حوزۀ تعاون باید نقش مهمی در اقتصاد ایفا ‌کند

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: استاندار کرمان با بیان این‌که در استان کرمان از گذشته تجربه‌های موفقی در بخش تعاونی‌ها وجود داشته است که امروز نیز این موفقیت ادامه دارد،گفت:«امسال از ۱۱ تعاونی برتر کشور،دو تعاونی مربوط به کرمان است». محمدمهدی فداکار در هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان کرمان که هجدهم مهرماه در محل سالن شهید […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: استاندار کرمان با بیان این‌که در استان کرمان از گذشته تجربه‌های موفقی در بخش تعاونی‌ها وجود داشته است که امروز نیز این موفقیت ادامه دارد،گفت:«امسال از ۱۱ تعاونی برتر کشور،دو تعاونی مربوط به کرمان است».

محمدمهدی فداکار در هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان کرمان که هجدهم مهرماه در محل سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد،‌ با بیان این‌که تجربه‌های موفقی که در تعاونی‌ها اتفاق می‌افتد مربوط به مدیران این مجموعه‌ها است،افزود:«ساختار یک ابزار است و اصل،مدیر موفقی است که در مجموعه فعالیت دارد و همۀ ظرفیت‌های قانونی و محیطی را به کار می‌گیرد و یک تعاونی موفق را تحویل می‌دهد».

وی تاکید کرد:«ظرفیت نیروی انسانی در تعاونی‌های استان ظرفیت بسیار ارزشمندی است».

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان،فداکار در این مراسم با بیان این‌که تعاونی‌ها بخش مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند،گفت:«اوایل انقلاب،تعاونی‌ها رونق زیادی داشتند،در دوره‌ای هم تقویت شدند و وزارتخانه‌ای برای آن‌ها شکل گرفت،اما دوباره به حاشیه رفت و حذف شد».

وی افزود:«تعاونی‌ها ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان ایجاد کرده‌اند و مزیت‌های قانونی خوبی نیز برای آن‌ها وجود دارد».

فداکار با بیان این‌که از طرح‌های ‌برتر تعاونی‌ها استقبال می‌کنیم،گفت:«تعاونی‌های بسیار موفقی در استان فعال است که تجربه‌های بسیار خوبی دارند و می‌توانند در بخش‌های مختلف کمک‌ کنند».

وی با بیان این‌که بخش عمده‌ای از مشکلات تعاونی‌ها مربوط به تامین مالی است،خاطرنشان کرد:«یک مزیت که برای تعاونی‌ها وجود دارد،بانک توسعه تعاون است که حامی مالی خوبی برای آن‌هاست. این بانک پیش از این ظرفیت محدودی داشت اما در حال حاضر وضعیت آن بهتر شده و به تعاونی‌ها کمک می‌کند».

استاندار کرمان تامین مالی تعاونی‌ها را یک ضرورت دانست و افزود:«برخی شرکت‌های تعاونی ظرفیت‌هایی دارند که باید نوسازی شود،بسیاری از زیرساخت‌های نرم‌افزاری مرتب تغییر می‌کند و نیاز به به‌روزرسانی دارد که هزینه‌های بالایی نیز دارد و باید به تعاونی‌ها در این زمینه کمک کرد».

وی همچنین تاکید کرد که پیگیر مشکلات بیمه و مالیات تعاونی‌ها خواهیم بود.

 

اقتصاد تعاونی،اقتصاد مردمی است

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این مراسم با بیان این‌که اقتصاد کشور در سه حوزۀ اقتصاد دولتی،خصوصی و تعاونی تعریف شده است،گفت:«وجود هر سه اقتصاد لازم است اما همۀ ما از آسیب‌های اقتصاد دولتی اطلاع داریم و اقتصاد خصوصی هم اگرچه لازم است اما به دلیل این‌که در اختیار عدۀ معدودی است آسیب‌هایی را به همراه دارد».

مجتبی مصباح با بیان این‌که اقتصاد تعاونی،اقتصاد مردمی است،ادامه داد:«دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی پیگیر مردمی‌سازی اقتصاد است و بهترین چارچوب برای مردمی کردن اقتصاد کشور،حوزۀ تعاونی‌هاست».

وی افزود:«ما امیدواریم حوزۀ تعاون بتواند نقش مهمی در مردمی‌سازی اقتصاد ایفا کند».

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در ادامه با اشاره به روند برگزاری و انتخاب تعاونی‌ها در هجدهمین جشنوارۀ تعاونی‌های برتر استان،یادآور شد:«طی دو سال اخیر روند برگزاری جشنواره به این شکل است که متقاضیان خواستار شرکت در جشنواره،از طریق سامانۀ جامع تعاونی‌های کشور ثبت‌نام کرده و سپس با توجه به مستنداتی که بارگذاری می‌کنند،امتیازبندی می‌شوند و بعد از دسته‌بندی،تعاونی‌های برتر را انتخاب می‌کنند و تعاونی‌هایی که سطح امتیاز آن‌ها بالا باشد به جشنوارۀ ملی راه پیدا می‌کنند».

