خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی در رفسنجان به حداقل می‌رسد

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: امسال قرار است خاموشی موتور پمپ‌های کشاورزی در شهرستان رفسنجان به حداقل برسد تا کشاورزان بتوانند آبیاری بیشتری برای درختان انجام دهند و پوک شدن محصول پسته را به حداقل برسانند. به گفتۀ فرماندار رفسنجان،این تصمیم‌گیری در رفسنجان به صورت پایلوت انجام می‌شود و نتیجۀ آن به سایر نقاط پسته‌خیز استان […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: امسال قرار است خاموشی موتور پمپ‌های کشاورزی در شهرستان رفسنجان به حداقل برسد تا کشاورزان بتوانند آبیاری بیشتری برای درختان انجام دهند و پوک شدن محصول پسته را به حداقل برسانند.

به گفتۀ فرماندار رفسنجان،این تصمیم‌گیری در رفسنجان به صورت پایلوت انجام می‌شود و نتیجۀ آن به سایر نقاط پسته‌خیز استان کرمان گسترش می‌یابد.

حسین رضایی همچنین با اشاره به پیش‌بینی برداشت ۶۵ هزار تن پسته در رفسنجان،افزود:«با تحلیلی که بر روی خط انتقال آب خلیج‌فارس در حال انجام است تا کمبود آب مناطق مختلف با این آب جبران شود،در صورتی که ۱۵ لیتر در ثانیه آب به هر چاه کشاورزی اضافه شود،میزان تولید پسته تا ۱۰ سال آینده به ۱۲۰ هزار تن خواهد رسید».

وی هفتۀ گذشته نیز در گفت‌وگو با نذیر کرمان با بیان این‌که در حال انجام تحلیل‌های اقتصادی و رایزنی‌ برای تامین آب باغ‌های پسته شهرستان رفسنجان از آب خلیج‌فارس هستیم،از سرمایه‌گذاری کشاورزان رفسنجانی برای این پروژه خبر داد و اذعان کرد که این آب برای کشاورزی گران است اما با حمایت دولت می‌توان پسته رفسنجان را از نابودی نجات داد.

رضایی در ادامه نگهداری و حفظ محصول در چهار ماه باقیمانده تا برداشت پسته را مهم دانست و تاکید کرد که هرچند مصرف کودهای ازته و پتاسیم در ماه‌های تیر و مرداد کمک زیادی به حفظ محصول و جلوگیری از پوکی آن می‌کند اما کشاورزان از کود ازته زیاد استفاده نکنند و در عوض کودهای پتاسه را کمی بیشتر به درخت بدهند.

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از نذیر کرمان کرمان،فرماندار رفسنجان بیان کرد:«پیش‌بینی شده امسال در ۲۸ استان پسته‌خیز کشور ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت شود که بیش از نیمی از آن در استان کرمان و شهرستان رفسنجان است».

وی با بیان اینکه درآمد حاصل از محصول پسته رفسنجان بستر اقتصاد و امنیت شهرستان را فراهم کرده است،افزود:«کشاورزی پسته چند سالی است که با وجود تغییرات اقلیمی آسیب دیده و با کاهش تولید مواجه بودیم لذا با راهکارهای علمی تولید آن افزایش می‌یابد».

رضایی ادامه داد:«امسال در رفسنجان ۶۵ هزار تن پسته برداشت خواهد شد که باید این محصول را از آفت‌ها حفظ کرد و در کنار مصرف سمومی مانند آلکامیا و کلودی،از گوگرد هم استفاده کرد و با مدیریت صحیح،مانع از بین رفتن محصول شویم».

وی گفت:«شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان با نگاه علمی می‌تواند به بازرگانی،صادرات و تولید پسته کمک کند».

فرماندار رفسنجان بیان کرد:«تغییر اقلیم،کاهش بارندگی‌ها،خشکسالی،سرمازدگی و غیره از مشکلات حوزۀ کشاورزی پسته در شهرستان است که باید تدابیر لازم را برای حفظ این کشاورزی اندیشید لذا فروردین امسال برای جلوگیری از عوارض بروز سرمازدگی،میزان گازوئیلی که به منظور ایجاد حرارت در باغات بین کشاورزان شهرستان توزیع شد،موثر بود».

وی یادآور شد:«اضافه شدن هشت ایستگاه هواشناسی در مناطق مختلف شهرستان می‌تواند راهگشا باشد و نسبت به بروز حوادث غیرمترقبه ازجمله سرمازدگی و گرمازدگی،اطلاعات را قبل از بروز حادثه به طور دقیق‌تر اعلام کند».

رضایی ادامه داد:«سامانۀ مزرعه نیز می‌تواند بر روی گوشی‌های اندروید نصب و اطلاعات مزرعه ثبت شود تا پیش‌بینی‌های دو تا سه روز قبل از بروز حوادث را اعلام کند و کشاورزان بتوانند طی این روزها آمادگی مقابله با سرمازدگی و دیگر حوادث را پیدا کنند».

وی گفت:«همچنین این سامانه می‌تواند در بحث آفت‌شناسی باغ،کمک و روش‌های علمی مبازه با آفات را هم مطرح می‌کند». /پ

 




خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی در رفسنجان به حداقل می‌رسد

منبع:خبر کرمان
?

خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی در رفسنجان به حداقل می‌رسد

:اخبار استان کرمان – اقتصادی