خاطرات سینمایی کرمان جان می‌گیرد

فت فتو ـ گروه فرهنگ‌وهنر: مرمت سینما نور در شهر کرمان آغاز شد. این سینما حدود هفتاد سال قدمت دارد و یکی از بناهایی است که چند نسل مردم کرمان با آن خاطره‌ی مشترک دارند.  با این وجود اما، حدود ۱۸ سال می‌شود که چراغ آن خاموش مانده و متروکه به حال خود رها شده […]

فت فتو ـ گروه فرهنگ‌وهنر: مرمت سینما نور در شهر کرمان آغاز شد. این سینما حدود هفتاد سال قدمت دارد و یکی از بناهایی است که چند نسل مردم کرمان با آن خاطره‌ی مشترک دارند.

 با این وجود اما، حدود ۱۸ سال می‌شود که چراغ آن خاموش مانده و متروکه به حال خود رها شده است. به گفته‌ی کارشناسان بنای آن آسیب جدی دیده و باید مقاوم‌سازی شود.

طی سالیان اخیر، وعده‌هایی برای مرمت و احیای آن داده می‌شد اما همه بی‌سرانجام بود. در آخرین مورد، علی بهرامی نایب رئیس شورای پنجم شهر کرمان پرچم نجات سینما نور را در دست گرفت. بازدیدهایی از آن انجام شد و حتی در جریان یکی از بازدیدها، موضوع ثبت ملی آن هم مطرح شد. با این وجود، کار چندانی در این بنا صورت نگرفت و حتی پس از شروع پروژه‌ی پرحاشیه و پرمسئله‌ی ساروج‌پاروس در نزدیکی سینما نور، زمزمه‌هایی مبنی بر تخریب سینما به نفع مجتمع تجاری ساروج نیز شنیده می‌شد اما این بلا از سر سینما دور و اکنون پس از گذشت سال‌ها وعده و وعید، مرمت آن، با حمایت معاون عمرانی استاندار کرمان و مشارکت حوزه هنری شروع شده است. مالکیت این سینما در اختیار حوزه هنری کرمان است.

معاون عمرانی استاندار کرمان در این‌باره به فت فتو گفت که یک سال قبل، در جلسه‌ای که برای تعیین‌تکلیف آرامستان هنرمندان و سینماهای نور و درخشان با جمعی از مسئولان و هنرمندان داشته‌اند، توافقاتی کرده و استانداری قول داده بود برای مرمت و احیای سینما نور حمایت کند و اکنون توانسته ۱٫۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات مسئولیت اجتماعی شرکت مس به پروژه‌ی مرمت این بنا تزریق کند.

سیدمصطفی آیت‌الهی موسوی با بیان اینکه آقای اسدی مسئول حوزه هنری کرمان پیگیری فراوانی برای شروع مرمت این سینما انجام داده‌اند، افزود: «توانستیم با حوزه هنری تهران هم رایزنی کنیم و قول حمایت آن‌ها را هم گرفتیم».

وی ادامه داد: «مشاور مقاوم‌سازی سینما را انتخاب کردیم، طراحی اولیه انجام شد. وجهی که برای حوزه هنری در نظر گرفته بودیم اما، در کش و قوس یک‌سری فرایندهای اداری معطل مانده بود. برای اینکه کار پیش برود، در جریان توافق با تهران عملیات اجرایی آن را آغاز کردیم».

وی اظهار کرد: «امیدواریم این اعتبار، همین هفته یا هفته‌ی آینده به پروژه تزریق شود».

سینما نور

موسوی با اشاره به انتشار تصویری از سینما نور که متفاوت با چیزی است که اکنون وجود دارد، گفت: «این تصویر شماتیک از سینما مربوط به بعد از مرمت است و قرار است سالن‌های سینما و تئاتر در آن فعال شود».

موسوی با بیان اینکه ۱٫۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات مسئولیت اجتماعی مس برای سینما نور اختصاص داده‌ایم، در پاسخ به این پرسش فت فتو که آیا این اعتبارات کفاف مرمت کامل پروژه را می‌دهد؟ نگران نیستید نیمه‌تمام بماند؟ توضیح داد: «این پروژه، در مشارکت با حوزه هنری اجرای می‌شود و بخشی از هزینه‌ها را خود آن‌ها باید تامین کنند ما هم تمام تلاش خود را می‌کنیم و نمی‌گذاریم نیمه‌تمام بماند».

معاون عمرانی استاندار کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا مدیریت سینما بعد از مرمت در اختیار حوزه هنری خواهد بود؟ گفت: «بله، حوزه هنری مالکیت آن را برعهده دارد». /الف




خاطرات سینمایی کرمان جان می‌گیرد

منبع: خبر کرمان
?
خاطرات سینمایی کرمان جان می‌گیرد

: اخبار استان کرمانفرهنگ