وی با بیان این‌که امسال در جمع ۱۱ تعاونی برتر کشور دو تعاونی متعلق به استان کرمان بود،خاطرنشان کرد:«امروز و در هجدهمین جشنوارۀ تعاونی‌های برتر استان کرمان نیز از ۹ تعاونی برتر و سه تعاونی شایسته تقدیر،تجلیل می‌شود».

مصباح همچنین با اشاره به فعالیت پنج‌هزار و ۸۵۶ تعاونی در استان،گفت:«این تعاونی‌ها با ۱۴۳ هزار و ۸۹۶ عضو،بیش از ۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند».

وی با بیان این‌که اشتغال مستقیم تعاونی‌های کرمان حدود سه‌هزار و ۵۰۰ نفر است،افزود:«بیشترین تعداد تعاونی‌ها در شهرستان‌های کرمان،بافت و جیرفت فعال است و بیشترین تعاونی‌های استان مربوط به حوزه‌های کشاورزی،خدمات و صنعت می‌باشد».

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان کرمان همچنین با اشاره به فعالیت تعاونی‌های استان در حوزۀ صادرات،بیان کرد:«سال گذشته بالاترین میزان رشد صادرات تعاونی در کشور متعلق به استان کرمان بود و از نظر میزان ارزش ارزی صادراتی،کرمان سومین استان کشور بود».

وی خاطرنشان کرد:«همچنین کرمان از نظر تعداد تعاونی‌ها به نسبت جمعیت،بالاترین عدد را در سطح کشور دارد».

مصباح با اشاره به ارائۀ تسهیلات به تعاونی‌ها،گفت:«امسال در حوزۀ تسهیلات تعاونی‌ها، ۲۵ درصد از کل تسهیلات تبصرۀ ۱۸ استان به تعاونی‌ها پرداخت می‌شود».

وی یادآور شد:«دو خط اعتباری نیز در بانک‌های توسعه و تعاون و رسالت برای تعاونی‌ها ایجاد شده است».

 

ایجاد تعاونی‌هایی با نیاز روز استان

معاون امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در مراسم تجلیل از تعاونی‌های برتر استان،گفت:«وضعیت تعاونی‌های ما در استان خوب است،اما کمتر در جامعه دیده می‌شوند و باید برای استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها فرهنگ‌سازی شود».

امیر حسن‌زاده با اشاره به رشد تعاونی‌ها در کشور،افزود:«در سال گذشته دو هزار تعاونی به مجموع تعاونی‌های کشور اضافه شد که ۴۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کردند».

وی ادامه داد:«در شش ماهۀ ابتدای سال‌جاری نیز ۶۵۰ تعاونی با ایجاد ۱۴ هزار فرصت شغلی شکل گرفته است».

حسن‌زاده یادآور شد:«با توجه به ظرفیت‌های استان کرمان در حوزه‌های صنعت،کشاورزی و گردشگری تعداد تعاونی‌ها باید افزایش یابد».

وی با بیان این‌که باید تعاونی‌هایی با نیاز روز استان و با دانش و توجه به بازار ایجاد شود،گفت:«در پاره‌ای از مواقع تعاونی‌هایی برای رفع مشکل به ما مراجعه می‌کنند اما متاسفانه تکنولوژی آن‌ها مربوط به ۲۰ سال قبل است».

معاون استاندار کرمان در پایان با اشاره به لزوم تامین نیازهای صنایع بزرگ کرمان از داخل استان،بیان کرد:«سامانه‌ای در شرکت شهرک‌های صنعتی ایجاد شده و شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی برای تامین نیاز صنایع بزرگ استان،عضو این سامانه هستند که تعاونی‌ها نیز می‌توانند در این سامانه عضو بشوند».

حسین فرهی‌مقدم رئیس هیات‌مدیره شرکت تعاونی فرایندگان پردازش که امسال علاوه بر تعاونی برتر استانی در سطح ملی هم رتبۀ برتر را کسب کرده است و حسین پاژوند مدیرعامل شرکت تعاونی اعتبار کارکنان و بازنشستگان شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه کرمان از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

در بخش‌هایی از این مراسم کلیپ‌هایی مربوط به تعاونی‌های برتر استان نیز پخش شد.

در پایان از تعاونی‌های برتر با اهدا لوح و تندیس تقدیر شد. /پ

 

 




حوزۀ تعاون باید نقش مهمی در اقتصاد ایفا ‌کند

منبع:خبر کرمان
?

حوزۀ تعاون باید نقش مهمی در اقتصاد ایفا ‌کند

:اخبار استان کرمان – اقتصادی