نه امنیت معیشتی، نباید انتظار روزنامه‌نگاری حرفه‌ای داشته باشیم.

محمد مهاجری روزنامه نگار و فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه من به عنوان کسی که موهایم در این راه سفید شده، به خبرنگاران توصیه می‌کنم روزنامه نگاران یک شغل پیدا کنند و بعد روزنامه‌نگاری را به عنوان شغل دوم انتخاب کنند، گفت: منظورم این است منبع درآمدشان از شغل دیگری باشد و وقتی اینگونه باشد، استقلال بیشتری دارند و اگر مدیری یا فردی دیگر به آنها فشار بیاورد که فلان مطلب را بنویسید یا ننویسید، وقتی استقلال شغلی و مالی داشته باشند، می‌توانند زیر بار حرف زور نروند.

روزنامه‌نگاران محدودیت‌هایی دارند که بعضی از آن‌ها خودخواسته است. به هرحال با یک پدیده ای به نام سانسور در کشور مواجه هستیم که کار خود همکاران ما هم هست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر توصیه می‌کنم خبرنگاران در رسانه‌ای کار کنند که همسو با دیدگاه‌هایشان باشد. اگر اصولگرا هستند در رسانه اصولگرا و اگر اصلاح طلب هستند در رسانه اصلاح طلب مشغول به کار شوند. تا وقتی که روزنامه‌نگاری برای افراد تبدیل به یک برند نشود، به اوج خودش نمی‌رسد. ممکن است روزنامه نگار مصاحبه‌گر خوبی باشد، ممکن است تحلیلگر یا یادداشت نویس خوبی باشد، اما باید بتوانند یک برند جدیدی از خودشان ایجاد کنند و هرچقدر این برند قوی‌تر باشد، این خبرنگار می‌تواند آینده صنفی و حرفه‌ای خود را ارتقا ببخشد.

انتهای پیام/


خبرنگاران در ایران امنیت شغلی و معیشتی ندارند

منبع: اصلاحات نیوز
? خبرنگاران در ایران امنیت شغلی و معیشتی ندارند